٢۵۰۰ سمن در مسیر دریافت مجوز/ سمن‌ها مجاز به حمایت از گروه‌ها و احزاب خاص برای انتخابات نیستند


معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تصریح کرد: اصلی‌ترین، مهم‌ترین وجدی‌ترین فعالیت دولت برای شاخص توسعه جوانان، ایجاد سازمان‌های مردم نهاد جوانان است.

به گزارش سادس، محمدرضا رستمی در ستاد ساماندهی امور جوانان که پیش از ظهر امروز ۱۹ اسفند در استانداری همدان تشکیل شده بود، با بیان اینکه شاخص توسعه جوانان در دنیا به عنوان یکی از شاخص‌های توسعه کشور تلقی می‌شود، افزود: بر اساس ارزیابی‌های بین‌المللی کشور ایران در سال ۲۰۱۵ در حوزه‌های آموزش، تحصیلات و سلامت و بهداشت از میانگین کشوری بالاتر بود؛ اما در حوزه اشتغال در سطح متوسط و در حوزه‌های اجتماعی و سیاسی متوسط رو به پایین ارزیابی شده بود.

وی ادامه داد: در سال گذشته شاخص اجتماعی بر اساس محورهای تعیین شده از سوی سازمان بین‌المللی متوسط رو به بالا ارزیابی شده و در حوزه سیاسی نیز در سطح عالی برآورد شده است.

رستمی خاطرنشان کرد: برای ارزیابی بهتر این شاخص‌ها در سطح بین‌الملل، شاخص‌های داخل استانی نیز تدوین شده که در اختیار استانها قرار خواهد گرفت تا وضعیتی واقعی از توسعه امور جوانان در اختیار قرار گیرد.

وی یادآور شد: با توجه به نتایج حاصل از طرح‌های ملی ارزش‌ها و نگرش‌های جوانان، سرمایه‌های اجتماعی و طرد اجتماعی وضعیت مطلوبی از منظر سرمایه‌های اجتماعی در جامعه جهانی نداشتیم بنابراین شاخص امیدونشاط رویکرد اصلی دولت قرار گرفت.

وی با تاکید بر اینکه مشارکت جامعه جوانان به عنوان سیاست اصلی دولت یازدهم قرار گرفته است تصریح کرد: این دولت برای توسعه کشور، مشارکت جوانان در مجموعه فعالیت‌های عمومی و اجتماعی را مد نظر قرار داده است.

در جامعه کنونی کشور باید اعتماد به جوانان بازگردد

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه در جامعه کنونی کشور باید اعتماد به جوانان بازگردد، یادآور شد: فضایی امن برای حضور و نقش آفرینی جوانان باید در جامعه شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه در آغاز فعالیت دولت یازدهم ۵۰ سمن در حوزه جوانان فعال بودند افزود: این تعداد نیز با استانداردهای جهانی فاصله زیادی داشتند.

رستمی ادامه داد: عدم رغبت جوانان به ایجاد سازمان‌های مردم نهاد و نبود نگاه مثبت مسئولان موجب ایجاد فضای غیر مشارکتی و فاصله داشتن استانداردهای جهانی در این حوزه شده بود.

وی با تاکید بر اینکه به ازای هر ۵۰۰۰ جوان ایرانی باید یک سمن تشکیل شود افزود: در کشور نیازمند ۵۰۰۰ سازمان مردم نهاد در امور جوانان هستیم.

وی با بیان اینکه در دوره اول دولت یازدهم ۱۵۰۰ مجوز برای تشکیل سمن‌ها صادر شده است افزود: تاپایان این دولت نیز ۲۵۰۰ سمن مجوز لازم برای آغاز فعالیت خود را دریافت خواهند کرد.

رستمی با اشاره به اینکه ۹۵۰ پرونده در سامانه مشارکت‌های اجتماعی در دولت یازدهم تشکیل شده است افزود: امیدواریم این ۲۵۰۰ سمن نیز مسیر دریافت مجوز را به خوبی طی کنند.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان تاکید کرد: برای رهایی از آسیب‌های اجتماعی کشور راهی جز بازگشت به سمت جوانان وجود ندارد.

وی ادامه داد: باید امور را در یک روند منطقی به جامعه جوانان منتقل کنیم تا شرایط نامناسب و ناعدالتی‌های دولت قبل ایجاد نشود.

رستمی با بیان اینکه نزدیک به ۵۰۰ هزار جوان نخبه امروزه در قالب سمن‌ها در جهت اهداف مشخصی فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: جامعه جوانانی که از دانشگاه‌ها خارج شده و قابلیت‌های لازم برای انجام امور را ندارند از طریق نهاد مدنی همچون سمن‌ها وارد عرصه‌های اقتصادی و اجتماعی می‌کنیم.

وی به خانه جوانان اشاره کرد و گفت: در سال گذشته فقط ۱۹ مورد از خانه‌های جوانان در کشور ایجاد شده بود که تاپایان سال جاری این خانه در تمامی استان‌های کشور ایجاد خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه این مراکز به عنوان مراکز رشد اجتماعی وفرهنگی عمل خواهند کرد، یادآور شد: دستگاه‌های دولتی نیز متناسب با فعالیت‌های اختصاصی خود می‌توانند چنین مراکزی را ایجاد کنند.

رستمی از ایجاد مجمع ملی سمن‌های جوانان در سال آینده خبر داد و تصریح کرد: نقش‌آفرینی جوانان در تصمیم سازی و تصمیم گیری امور کشور در این مجمع توسعه خواهد یافت.

وی با بیان اینکه پیش از دولت یازدهم فقط ۱۶ استان کشور مرکز مشاوره ازدواج و خانواده داشتند، افزود: اکنون در پایان دولت یازدهم این مراکز به ۳۰۰ مورد ارتقاء یافته است همچنین در دولت آینده این تعداد به هزار مورد ارتقاء خواهد یافت.

معاون ساماندهی امور جوانان وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه هیچ یک از سازمان‌های مردم نهاد در امور جوانان مجاز به ورود در چالش‌های انتخاباتی و حمایت از گروه‌ها و احزاب خاص نیستند افزود: از کلیه این سمن‌ها خواسته شده تا در جهت آگاهی بخشی به موضوعات و مسائل شهر ورود پیدا کنند و ویژگی‌های کاندیدای مطلوب شهر را تبیین کنند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی گروه‌های مخالف دولت به جای اینکه به منافع ملی توجه کنند ، تلاش ‌می‌کنند که دستاوردهای دولت را نادیده بگیرند. بنابراین از مجموعه سمن‌ها خواسته شده تا اقدامات دستگاه‌های دولتی و توفیقات آنها را به نحو مطلوبی به مردم منتقل کنند.

به گزارش سادس، در پایان این جلسه مصوب شد کلیه دستگاه‌های دولتی امور قابل واگذاری به جوانان را در ادارت خود احصا کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *