تشکیل بانک اطلاعاتی سببی و نسبی کودکان در آینده نزدیک

مدیرکل امور حقوقی سازمان ثبت احوال کشور با بیان اینکه بانک اطلاعاتی نیز در اختیار ثبت احوال قرار دارد، گفت: بانک اطلاعات سببی و نسبی نیز در آینده نه چندان دور تشکیل می‌شود و می‌توانیم براساس این بانک طبقات اعضای خانواده و فامیل کودک را شناسایی کنیم.

به گزارش سادس، محمدرضا علیان، امروز در نشست سراسری هم‌اندیشی قانون حمایت از کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست که در هتل پردیسان استان خراسان رضوی برگزار شد، با اعلام اینکه قبول داریم این قانون نیز ضعف‌هایی دارد، تصریح کرد: وقتی حکم بد سرپرستی توسط دادگاه برای سرپرست تشکیل می‌شود سند سه جلدی ثبت احوال زیرساخت خود را از دست می‌دهد پس عقل حکم می‌کند که شناسنامه به تبع از بین برود. 

وی یادآور شد: سازمان بهزیستی مقرر کرده است تا سرپرست جدید برای این افراد مشخص نشده، نباید نام فرزند را از شناسنامه خارج کرد که این امر از لحاظ اجتماعی نیز کار دقیق و هوشمندانه‌ای است وقتی اقدامات تأمینی نباشد قاچاق کودکان رایج می‌شود، اما با برخی از دستورالعمل‌ها می‌توان بسیاری از مشکلات را حل کرد. 

علیان با بیان اینکه اگر دستگاه‌هایی که می‌خواهند قانون را اجرا کنند تعامل لازم را نداشته باشند نتیجه حاصل نمی‌شود، عنوان کرد: ثبت احوال آخرین مرحله این قانون یعنی صدور شناسنامه را بر عهده دارد، ثبت احوال زمینه برخی از تعهداتی که نسبت به این اطفال وجود دارد را باید اجرایی کند زیرا این کودکان حق دارند از نام، نام خانوادگی و هویت برخوردار باشند.

وی قانون جدید را بسیار پیشرفته دانست و افزود: تفاوت قانون جدید با قانون قدیم این است که این قانون با اقدامات هوشمندانه قلمرو خود را افزایش داده است و علاوه بر کودکان بی‌سرپرست کودکان و نوجوانان بدسرپرست نیز در این قانون مورد توجه قرار گرفته است. 

علیان به رابطه سازمان بهزیستی و ثبت احوال نیز اشاره و خاطرنشان کرد: بهزیستی رابطه دیرینه‌ای با ثبت احوال دارد به همین دلیل دو تفاهم‌نامه میان این سازمان‌ها امضاء شده است و چندین بار برای کودکانی که در مجتمع‌ها ایزوله شده بودند شناسنامه صادر کردیم.

مدیرکل امور حقوقی سازمان ثبت احوال کشور با تاکید بر اینکه شناسنامه فقط به تبعه ایرانی تعلق می‌گیرد و طبق ماده 976 قانون مدنی دو اصل خاک و قانون را در نظر گرفته است و ما با توجه به همین اسناد شناسنامه صادر می‌کنیم.

وی با اعلام اینکه نرخ باروری در ایران 21 درصد است، گفت: این نرخ در جهان تنها 15 درصد است در چند دهه گذشته اهدای جنین با روش‌های پیچیده‌ای انجام می‌شود که اگر در اجرای این امر به موانع برخورد کنیم موجب افزایش خرید و فروش کودک در بهزیستی و مشکلات جعل، سرقت شناسنامه و سرقت گواهی تولد در ثبت احوال خواهد شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *