روزگاری که پایتخت کلانتری سوار داشت/ پرونده های جنایی چگونه کشف می شد

سرویس انتظامی سادس – رشاد عبداللهی: بیش از 80 سال قبل، تهران قدیم در منطقه 12 خلاصه می شد. بنای نخستین ساختمان شهربانی در همین در باغ ملی نهاده شد. عملیات احداث این ساختمان 4 مرداد 1314 پس از تهیه نقشه و مقدمات کار آغاز شد و باگذشت این همه سال هنوز هم به همان شکل باقی مانده است.

شهربانی در عهد سرلشکر آیروم دستگاهی بسیار هولناک بود. پس از سقوط تیمورتاش وزیر دربار رضاپهلوی سرلشکر آیروم می خواست جای او را بگیرد. پس از عزیمت او به اروپا سرپاس مختاری در سمت معاون کل شهربانی امور شهربانی را اداره می کرد. سرپاس مختاری بعدها به عنوان رئیس کل شهربانی منصوب شد. یکی از بخش های مهم شهربانی اداره آگاهی آن بود که با استفاده از بهترین کارآگاهان پرونده های جنایی را کشف کرده و قاتلان، سارقان و تبهکاران را به دام می انداختند.

ریاست اداره آگاهی شهربانی بر عهده سرهنگ علی اکبر فهمی بود که در دوران خدمتش توانست بسیاری از پرونده های جنایی مهم را به سرانجام برساند. اکنون پس از گذشت سال ها فرزند سرهنگ فهمی دست به قلم شده و می خواهد خاطرات پدر را زنده کند . بیژن فهمی که با پشت سر گذاشتن 76 بهار معتقد است در آن زمان کارآگاهان شهربانی بدون داشتن امکانات و تنها براساس تجربه و هوش بالا بسیاری از پرونده های جنایی را کشف کردند.

او که سلسله خاطراتی به عنوان 40 سال خدمت در پلیس و آگاهی گشور را به چاپ رسانده، برای ما از اولین کلانتری ها و پاسگاه هایی که در منطقه 12 احداث و فعال بودن می گوید: سال 1332 که پاسگاه ها و کلانتری ها راه اندازی شد بیشترین تعداد متعلق به همین منطقه بود. پاسبانها و فرماندهان این پاسگاه ها و کلانتری ها نظارت گسترده ای بر پایتخت داشتند. کلانتری 2 در میدان بهارستان و در همین مکان فعلی که هم  اکنون قرار دارد راه اندازی شد و ریاست این کلانتری نیز برعهده سرهنگ سید جعفر شهرستانی بود.

فهمی سابقه همه کلانتری های آن دوران را خوب به خاطر دارد: کلانتری 6 در خیابان مولوی در نزدیکی میدان قیام فعلی احداث شد، کلانتری 7در خیابان ری کوی آبشار احداث شد و یکی از کلانتری های مهم تهران بود. کلانتری 8 هم در خیابان خیام مقابل سید نصرالدین بود. در خیابان سیروس در سه راهی سیروس کلانتری 9فعالیت می کرد و حوزه کلانتری 15 میدان اعدام سابق بود. کلانتری 16و 21 هم به ترتیب در میدان سپه سابق و دروازه غار بودند. کلانتری سوار آخرین کلانتری منطقه بود که در خیابان مازندران فعالیت می کرد. اسب سواران شهربانی در این کلانتری حضور داشتند و بعدها این کلانتری تبدیل به اداره آگاهی شد و پس از مدتی به خیابان وحدت اسلامی منتقل شد. الان البته از این کلانتری در خیابان مازندران فقط یک تابلو و کوچه به اسم (کلانتری سوار) باقی مانده است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *