رشد اقتصادی کشور هنوز به سفره مردم نرسیده است

رشد اقتصادی بیش از ۱۵ درصدی در پاییز سال گذشته به عنوان یکی از توفیقات دستگاه ها و نهادهای اقتصادی کشور بر شمرده می شود،اما با وجود انتشار چنین اعداد و ارقامی،رکود سنگین،بیکاری و گرانی واقعیتی است که بخش های بسیاری از طبقات اجتماعی را آزار می دهد.
به گزارش سرویس اقتصادی سادس، در سال ۹۴ بسیاری از کارشناسان حوزه اقتصادی، رشد اقتصادی کشور را منفی ارزیابی می کردند.

البته عدم انتشار آمار و ارقام مستدل و رسمی در آن سال باعث شد تا گمانه زنی ها در حد نظر و احتمالات مطرح باشد،تا اینکه چندی پیش بانک مرکزی با منعکس نمودن آمار رشد اقتصادی سال ۹۴ و ۹۵ بر افزایش و ارتقای سطح رشد اقتصادی در سال ۹۵ تاکید ورزید.

آنچنان که پیش بینی می شد،رشد اقتصادی در سال ۹۴ منفی بود،اما در سال گذشته(۱۳۹۵)و بر اساس آمار منتشر شده،رشد مذکور با جهش هایی همراه بوده است.

علیرغم حصول چنین موفقیتی،واقعیت سفره مردم بیانگر وجود نارسایی هایی جدی در حوزه اقتصادی کشور است،بیکاری،گرانی و رکود سنگین حاکم بر بازار به میزانی ملموس و برجسته است که انکار آن ناممکن می باشد.

در این میان،برخی کارشناسان معتقدند با وجود رشد اقتصادی اشاره شده،لزوم اتخاذ تدابیری جدی و ویژه برای رفع رکود و بیکاری ضروی به نظر می رسد.

محمد اولیایی،یکی از فرهنگیان ساکن شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به ضرورت توجه هر چه بیشتر دولت به مشکلات اقتصادی کشور،اظهار اشت:بدون تردید رشد اشاره شده در سایه اقداماتی جدی و مستمر حاصل شده که قابل تقدیر است،اما این دلیل نمی شود تا منکر معضلات عمیق اقتصادی کشور باشیم.

وی افزود:رهبر معظم انقلاب در سخنرانی نخستین روز از ماه فروردین بر مطالبه گر بودن مردم نسبت به مسائل اقتصادی تاکید ورزیده اند و به اعتقاد بنده یکی از ضروریات حصول این امر خطیر به بیان شفاف و صریح مشکلات موجود از سوی کارشناسان و صاحب نظران معطوف می شود.

اولیایی عنوان کرد:امید آن می رود،مسئولان ذیربط در نهادهای اقتصادی کشور،با نگاهی دلسوزانه،نقدهای مطرح شده از سوی کارشناسان را با آغوشی باز بپذیرند.

وی افزود:فارغ از مباحث علمی و کارشناسی،عموم جامعه هرگونه تغییر و تحول اقتصادی را به روشنی در سفره و معیشت خویش احساس می کنند و به تعبیری تا زمانی که بازتاب موفقیت ها به شکلی ملموس در امور اقتصادی و روزمره مردم احساس نشود،توفیقات مذکور در حد اعداد و ارقام باقی خواهد ماند.

این فرهنگی ساکن شهر تهران عنوان کرد:به واقع،اعداد و ارقام منعکس شده که موید رشد اقتصادی می باشد باید تجلی گاه و ویترین زندگی اقتصادی جامعه باشد،در غیر اینصورت دلخوش کردن به آمار اشاره شده،فاقد تاثیر کافی در بضاعت مالی و اقتصادی مردم خواهد بود.

رشد اقتصادی با اتکای به خام فروشی نفت،افتخار نیست

مصطفی آل  احمد،دانش آموخته رشته اقتصاد با اشاره به رشد اقتصادی ۱۵ درصدی اعلام شده(در پاییز سال ۹۵) از سوی بانک مرکزی ،گفت:در کشوری  همچون مالزی با آن زیرساخت ای اقتصادی توانمند،نهایت رشد اقتصادی۱۲ درصد ارزیابی شده و با مقایسه رشد ۱۵ درصدی اعلام شده از سوی دستگاهای دولتی،این ذهنیت به افکار و اذهان عمومی و کارشناسان متبادر می شود که در شرایط رکود اقتصادی و بیکاری عمیق و چالش برانگیز،این رشد،از کدام حوزه ها و عرصه های اقتصادی برگرفته شده است.

وی افزود:با تاملی بر ابعاد و بخش های متعدد اقتصادی در کشور،جز در حوزه نفت و خام فروشی،در بخش قابل توجهی از عرصه های فعالیتی به مشکلات و چالش های عدیده و جدی بر می خوریم که قطعا انتظار تاثیر گذاری بخش هایی که با مشکلات عمیق مواجه هستند در ارتقای سطح رشد اقتصادی،منطقی به نظر نمی رسد.

آل احمد عنوان کرد:یکی از توفیقات دوران پسابرجام به تسهیل فروش نفت باز می گردد که قطعا در کوتاه مدت،موفقیت برجسته ای به شمار می رود،اما در میان مدت و بلند مدت اتکای به خام فروشی،راه به جایی نخواهد برد.

وی افزود:در شرایطی که کشور با بحران و مشکلات اقتصادی متعددی دست و پنجه نرم می کند،فروش نفت راهکاری است که به مثابه مُسکنی بر روی دردها و زخم های اقتصادی،تسکین دهنده به نظر می رسد،اما می طلبد درمان مشکلات اقتصادی در عرصه ها و بخش هایی همچون صنعت،تولید داخلی،اشتغال،صادرات و تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی جستجو شود.

فاصله عمیق میان اظهار نظرهای مسئولان دولتی با صاحبان صنایع و تولید

سعدی شرکایی،دانش آموخته رشته اقتصاد در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به اظهار نظرهای متعددمسئولان دولتی در خصوص توفیقات اقتصادی،گفت:با نیم نگاهی به محتوای صحبت های مسئولان دولتی و آنچه که از زبان صاحبان صنایع و مراکز تولیدی شنیده می شود به فاصله عمیق میان مطالب مطرح شده از سوی مسئولان و صنعت گران پی می بریم.

وی افزود:منظور نظر بنده از طرح این موضوع،خلاف گویی مسئولان دولتی نیست،اما می طلبد نهادهای ذیربط اقتصادی،بصورت جزیی آمار توفیقات اقتصادی را در بخش های متعدد و به تفکیک منتشر کنند و قطعا در صورت حصول این امر،می توان روند توفیقات،سکون یا احیانا عقب رفت ها را بصورتی دقیق تر مورد بررسی و تحلیل و واکاوی قرار داد.

به غیر از حوزه خودروسازی و نفت،در اکثر قریب به اتفاق عرصه ها با مشکل مواجه هستیم

امین صداقت پیشه،محقق و پژوهشگر اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،با اشاره به لزوم فاصله گرفتن از اقتصادنفتی،گفت:به نظر بنده بخشی از آمار و ارقام منتشر شده مبنی بر رشد اقتصادی،مرهون فروش نفت و خام فروشی است.

وی افزود:فروش نفت افتخار نیست،بلکه توانمند ساختن اقتصاد کشور بر پایه تولید،صنعت،اشتغالزایی و سرمایه گذاری اصولی و پایدار قابل اعتنا و تقدیر می باشد.

صداقت پیشه عنوان کرد:علیرغم برداشته شدن گام هایی برای فاصله گرفتن از اقتصاد نفتی،در بودجه سال ۹۶، وابستگی به نفت با افزایش هر چه بیشتری همراه شده که می طلبد با لحاظ کردن اصلاحات و تجدید نظرها یی اساسی برای فاصله گرفتن هر چه بیشر از اقتصاد نفتی و خام فروشی،تلاش وافر و هوشمندانه تری عملیاتی شود.

رشد اقتصادی ۱۵ درصدی،اشتباه تایپی است!

جمشید پژویان،اقتصاد دان نیز در گفت و گویی با رسانه هاگفت:وقتی هنوز رکود اقتصادی در جامعه مشاهده می شود،چگونه رشد اقتصادی به بیش از ۱۵ درصد رسیده است.

وی می افزاید:به نظر بنده،در اعداد و ارقام اعلام شده،اشتباه تایپی رخ داده،زیرا رشد اقتصادی ۱۵ درصدی به این معنا است که نه تنها بیکاری وجودندارد،بلکه جامعه با مازاد اشتغال هم مواجه شده است.

این اقتصاد دان تصریح کرد:رقم اعلام شده در خصوص رشداقتصادی توسط بانک مرکزی با شرایط کشور همخوانی ندارد و به نظر می رسد ارقامی که در بانک مرکزی تدوین و اعلام می شود در نحوه محاسبه با اشتاباهاتی همراه است.

به هر ترتیب و فارغ از اظهار نظرهای مخالفان و موافقانِ اعداد و ارقام اعلام شده مبنی بر حصول رشد اقتصادی، آنچه که واضح و مبرهن است به مشکلات عمیق،جدی و عدیده ای معطوف می شود که رفع و مهار و کنترل آن،اجتناب ناپذیر است و امید آن می رود در سال ۹۶ با اتخاذ تدابیر مناسب،روزنه های امید بخش هر چه بیشتری در عرصه اقتصادی کشور پدیدار شود،روزنه هایی که تجلی آن در سفره مردم و توان خرید آنها نیز ملموس و برجسته باشد./باشگاه

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *