بازخوانی اولین بحران بزرگ نفتی/چه زمانی “برنت” در رقابت با “اوپک” قرار گرفت؟

در سال ۱۹۷۶، میدان نفتی جدیدی در دریای شمال به نام برنت، تولید خود را آغاز کرد؛ در همان سال هم اولین نفت‌کش با محموله‌‌ها‌یی از نفت برنت، بارانداز را ترک کرد. آرام آرام مشخص شد که برنت می‌تواند با اوپک رقابت کند.

 
به گزارش سرویس اقتصادی سادس،مرکز پژوهشی آرا در کتاب گزارش راهبردی “بررسی نقش بازار سرمایه و بورس‌ها‌ی دنیا در تعیین قیمت نفت” به بررسی اولین بحران نفتی می‌پردازد. در این کتاب آمده است: حدود چهل سال قبل در سال ۱۹۷۳ کشورهای عربی در «جنگ کپور» به مصاف اسرائیل رفتند. منهای مباحث نظامی این جنگ اما شاهد یک واقعه دیگر هم بود: «تحریم نفتی کشور‌ها‌ی حامی اسرائیل خصوصاً ایالات متحده و هلند.»  اوپک کنترل قیمت نفت خام را به دست گرفت و انتشار سالانه فهرست قیمت را به عهده گرفت. فهرستی که بر مبنای قیمت مرجع نفت خامِ سبکِ عربی تنظیم می‌شد.

قیمت نفت خام با رشد ۷۰۰ درصدی از بشکه‌ا‌ی دو دلار به بشکه‌ای ۱۲ تا ۱۵ دلار رسید و خورشید اولین بحران بزرگ نفتی شروع تاریخ طلوع کرد. بحرانی که حتی باعث شد شهروندان کشور‌ها‌ی اصلی مصرف‌کننده نفت در تعطیلات و آخر هفته‌‌ها‌، پیاده یا با دوچرخه رفت و آمد کنند. مصرف‌کننده‌های نفت در مخمصه بدی گیر افتاده بودند. سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای ساخت نیروگاه‌‌ها‌ی هسته‌ای و سوخت ترکیبی( نفت و گاز) در دستور کار قرار گرفت و در ادامه هم بالاترین سطح اجماع برای توسعه و کاربرد وسایل حمل و نقل عمومی، خصوصاً در اروپا به‌دست آمد.

این دوره تاریخی ۱۰ تا ۱۵ ساله باعث تغییرات عمیقی در دنیای انرژی شد. سه سال بعد در سال ۱۹۷۶، میدان نفتی جدیدی در دریای شمال به نام برنت، تولید خود را آغاز کرد؛ در همان سال هم اولین نفت‌کش با محموله‌‌ها‌یی از نفت برنت، بارانداز را ترک کرد. آرام آرام مشخص شد که برنت می‌تواند با اوپک رقابت کند. این گام پیروزمندانه زمانی برداشته شد که کمپانی بریتانیایی شل تصمیم به انتشار «قرارداد برنت ۱۵ روزه» گرفت. انتخاب برنت به‌عنوان نفت خام شاخص انقلابی ایجاد کرد و کنترل قیمت نفت را هم از دست کشور‌ها‌ی تولیدکننده و هم از دست شرکت‌‌ها‌ی نفتی خارج ساخت./ سراج۲۴

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *