جعل «واقعی» اسکناس در کشور نداریم/ اندازه اسکناس‌ها کوچک می‌شود

سرپرست اداره کل نشر و ریالی بانک مرکزی گفت: جعل اسکناس به معنای حقیقی کلمه در کشور نداریم و آنچه که وجود دارد و به اشتباه از آن به عنوان جعل تعبیر می‌شود، کپی یا تصویر رنگی از اسکناس است که هیچکدام از مولفه‌های امنیتی را ندارد و به راحتی قابل تشخیص است.
به گزارش سرویس اخبار بانکی سادس، مسعود رحیمی درخصوص عرضه سکه‌ها به‌صورت بسته‌بندی، اظهارداشت: بانک مرکزی در حال برنامه‌ریزی برای عرضه سکه‌های بسته‌بندی به صورت سکه‌های یادبودی و مناسبتی به صورت نیکل نقره و طلا است.

وی افزود: این موارد در کمیته‌های مربوطه حال بررسی است و به محض نهایی شدن اجرایی خواهد شد اما زمان مشخصی را برای آن نمی‌توان اعلام کرد.

* اسکناس‌ها در قطعات کوچک‌تر منتشر می‌شود

سرپرست اداره کل نشر و ریالی بانک مرکزی در پاسخ به این سوال که انتشار و عرضه اسکناس در قطعات کوچک‌تر به کجا رسید، گفت: استانداردسازی اسکناس‌ها در قطعات کوچک در دستور کار است و در همین راستا اسکناس ۱۰ هزار ریالی که چند روز پیش رونمایی شد در قطع کوچک‌تر از قطع فعلی بود.

به گفته وی در آینده قرار است اسکناس‌ها در قطعات کوچک‌تر منتشر شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا طراحی‌های جدیدی برای اسکناس‌ها دارید یا خیر، اظهارداشت: طراحی کار ذوق و سلیقه است و طراحان سازمان تولید اسکناس و مسکوک همواره در حال طراحی جدید هستند.

*طراحی جدید برای اسکناس‌های ۵۰ هزار و ۱۰۰ هزار ریالی

رحیمی ادامه داد: در مقاطع زمانی که قرار است اسکناس‌ به بازار توزیع کنیم، این طراحی‌های جدید به عرضه می‌شوند. هم‌اکنون طرح‌هایی جدید برای اسکناس‌های ۵۰ هزار ریالی و ۱۰۰ هزار ریالی در حال انجام است.

وی در واکنش به این پرسش که آیا برنامه‌ای برای تبدیل چک پول‌های ۵۰ هزار تومانی به اسکناس دارید، گفت: خیر، خوشبختانه با توجه به اختیاراتی که در قوانین به بانک مرکزی داده شده و مشابه اسکناس از سایر چک‌پول‌ها می‌توانیم استفاده است که با این مجوز قانونی، نیازهای بانک مرکزی تامین می‌شود.

* کاهش ۵۰ درصدی هزینه انتشار اسکناس در سال ۹۵

سرپرست اداره کل نشر و ریالی بانک مرکزی با بیان اینکه به دنبال این هستیم که مردم را به استفاده از بانکداری الکترونیک سوق دهیم تا سهم پول کمتر شود، افزود: قطعا نمی‌توان اسکناس و مسکوک را به طور کامل حذف کرد؛ با اقداماتی صورت گرفته هزینه انتشار اسکناس در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ حدود ۵۰ درصد کاهش یافته است.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی به صورت مستمر کیفیت اسکناس‌های در دست مردم را رصد و اسکناس‌های فرسوده را از گردش خارج می‌کند.

* جعل واقعی اسکناس نداریم/ کپی یا تصویر رنگی جعل نیست

رحیمی درباره وضعیت جعل اسکناس در کشور گفت: خوشبختانه به لحاظ جعل اسکناس وضعیت ما خوب است زیرا ضرایب امنیتی اسکناس‌ها در سطح قابل قبولی قرار دارد. جعل به معنای حقیقی کلمه در کشور نداریم و آنچه که وجود دارد و به اشتباه از آن به عنوان جعل تعبیر می‌شود یک کپی یا تصویر رنگی از اسکناس است که هیچکدام از مولفه‌های امنیتی را ندارد.

*اسکناس‌های به اصطلاح جعلی کاملا قابل تشخیص است

به گفته وی گردش این شبه اسکناس‌ها به دلیل عدم دقت برخی افراد به مولفه‌های امنیتی اسکناس‌ها است.

سرپرست اداره کل نشر و ریالی بانک مرکزی افزود: افراد با قرار دادن اسکناس‌ها در نور و لمس کردن اسکناس به راحتی می‌توانند جعلی یا معتبر بودن اسکناس را تشخیص دهند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بانک مرکزی با جاعلان اسکناس هم برخورد می‌کند، گفت: بله؛ بانک مرکزی از طریق قوه قضائیه این موارد را پیگیری می‌کند./ فارس

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *