وزارت بهداشت چقدر از پول هدفمندی یارانه‌ها را گرفته است؟


رییس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت گفت: کسانی که در بخش دولتی کار می‌کنند به خوبی واقفند اعدادی که در بودجه‌ها مطرح است، فقط عدد است و آنچه در عملکرد اتفاق می‌افتد همیشه بحث متفاوتی است.

به گزارش سادس، دکتر مسعود ابوالحلاج در این باره افزود: دولت یازدهم وقتی وزارت بهداشت را تحویل گرفت ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان کسری بودجه داشت و در بحث پرداخت حقوق‌ها با مشکل مواجه بود و بیمارستان‌ها نیز به شدت مشکل داشتند و دولت تا پایان سال۹۲ فقط ۱۸۰۰ میلیارد تومان تامین کرد، ضمن اینکه بار و ماموریت جدیدی نیز به وزارت بهداشت محول شده بود.

رییس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت گفت: در دولت یازدهم ماموریت‌های زیادی به ما ابلاغ شد که بزرگ‌ترین آن اجرای طرح تحول سلامت بود، ضمن اینکه ما متعهد شده بودیم بیمارستان‌های نیمه تمام را به اتمام رسانده و و راه اندازی کنیم و برای تحقق این هدف نیز با مشکلات اعتباری مواجه بودیم.

رییس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت با بیان اینکه آنچه در کاغذ ها به عنوان بودجه حوزه سلامت به این حوزه تخصیص می یابد تنها عدد است و با آنچه در عمل تحقق می یابد متفاوت است، به ذکر چند نمونه در این رابطه پرداخت و گفت: از محل درآمدهای هدفمندی یارانه ها که ۴۸۰۰ میلیارد تومان بود در سال اول فقط ۳۵۰۰ میلیارد تومان تحویل گرفتیم. در سال ۹۴ فقط ۸۰۰ میلیارد تومان و در سال ۹۵ اساسا پولی تحویل نگرفتیم.

ابوالحلاج همچنین به موضوع درآمدهای اختصاصی که به صورت غیرواقعی از زبان منتقدین مطرح شده، اشاره کرد و افزود: آنچه در دانشگاههای علوم پزشکی به آن درآمد اختصاصی می گوییم همان پولی است که بیمه ها باید پرداخت کنند و بیمه ها عملا در پرداخت ها همکاری نداشتند. خصوصا در حوزه بیمه سلامت پیش بینی لازم برای جبران هزینه های بیمه سلامت در قانون بودجه دیده نشد به نحوی که برای رفع این مشکل مجلس مصوب کرد که ۸ هزار میلیارد تومات تحت عنوان اوراق قرضه برای سازمان بیمه سلامت تامین کنند که تا الان از این مبلغ تنها ۱۲۵۰ میلیارد تومان دریافت شده است، کما اینکه سازمان تامین اجتماعی ۱۰ ماه در پرداختها عقب است.

رییس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت افزود: بدیهی است که با اجرای طرح تحول سلامت، حجم مراجعات مردم به مراکز درمانی خیلی بیشتر شده است و طبیعی است که به همان نسبت هزینه ها نیز افزایش می یابد.

وی گفت: وقتی که فرانشیز را کاهش می دهیم و قرار است آن را از طرح تحول سلامت جبران کنیم، در واقع این هزینه ها را با بخشی از محل درآمد اختصاصی خود جبران کنیم که همان بدهی بیمه هاست.

ابوالحلاج گفت: بنده به عنوان مدیری که با وزرای مختلف و در دولتهای قبل مسئولیت داشته ام می گویم؛ آنچه به عنوان مصوبه در قانون بودجه امسال آمده است شاید نسبت به سال ۹۰ تغییرات قابل توجهی داشته باشد ولی آنچه در عمل محقق شده به قیمت ثابت به دو برابر هم نمی رسد ضمن اینکه ماموریت ها و خدمات بسیاری هم به وزارت بهداشت در این دولت محول شده است.

بنابر اعلام وب‌دا، وی با اشاره به موضوع تورم در سالهای مختلف افزود: اگر قیمت ثابت پولی را که در سال ۹۴ به حوزه سلامت اختصاص داده اند را با سال ۹۱ مقایسه کنیم در واقع پولی که ما الان داریم تحویل می گیریم به اندازه پول سال ۹۱ است. بنابراین اعداد سال ۹۴ لزوما به معنای حجم بیشتر پول نیست و کارایی بیشتر از سال ۹۱ را هم ندارد و البته این درحالی است که ماموریت‌های ما نیز در سال‌های اخیر به شدت افزایش پیدا کرده و تعهدات ما نیز خیلی بیشتر از گذشته شده است.

رییس مرکز بودجه و پایش عملکرد وزارت بهداشت بهداشت در پایان گفت: در حال حاضر بیمه ها ۱۱ هزار میلیارد تومان به بیمارستان‌ها و دانشگاه‌های علوم پزشکی بدهکارند و نگران انجام تعهدات خود به خدمت رسان‌ها و حتی شرکت‌های دارویی و تجهیزات پزشکی هستیم گرچه می‌دانیم همکاران‌مان تلاش خواهند کرد که خدمت رسانی به مردم متوقف نشود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *