جامعه و خانواده متعالی از مشارکت زن و مرد شکل می‌گیرد


یک فعال حوزه زنان بااشاره به مشارکت سیاسی اجتماعی زنان در ادوار مختلف تاریخ اسلام گفت: شواهد تاریخی واستدلال‌های موجود نشان‌ می‌دهد که جامعه‌ را بدون حضور اجتماعی زنان و همچنین تفکیک زنان و مردان نمی‌توان تصور کرد و در دین اسلام و تعالیم خاص پیامبر (ص) نه تنها با مشارکت زنان در حوزه اجتماعی مخالفتی نمی‌شود، بلکه به مشارکت زنان نظم و در خلال دستوراتشان کیفیتی متعالی بخشیدند.

منیره نوبخت درگفت‌وگو با سادس افزود: مخاطب بیشتر آیات قرآن کریم، زنان و مردان هستند و آنان با تعبیر «یا ایها الذین آمنوا» مورد خطاب قرار گرفته‌اند. در این آیات به  ضوابط و حدود و ثغور روابط اجتماعی اشاره شده است، علاوه بر آن پیامبر اکرم (ص) در سخنان و آموزه‌های خود به انضباط و سالم سازی محیط جامعه با حضور مردان و زنان تاکید کرده‌اند.

وی اضافه کرد: شواهد تاریخی واستدلال‌های موجود نشان‌ می‌دهد که جامعه‌ را بدون حضور اجتماعی زنان و همچنین تفکیک زنان و مردان نمی‌توان تصور کرد همچنین در تعالیم اسلام و تعالیم خاص پیامبر (ص) دلایل و شواهد تاریخی مبنی بر منع و محدودیت حضور و مشارکت اجتماعی زنان وجود ندارد. در زمان حیات پیامبر(ص) نیز رفت و آمدهای زنان در فضاهای عمومی جامعه مانند مساجد -که مراکز اصلی ارتباط بودند- شاهد این گواه است.

این فعال حوزه زنان با بیان اینکه خانواده در اسلام و نظام جمهوری اسلامی ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است و انتخابی برای زنان میان خانواده و اجتماع وجود ندارد، اظهار کرد: خانواده متعالی در یک جامعه متعالی تشکیل می‌شود. در حقیقت خانواده متعالی و جامعه متعالی از مشارکت زن و مرد شکل می‌گیرد.

نوبخت اضافه کرد: بهترین راه در جامعه اسلامی توجه به آموزه‌های اسلامی است؛ زیرا اصول، مبانی و روش‌های زندگی از تعالیم اسلام اتخاذ می‌شود. به عنوان مثال در موضوع مشارکت و حضور زنان در عرصه‌های مختلف بهتر است به جای توجه به آموزه‌های شرقی و غربی و… بر آموزه‌های اسلامی تمرکز و جامعه‌ای مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بنا کنیم.

وی ادامه داد:مطالعات وتحقیقات تاریخی نشان می‌دهد که در ادوار و جوامع مختلف وضعیت حضور و مشارکت اجتماعی زنان متفاوت بوده است.در حقیقت هیچ دوره‌ای از حیات اجتماعی و تاریخی بشر از مشارکت و فعالیت‌های اجتماعی زنان خالی نبوده اما  این مشارکت فراز ، نشیب و تنوع داشته است.

این فعال حوزه زنان به وضعیت فرهنگی- اجتماعی عربستان در ادوار گذشته اشاره کرد و گفت: میان برخی از مورخان در این زمینه اختلاف نظر وجود دارد. برخی از آنان فرهنگ عربستان را نازل می‌دانند که به دوران جاهلیت تعبیر شده است .از دیدگاه این مورخان ،فضای فرهنگی شبه جزیره عربستان به‌خصوص در دوران ظهور اسلام خوب نبود اما برخی دیگر از مورخان معتقدند به گونه‌ای که در تاریخ نقل شده و مردم عربستان را کاملا عاری از فرهنگ پیشرفته می‌دانستند، نبوده و در حقیقت کدهایی نیز در زمینه حضور زنان در تاریخ عربستان وجود دارد. 

نوبخت در پایان با بیان اینکه زنان در زمان ظهور اسلام و باتوجه به مقتضیات فرهنگی و اجتماعی عربستان بروز و ظهور اجتماعی داشتند،اظهارکرد:از مصادیق این مشارکت و حضور اجتماعی می‌توان به حضرت خدیجه کبری (س) به عنوان زنی فعال درفضای اقتصادی و بازرگانی اشاره کرد. لازمه این فعالیت‌ها مراودات اجتماعی بود و حضور و مشارکت زنان از جمله حضرت خدیجه(س) در حوزه اجتماعی بی تاثیر مقتضیات جامعه نبوده است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *