شورای شهر دادگاه نیست که کسی را محاکمه کنیم و او از خود دفاع کند/ بیشتر سوالات از قالیباف ارتباطی به پلاسکو نداشت

چمران در توضیح جلسه روز گذشته شورای شهر با حضور قالیباف با بیان اینکه توضیحات روز گذشته شهردار تهران دفاعیه نبوده، متذکر شد: اینکه یه عده از حضور روز گذشته آقای قالیباف با عنوان جلسه دفاعیه و محاکمه صحبت می کنند، معنا ندارد ؛ مگر کسی جرمی مرتکب شده که دفاعی داشته باشد.

به گزارش سادس به نقل از «قدس آنلاین» مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران در توضیح جلسه روز گذشته شورای شهر با حضور قالیباف با بیان اینکه توضیحات روز گذشته شهردار تهران دفاعیه نبوده، متذکر شد: اینکه یه عده از حضور روز گذشته آقای قالیباف با عنوان جلسه دفاعیه و محاکمه صحبت می کنند، معنا ندارد مگر کسی جرمی مرتکب شده که دفاعی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه احضاری در کار نبوده است در حالی که برخی با بی ادبی حضور قالیباف در شورای شهر را به احضار معنا می کنند، افزود: مگر شورای شهر دادگاه است که کسی را احضار کند؟ شورای شهر از آقای قالیباف دعوت رسمی کتبی کرده بود که تشریف بیاورند و در مورد اتفاقات حین و بعد از حادثه توضیحاتی ارائه دهند. تعیین مقصر حادثه هم بر عهده دادگاه و قاضی است.

رئیس شورای شهر با بیان اینکه در مورد کارهای بعد از حادثه فرصت نشد آقای شهردار توضیحاتشان را ارائه کنند، گفت: در جلسه دیروز، ایشان توضیحاتشان از مسائل حین حادثه را ارائه کردند؛ شهرداری قبل از حادثه از محل بازدید کرده و سه ماه قبل در محل حادثه مانورِ آتش نشانی برگزار کرده تا آتش نشانان نسبت به موقعیت ساختمان پلاسکو آشنایی کسب کنند، به همین دلیل آتش نشانان روز حادثه نسبت به محل آشنایی کامل و تلسط داشتند.

وی با اشاره به اینکه پلاسکو ساختمان عجیبی است که نیمی از پله های آن یک سمت و نیمی دیگر سمت دیگر است، توضیح داد: وقتی از یک پله پلاسکو وارد یک طبقه می شوید باید ۲۵ متر را طی کنید تا با طی کردن یک پله دیگر به طبقه بالا بروید، این را معمار ساختمان این گونه ساخته است.

چمران همچنین اظهار داشت: در جلسه دیروز، آقای قالیباف قوانین را به صورت جامع و شفاف مطرح کرد و طبق آن تاکید کرد که شهرداری ضابط دادگستری نیست ولی کارشناسان وزرات کار ضابط دادگستری هستند و می توانند کارگاهی را تعطیل کنند؛ در واقع بازپرس موظف است بلافاصله حکم درخواستی ضابطین وزارت کار را برای انجام وظایف نظارتی شان به آنها تحویل دهد. قالیباف طبق قانون این موارد را شرح داد.

وی در خصوص شبهاتی که با استناد به بند ۱۴ ماده ۵۵ قانون شهرداری ها مصوب یازدهم تیر ۱۳۴۴ به شهرداری تهران در حادثه پلاسکو وارد شده است، گفت: آقای قالیباف توضیح دادند که این قانون بحث دیگری است و به این حادثه مربوط نمی شده است، که البته برای همان قانون هم اخذ مجوز از قاضی لازم است. ایشان گفتند شهرداری تاجای امکان وظایف خود را انجام داده است.*

رئیس شورای شهر همچنین با اشاره به اینکه طبق قانون مصوب مجلس در سال ۶۹ کارشناسِ کار، رابط دادگستری تعیین شده و حتی طبق مصوبه هیات دولت در سال ۹۳ وزارت کار موظف به انجام این امر شده، افزود: متاسفانه وزارت در مورد پلاسکو کاری نکرده، ( باید با اخذ گزارش آتش نشانی بحث ساماندهی کارگاه ها را انجام می داد) آنها از کارگاه ها و برخی از جاها بازدید می کنند و در قبال آن می گویند نیرو و امکانات لازم را نداریم. درواقع وزارت کار هنوز خود را برای ایفای وظایف ضابطین قضایی خود ساماندهی نکرده یا اگر هم کاری کرده اند در این مورد بسیار ضعیف هستند.

چمران در ادامه با اشاره به اینکه به صورت مجزا ۷ بار شهرداری منطقه و ۷ بار نیز خود آتش نشانی اخطارهای لازم را نسبت به ساختمان پلاسکو داده و بر ایرادات این ساختمان تاکید کرده بود، افزود: آخرین اخطار هم در ۴ صفحه با محوریت اشاره به نقص الکتریکال، مکانیکال، انبار و پله های ساختمان و مواردی دیگر داده شده که این ها اصلاح نشده و متاسفانه آتش سوزی رخ داده است.

وی ادامه داد: آتشنشانان در کمتر از ۳ دقیقه در محل حاضر شدند و تمام تجیهزات را هم داشتند؛ لذا این که گفتند آتش نشانی بدون تجهیزات در محل حاضر شده، و یک ربع بعد تجهیزات را فراهم کرده یک شوخی است و مانند سربازی است که به جبهه فرستاده می شود و برای برداشتن صلاح به عقب بر می گردد، در حالی که آتش نشانان همیشه همه وسایشان همراهشان است. حتی نردبان های رزرو هم در محل داشتند. ساعت ۹ و نیم تقریبا آتش خاموش شده بود و مردم وارد ساختمان شدند، آتش نشانی با این تلقی که ساختمان فلزی پلاسکو با توجه به حدود یک ساعت و نیم سوختن ممکن است نابود شود دستور تخلیه داده و آتش نشانان برای تخلیه مردم ولکه گیری وارد ساختمان شدند و مردم را به زور تخلیه کردند و جان خود را برای این مسئله فدا کردند.

چمران تاکید کرد: نمی توان با مطرح کردن بحث هایی از این دست که نردبان آتش نشانی باید فلان می بود، یا چرا فرمانده آتش نشان ها به آنها دستور ورود به ساختمان برای تخلیه را داده، مقصر سازی کرد. ممکن بود حداقل ۵۰، ۶۰ نفر از مردم آسیب می دیدند به همین خاطر نیروی انتظامی به زور مردمی که در طبقات پایینی ساختمان که آتش نگرفته بود در حال جمع آوری مدارک و اسنادشان بودند و فکر نمی کردند ساختمان خراب شود را بیرون کردند.

وی با بیان اینکه بیشتر سوالات و حملاتی که به آقای قالیباف شد، زیاد ارتباطی با حادثه پلاسکو نداشت و بیشتر بحث های حاشیه ای مطرح می شد، افزود: مثلا مطرح شد چرا به آتش نشانی بودجه کم داده شده و پاسخ این بود که طبق برآورد مطرح شده بیش از آنچه باید ، هزینه شده است و هرچه نیاز بوده خریده شده است. ادوات آتش نشانی باید به روز شود، بنابراین با توجه به اینکه ماشین های آتش نشانی هر ۶ سال باید به روز شود توضیح داده شده که این کار انجام شده است و شهرداری تاجایی که می توانسته و طبق بودجه و توانش ادوات مورد نیاز آتش نشانی را تهیه کرده است.

چمران ادامه داد: یکی می گفت چرا تشک فرود گذاشته نشده، در حالی که تشک های فرود در جایی که خورده شیشه پر است و آوار می ریزد سوراخ شده و نمیتوان از آن استفاده کرد؛ یا حتی مطرح شده بود چرا هلی کوپتر استفاده نشده، در حالی که هوادهی هلی کوپتر ممکن بود آتش را تشدید کند و این وسیله برای جنگل و فضاهای باز است و استفاده اش در مورد ساختمان هایی چون پلاسکو که بین ساختمان های دیگر است طبیعی نبوده است. البته اگر نیاز بود می آوردند چون قرارداد دارند؛ سوالهایی از این دست بسیار مطرح شده که آقای قالیباف جواب داد، حتی معاون عملیاتی آتش نشانی آمد و جواب های دقیقِ آتش نشانانه داد به طوری که کسی نمی توانست پس و پیشی مطرح کند.

* توضیح بند ۱۴: اتخاذ تدابیرموثر و اقدام لازم برای حفظ شهر از خطر و حریق و همچنین رفع خطر از بناها و دیوارهای شکسته و خطرناک واقع در معابر عمومی و کوچه ها واماکن عمومی و دالانهای عمومی و خصوصی و پر کردن و پوشاندن چاههاو چاله های واقع در معابر و جلوگیری از گذاشتن هر نوع اشیا در بالکنها و ایوانهای مشرف و مجاور به معابر عمومی که افتادن آنها موجب خطر برای عابرین است و جلوگیری از ناودانها و دودکشهای ساختمان که باعث زحمت و خسارات ساکنین شهرها باشد)

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *