معاینه یک میلیون و ۲۴۰هزار دانش آموز بدو ورود به مدرسه در سال جاری


مدیرکل دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت از معاینه یک میلیون و ۲۴۰ هزار دانش آموز بدو ورود به مدرسه در سال جاری خبر داد.

به گزارش سادس، دکتر محمداسماعیل مطلق گفت: این معاینات شامل مراقبت های دوره ای پزشک و  غیرپزشک اعم از قد، نمایه توده بدنی، شنوایی، پوست و مو، بینایی، دهان و دندان، بررسی وضعیت تغذیه و فعالیت فیزیکی، اختلالات روان، مشکلات ریوی و آسم، شپش، قلبی و عروقی، اسکلتی و عضلانی، دستگاه ادراری و تناسلی، فشار خون و واکسیناسیون بوده است.

وی افزود: همین معاینات برای ۲۰۶ هزار دانش آموز پیش دبستانی هم انجام شده است. این معاینات پیرو طرح مشترکی با آموزش و پرورش استثنایی به منظور اجرای مداخلات بهنگام در گروه هدف صورت گرفته است.

وی بیان داشت: در سال گذشته نیز پوشش مراقبت‌ها ۸۹ درصدی بود و سه میلیون دانش آموز سه پایه تحصیلی معاینه شدند. همچنین ۸۰ هزار دانش آموز پیش دبستانی نیز معاینه شدند. از این سه میلیون، ۷۱ درصد از نظر توده بدنی طبیعی و سالم بودند، هشت درصد چاق بودند، ۱۳ درصد اضافه وزن داشتند و هشت درصد نیز لاغر بودند.

وی ادامه داد: از نظر قد به سن نیز ۸۲ درصد دانش آموزان معاینه شده در سال گذشته وضعیت مطلوب داشتند، ۱۷ درصد کوتاهی قد داشتند و ۹۳ درصد نیز واکسیناسیون کامل داشتند. از این سه میلیون ۷ درصد اختلال بینایی داشتند و ۳۷ درصد نیز مشکلات دهان و دندان داشتند.

وی ادامه داد: ۴.۴ درصد دانش آموزان مبتلا به بیماری هایی مثل دیابت، صرع، آسم، آلرژی، تالاسمی و سرطان نیز شناسایی شدند که نیازمند مراقبت بیشتر هستند.

وی در خصوص معاینات ۳ میلیون دانش آموز در سال ۹۴ گفت: خطر بیماری قبلی ۳ در ۱۰۰هزار، خطر ابتلا به فشار خون در این دانش آموزان ۸ در ۱۰هزار و ۲ در ۱۰۰۰دانش آموز مشکوک به بیماری قلبی بودند. برای تمام دانش آموزانی که نیازمند ارجاع به سطح بالاتر بودند، ارجاع انجام شده و پیگیری برای رفع مشکلات تا رسیدن به نتیجه مطلوب انجام می شود.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت بهداشت وزارت بهداشت، وی به خانواده‌ها توصیه کرد با توجه به اجرای طرح تحول سلامت در روستاها و حاشیه شهرها و دسترسی آسان و رایگان همه به این خدمات، تمام خانواده‌ها با مراجعه به پایگاه‌های سلامت نسبت به تشکیل پرونده الکترونیک اقدام و از مشاروه‌ها و خدمات سلامت و برنامه‌های آموزشی بهره‌مند شوند.

وی افزود: تمام خانواده‌هایی که فرزندشان به سطح بالاتر ارجاع شده است نیز پیگیری لازم را تا حصول نتیجه برای مراجعه به متخصص و ارائه بازخورد به مدارس و پایگاه‌های سلامت حتما انجام دهند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *