چطور میان درآمدها و هزینه‌ها تعادل برقرار کنیم؟

وقتی در یک خانواده مدیریت درستی بر روی دخل‌وخرج انجام شود، خانواده دارای یک ثبات نسبی شده و از همین رو تربیت و حرکت خانواده هر دو در یک مسیر و هم‌تراز هم حرکت و می‌توانند یک خانواده پویا و مستحکم را به جامعه معرفی کنند.

به گزارشسادس به نقل ازتسنیم، آیکُس نُمُس، شاید اولین واژه‌ای است که از اقتصاد در ذهن همه اهالی این رشته متبادر می‌شود؛ واژه‌ای یونانی و به مفهوم قواعد خانوار و یا مدیریت خانوار است. به معنای عامیانه‌تر یعنی: قواعدی که منجر به مدیریت دخل‌وخرج خانواده شده و باعث ثبات در مدیریت خانواده می‌شود.
اگر این فرایند مدیریت بر اقتصاد خانواده رخ دهد بدون تردید از چالش‌های اخلاقی، دینی، اجتماعی و بینش‌های منسوخ در آینده‌نگری می‌توان خانواده را مصون داشت.
خوب است در ارتباط با همین بحث به فرمایشی از حضرت حبل‌المتین امیرالمؤمنین علی (ع) اشاره‌کنم، فرمودند:
قِوامُ العَیشِ حُسنُ التَّقدیرِ وَ مِلاکُهُ حُسنُ التَّدبیرِ (کتاب‌شریف غررالحکم، ج 4، ص 515)
استحکام زندگی، حسن تقدیر در معیشت و ملاک آن حسن‌تدبیر و مدیریت است
وقتی در یک خانواده مدیریت درستی بر روی دخل‌وخرج انجام شود، خانواده دارای یک ثبات نسبی شده و از همین رو تربیت و حرکت خانواده هر دو در یک مسیر و هم‌تراز هم حرکت و می‌توانند یک خانواده پویا و مستحکم را به جامعه معرفی کنند.
در همین‌جاست که باید به دنبال نشانی از قواعد پیشتاز و اجرای درست در آن خانواده گشت تا بر روی این رفتار اعضای خانواده به ثمره‌ای برسیم که اقتصاددانان پیشتاز به دنبال آن بودند. پس بدون تردید اگر بخواهیم یک تعریف جامع از همه نحله‌های اقتصادی را برای خانواده ذکر کنیم، چیزی نیست جز اینکه «هر خانواده، یک سازمان اقتصادی کوچک است که نیاز به مدیریت منابع و مصارف دارد»
در همین راستا ضرورت یک برنامه صحیح و جامع را نمی‌شود فراموش کرد، برنامه‌ای که بتواند مدیریت صحیح از منابع و مصارف را به خانواده گوشزد کند. به نظر در اضلاع گوناگون مدیریت مالی خانواده، چیزی مهم‌تر از هزینه نیست. مدیریت صحیح درآمد و برنامه‌ریزی‌های مالی نیز به ما کمک می‌کند اولاً از همان میزان درآمد حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم. البته قبل از بررسی هزینه‌ها باید هزینه‌های یک خانواده را طبقه‌بندی کنیم.
در طبقه‌بندی هزینه را باید نباید تمام هزینه‌های یک خانواده یکنواخت بنامیم، چراکه در یک خانواده که در جامعه می‌توان بر روی آن نام یک خانواده متوسط را نهاد از انواع و اقسام هزینه‌ها موجود است که در طبقه‌بندی هزینه‌هاست که رخ می‌نمایند. طبقه‌بندی هزینه‌ها و تدوین یک برنامه مدون برای دخل‌وخرج یک خانواده به ما کمک می‌کند:
اولاً از همان میزان درآمد حداکثر بهره‌برداری را داشته باشیم.
ثانیاً بین درآمد و هزینه‌های خانواده تعادل ایجاد کنیم.
در طبقه‌بندی می‌توان هزینه‌ها را بر دو شکل مورد نقد و بررسی قرار داد، یکی طبقه‌بندی بر مبنای هزینه و دیگری طبقه‌بندی بر مبنای زمان. در طبقه‌بندی بر مبنای زمان به نسبت میزان نوسان هزینه‌های ثابت، زمان را در نظر می‌گیرند.
اگر هزینه‌های ثابتی چون اجاره خانه، هزینه‌های تأمین‌اجتماعی و یا آبونمان مصارف خدماتی به‌صورت هر شش ماه یک‌بار متغیر هستند؛ باید طبقه‌بندی زمانی را بر اساس شش‌ماه تدوین کرد و یا اگر در ابتدای هرسال این هزینه‌ها دچار تغییر و تحول می‌شوند، پس مبنای طبقه‌بندی زمانی را باید بر روی یک سال نگاشت؛ اما اگر این طبقه‌بندی بر اساس هزینه باشد شاهد شکل جامع‌تری خواهیم بود البته نباید فراموش کنیم که در یک خانواده و در طبقه‌بندی هزینه‌ها هر دو مبنا باید لحاظ شود؛ اما در طبقه‌بندی بر اساس هزینه‌ها باید چهار نوع هزینه را موردنظر قرار داد.
ابتدا هزینه‌های ثابت
دوم هزینه‌های جاری
سوم هزینه‌های متغیر
چهارم هزینه‌های دوره‌ای؛
که هریک از این موارد را در یادداشت‌های بعدی به‌تفصیل شرح خواهم داد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *