بزرگترین هلدینگ اقتصادی ایران ۱.۱ میلیارد اوراق فروش تبعی عرضه می کند

“شستا” بزرگترین هلدینگ اقتصادی ایران از امروز یک میلیارد و ۱۵۰ میلیون ورقه اوراق تبعی تاپیکو را با قیمت اعمال ۲۰۸۷ ریال عرضه می کند.
به گزارش سرویس اقتصادی سادس، تاپیکو درحالی از 15 آذر سال جاری اقدام به عرضه اوراق اختیار فروش تبعی سهام پتروشیمی جم با سر رسید 21 اسفند کرده بود که امروز شاهد عرضه این اوراق توسط شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی خواهد بود.

به این ترتیب” شستا” که بزرگترین هلدینگ اقتصادی ایران است از امروز تا 20 شهریور سال آینده، یک میلیارد و 150 میلیون ورقه اوراق تبعی تاپیکو را با نماد “هپیکو 606 ” و قیمت اعمال 2078 ریال عرضه خواهد کرد که از 21 شهریور 96 اعمال خواهد شد.

در این میان هر روز 430 میلیون ورقه عرضه می شود و هر فرد حقوقی و حقیقی، حداکثر می تواند 100 و 50 هزار ورقه اختیار فروش تبعی را خریداری کند. ساعت معاملات اوراق فوق نیز 9 صبح الی 13 روزهای کاری بورس بوده و فقط عرضه کننده مجاز به فروش است.

این اوراق معاملات ثانویه نداشته و خریداران حق فروش مجدد این اوراق را ندارند. خریدار نمی­ تواند بیش از تعداد سهام پایه­ ای که در اختیار دارد و همچنین بیش از سقف مجاز خرید هر کد معاملاتی، اوراق تبعی را خریداری کند، لذا تعداد اوراق اختیار فروش تبعی معتبر در پایان هر روز معاملاتی حداکثر می ­تواند معادل دارایی سهامدار در سهم پایه و با رعایت سقف خرید مجاز در اطلاعیه باشد.

در صورتی­که تعداد اوراق اختیار فروش تبعی خریداری شده توسط سهامدار از تعداد سهم پایه تحت مالکیت وی در پایان هر روز و سقف خرید هر کد معاملاتی بیشتر شود، در این‎صورت بطور سیستمی تعداد اوراق تبعی متناسب با تعداد سهام تحت مالکیت و سقف خرید هر کد معاملاتی تعدیل شده، اوراق مازاد فاقد ارزش بوده و عرضه­ کننده تعهدی در قبال استراداد ثمن اوراق مازاد و نیز اعمال آن بخش از اوراق در تاریخ اعمال نخواهد داشت.

براساس این گزارش، سابقه انتشار اوراق اختیار فروش تبعی در بورس ایران مربوط به تیر 93 بوده و اوراقی است که با هدف پوشش ریسک و درهنگام وضعیت منفی بازار و یا شرکت منتشر می شود و طی آن فروشنده متعهد می‌شود تعداد معینی از سهام شرکت را به قیمت مشخصی که اصطلاحاً به آن “قیمت اعمال” می گویند در تاریخ معینی (تاریخ اعمال) از سهامدار خریداری کند.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *