زورخانه‌های زنجان، زور ایستادن ندارند


اجرای ورزشهای پهلوانی و زورخانه ای در اهواز

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در زنجان مدتی است که با برگزاری مجمع انتخاباتی، پوست‌اندازی کرده و عزم خود را برای ایستادن در برابر مشکلات، جزم کرده است.

به گزارش سادس، هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان زنجان همانند اکثر هیئت‌های ورزشی، با دغدغه‌های ریز و درشت زیادی دست به گریبان است. مجمع انتخاباتی این هیئت هفتم دی‌ماه امسال برگزار شد و محمود میرزایی با کسب ۱۰ رأی، گوی سبقت را از حسین محمدی که ۵ رأی را از آن خود کرد، ربود و سکان هدایت هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای را بعد از حضور چند ساله زین‌العابدین فتح‌اللهی در دست گرفت.

موضوع آموزه‌های انسانی در این ورزش نکته مهمی است که می‌تواند عاملی برای توسعه این رشته ورزشی در میان سایر کشورهای جهان باشد. از جمله صفات اخلاقی این ورزش، دین‌داری، روح عرفانی، طراوت روحانی، خیرخواهی، صلح‌طلبی، تواضع، ادب و احترام، عفو و گذشت، سخاوت، صداقت، فداکاری، امانت‌داری، حیا و پاکدامنی، انصاف و بردباری، دستگیری از افتادگان، یاری مظلوم، مبارزه با ظالم و میهن‌دوستی است.

ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در ۲۵ آبان‌ماه سال ۸۹ مصادف با ۱۶ نوامبر سال ۲۰۱۰ میلادی به عنوان میراث معنوی بشریت، به ثبت سازمان علمی، فرهنگی و آموزشی ملل متحد ( یونسکو) رسید. در گواهی‌نامه ثبت این ورزش ملی در یونسکو آمده است: با توجه به غنای فرهنگی و مفاهیم جوانمردی نهفته در این ورزش، آئین‌های ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در اجلاس کنیا به عنوان میراث معنوی بشریت به ثبت سازمان علمی، فرهنگی و آموزش ملل متحد رسیده است.

با این اوصاف، هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای در استان زنجان با وجود اینکه از دیرباز تا به امروز توانسته است پهلوانان زیادی را به جامعه معرفی کند، امروز با مشکلاتی مواجه است که بی‌تردید رفع این دغدغه‌های می‌تواند به توسعه این ورزش ملی کمک کند. به گفته رئیس هیئت ورزش پهلوانی و زورخانه‌ای استان زنجان، بحث تخصیص اعتبار برای احداث زورخانه‌های جدید در استان، یکی از این مشکلات است.

محمود میرزایی با یادآوری اینکه دو زورخانه در شهرستان‌های خرم‌دره و خدابنده به ترتیب با پیشرفت فیزیکی ۵۰ و ۸۰ درصد در حال ساخت است، اظهار کرد: تحقق این مهم می‌تواند هیئت را در رسیدن به یکی از مهم‌ترین اهداف خود که تمرکززدایی این ورزش و توسعه آن در سطح استان است، یاری کند که امیدواریم با تخصیص اعتبارات لازم در این زمینه، شاهد تسریع در روند اجرایی این دو زورخانه باشیم.

به گزارش سادس، در حال حاضر سه زورخانه در شهرستان زنجان و یک زورخانه نیز در شهرستان ابهر است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *