ثبت‌نام 25 هزار زوج در مراسم ازدواج دانشجویی

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها از ثبت‌نام 25 هزار زوج برای شرکت در بیستمین مراسم ازدواج دانشجویی کشور خبر داد.

به گزارش سادس به نقل از ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین محمد محمدیان، امروز 19 در ماه در نشست خبری بیستمین مراسم ازدواج دانشجویی که در هتل پردیس مشهد برگزار شد، با اعلام اینکه براساس آمار تاکنون 25 هزار زوج در بیستمین مراسم ازدواج دانشجویی ثبت‌نام نفر کرده‌اند و پیش‌بینی می‌شود که این آمار به 30 هزار نفر برسد، اظهار کرد: 27 درصد این دانشجویان هر دو طرف دانشجو هستند، اما باقی آنان تنها یک‌طرفشان دانشجو هستند. همچنین امسال 372 زوج هیئت علمی نیز در مراسم ازدواج دانشجویی ثبت‌نام کرده‌اند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: این جشن‌ها از 22 دی‌ماه آغاز شده و تا پایان اردیبهشت‌ماه ادامه خواهد داشت و سایت ثبت‌نامی زوجین دانشجو تا زمانی‌که مقدور باشد، باز خواهد بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان عنوان کرد: مراسم ازدواج دانشجویی در حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود که جزو برنامه‌های معنوی درنظرگرفته شده برای این دانشجویان است که طی آن سبک زندگی برای آنان تشریح می‌شود.

وی تاکید کرد: مهریه حدود سه هزار دانشجوی ثبت‌نامی در مراسم ازدواج دانشجویی، 14 سکه طلا بود که نشان‌دهنده فرهنگ مهریه آسان در جامعه است. هر چه مهریه‌ها کم‌تر باشد و خانواده‌ها یاری دهنده باشند، ازدواج‌های سریع‌تر صورت می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان با بیان اینکه در دانشگاه‌های تک جنسیتی ازدواج‌های بیشتری نسبت به سایر دانشگاه‌ها رخ می‌دهد، اظهار کرد: یک درصد دانشجویانی که ازدواج دانشجویی انجام داده‌اند برای اولین‌بار است که به مشهد سفر می‌کنند. این دانشجویان سه روز در مشهد حضورخواهند داشت.

وی افزود: کرسی‌های آزاد اندیشی پیش از ازدواج و روابط دختر و پسر قبل از ازدواج برای این دانشجویان برگزار شده است زیرا بیشترین آگاهی‌ها باید پیش از ازدواج رخ دهد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: سال گذشته 30 هزار دانشجو در طرح ازدوج‌های دانشجویی شرکت کردند که با توجه به رشد دانشجویان در دانشگاه‌ها آمار نسبتا ثابت است که این نشان‌دهنده روند کاهشی ازدواج دانشجویی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: تنها شرط ثبت‌نام در سایت ازدواج دانشجویی، دانشجو بودن و تاریخ عقد زوجین است و هیچ‌گونه فیلتر سیاسی، امنیتی و .. نداریم.

وی ازدواج دانشجویی را از مهم‌ترین اقدامات فرهنگی دانست و اظهار کرد: اگر مجموعه گروه‌های فرهنگی کشور برای ازدواج آسان، به هنگام و پایدار، دست به دست یکدیگرمی‌دادند، اکنون وضعیت بهتری داشتیم.

وی با بیان اینکه بسیاری از چالش‌ها و مشکلات جامعه به مسائل ازدواج و خانواده مربوط است، ادامه داد: باید رسانه‌ها را نسبت به ازدواج دانشجویان و مطالبه عمومی برای ازدواج آنان حساس کنیم.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: مشهد می‌تواند قطب ازدواج جوانان باشد و هر جوان زندگی خود را با بهره‌وری از آستان مقدس امام رضا (ع) آغاز کند و از امکانات معنوی و زیارتی بهره‌مند شود.

مدال شجاعت برای جوانی که در دوره دانشجویی ازدواج می کند

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان بیان کرد: باید به جوانی که در دوره دانشجویی ازدواج می‌کند، مدال شجاعت داده شود؛ زیرا اکثر آنان شغل ثابت ندارند و با روحیه‌پذیری و جسارت بالا اقدام به ازدواج می‌کنند.

وی با تاکید براینکه خیرین می‌توانند به تاسیس خوابگاه متاهلین دانشجویی بپردازند، افزود: مسئولان آموزش عالی باید به این دانشجویان خدماتی ارائه دهند و خوابگاه‌ها و خدمات تامین مالی را توسعه بخشند و ازنظر معنوی تسهیلاتی قائل شوند تا دیگران نیز به ازدواج دانشجویی تشویق شوند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها خاطرنشان کرد: بیش از 70 درصد ازدواج‌ها سنتی و با مدیریت و مشارکت خانواده‌ها صورت می‌گیرد که می‌تواند بسیار آگاهانه و کمک کننده باشد.

وی تصریح کرد: شهر مقدس مشهد ازظرفیت بزرگی برای آموزش و اساتید و کارشناسان برجسته مجرب برخوردار است. همچنین در هتل‌ها مشاوران مجرب وجود دارد که به صورت فردی به زوج‌ها مشاوره می‌دهند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید براینکه بی توجهی به آموزش مشکلات طلاق را به وجود می‌آورد، ادامه داد: آمار طلاق در ازدواج‌های دانشجویی هرگز بیش از دو درصد نبوده که این نشان‌دهنده نقش آموزش و کم شدن مشکلات خانوادگی و طلاق بالا است.

بالاترین آمار ازدواج دانشجویی در استان تهران

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان عنوان کرد: استان تهران با 16 درصد بالاترین آمار ازدواج دانشجویی را دارد و پس از این آمار در اصفهان 11 درصد، یزد 6 درصد، خراسان رضوی 5.6 درصد است.

وی با اعلام اینکه بیشترین ازدواج دانشجویی در دوره کارشناسی با 61 درصد و سپس درمقطع کارشناسی ارشد با 34 و 30 درصد در دکتری است، اضافه کرد: بیشترین آمار ازدواج دانشجویی در وزارت علوم با رقم 32 درصد، سپس دانشگاه آزاد اسلامی با 25 درصد، وزارت بهداشت هشت درصد، پیام نور 15 درصد، آموزش و پرورش 8 درصد و موسسات غیرانتفاعی پنج درصد است.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمدیان تصریح کرد: سایت پرسمان هر ماه یک میلیون مراجعه کننده دارد که 25 درصد از آن‌ها در زمینه خانواده و ازدواج است.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *