هزینه آب بها باید افزایش یابد

سید زاده گفت :در حال حاضر مشترکین یک سوم قیمت تمام شده آب‌بها را پرداخت می کنند و این قیمت باید به صورت گام به گام افزایش یابد.

به گزارش سادس به نقل ازخبرهای بانکی، علی سیدزاده مدیر دفتر مدیریت و کاهش آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان خراسان رضوی در خصوص چگونگی بررسی میزان هدر رفت آب گفت: آمار موجود در سال 94 نشان می دهد 26 درصد هدر رفت آب داشته ایم و این در حالی است که آمار سال 95 از کاهش میزان هدر رفت آب  حکایت می کند.

وی گفت: هدر رفت واقعی که شامل نشت از شبکه‌های توزیع، خطوط انتقال و از انشعابات مشترکین بوده که میزان آن 13.6 درصد است.

سید‌زاده اظهار داشت: در سال 94 حدود یک میلیارد و 500 میلیون متر مکعب آب هدر رفته و استانهای  کرمانشاه، خوزستان، اهواز و بوشهر از جمله استانهایی هستند که بیشترین میزان هدر رفت آب در آن ها رخ داده است؛ آمار موجود بیانگر هدررفت 45 درصدی آب در استان کرمانشاه است و در استان تهران میزان هدر رفت آب روند نزولی پیدا کرده است.

وی در خصوص نحوه برخورد با افرادی که به صورت غیر مجاز از انشعابات آب استفاده می‌کنند گفت: ما در هر استان دفاتری با عنوان دفتر مدیریت مصرف و نظارت بر کاهش  آب بدون در آمد داریم که کنتورهای مشترکین خود را به صورت میدانی بررسی  و انشعابات غیر مجاز را شناسایی می‌کنند و پس از شناسایی برای جلوگیری از ادامه فعالیت آنها اقدام می‌کنند.     

مدیر دفتر مدیریت و کاهش آب بدون درآمد شرکت مهندسی آب و فاضلاب استان خراسان رضوی  در پاسخ به این سوال که آیا در مساجد، امامزاده‌ها و اماکن مذهبی هم کنتور آب نصب می‌شود، گفت: در تمامی مکان‌های عمومی و مذهبی مانند مساجد و امامزاده‌ها مثل سایر مشترکین کنتور آب نصب می‌شود، ولی تعرفه  محاسبه قیمت آب در این مکان ها نسبت به مکان های دیگر کمتر است، لازم به ذکر است که این اماکن بخش کمی از آب بدون در آمد را به خود اختصاص می‌دهند.

وی در خصوص تعداد مشترکین انشعابات آب گفت : در حال حاضر 15 میلیون مشترک شهری و  5 میلیون مشترک روستایی داریم و به طور میانگین سالانه 3 تا4 درصد بر تعداد آن ها افزوده می‌شود.

سیدزاده در پایان گفت: در حال حاضر یک سوم قیمت تمام شده آب‌بها از مشترکین دریافت می‌شود اما در برنامه پنجم و ششم توسعه آمده قرار بر این شد تا قیمت آب به میزان هزینه تمام شده دریافت شود و میزان پرداختی مشترکان باید به صورت گام به گام افزایش پیدا کند و این موضوع  از جمله سیاست‌های کلان وزارت نیرو است که برای افزایش کیفیت خدمات رسانی هزینه آب بها باید صورت گام به گام افزوده شود.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *