تولید انبوه پروتزهای «پنجه کربنی» برای دوندگان معلول


پروتز کربنی

به منظور آماده‌سازی دوندگان معلول برای شرکت در پارا المپیک محققان کشور موفق به تولید پروتزهای کربنی (L) شکل شدند که قرار است با همکاری پژوهشگاه تربیت بدنی به تولید انبوه برسد.

هادی نوروزیان مجری طرح در گفت‌وگو با خبرنگار سادس با اشاره به سابقه دنیا در تجهیز ورزشکاران معلول، گفت: سال‌های قبل یکی از دوندگان معلول آفریقایی با دوندگان سالم مسابقه داد و توانست رتبه برتر را از آن خود کند.

وی با بیان اینکه از آن زمان تاکنون رشته‌ای به نام دوومیدانی به رشته‌های پارا المپیک اضافه شد، خاطرنشان کرد: متاسفانه ایران در این رشته هیچ نماینده‌ای ندارد و دلیل آن در اختیار نداشتن دوندگان معلول ایرانی به پروتزهای «L» شکل است.

نوروزیان دلیل این امر را گران بودن این نوع پروتزها ذکر کرد و یادآور شد: بر این اساس مطالعاتی را از پایان‌نامه کارشناسی ارشد با عنوان «پنجه پیشرفته کربنی برای دویدن معلولان» در دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی آغاز کردیم و توانستیم نمونه آزمایشگاهی، نیمه صنعتی و صنعتی این نوع پروتزها را ارائه دهیم.  

مجری طرح ابراز امیدواری کرد که با توسعه این فناوری ایران بتواند نماینده خود را در رشته دوومیدانی پارا المپیک اعزام کند.

این محقق اساس این پروتزها را کامپوزیت‌های کربن اپوکسی دانست و ادامه داد: استحکام بالا و سبکی از جمله مزایای این کامپوزیت‌ها است؛ ضمن آنکه این نوع کامپوزیت‌ها از انعطاف‌پذیری و جذب انرژی بالایی برخوردار است.

نوروزیان به عملکرد پروتزهای L شکل تولیدشده اشاره کرد و توضیح داد: در هر جهشی که دونده با استفاده از این پروتزها دارد، کسری از انرژی از سوی این پروتز به فرد برمی‌گردد و باعث می‌شود که فرد به سمت جلو حرکت کند.

وی با بیان اینکه به این ترتیب گویی در زیر پای فرد فنری قرار دارد، اظهار کرد: این امر موجب افزایش سرعت فرد خواهد شد و قادر است مسیر تعیین شده را طی کند.

مجری طرح با بیان اینکه طراحی و ساخت این پروتز مهندسی معکوس نبوده است، یادآور شد: نمونه‌های مشابه خارجی بر حسب میزان وزنی که تحمل می‌کنند، بین ۱۳ تا ۱۵ میلیون تومان قیمت دارند و پای پروتزی که ما در این پروژه تحقیقاتی تولید کردیم، ۳ تا ۴ برابر ارزان‌تر از نمونه خارجی است.

نوروزیان، به مزایای پروتزهای بومی ساخته‌شده اشاره کرد و گفت: در این مطالعات با تغییراتی در ساخت، لایه چینی و بهینه کردن این ابزار ورزشی، سعی کردیم عملکرد این پروتز مطابق با نمونه‌های خارجی باشد.

این محقق با تاکید بر اینکه تست‌های این دستاورد در کشور انجام شده است، خاطرنشان کرد: پروتزهای کربنی از یک تا ۹ شماره‌گذاری شده است و هر کدام آنها وزن خاصی را تحمل می‌کند و پروتزهای ساخته شده نه بسیار مستحکم و نه بسیار منعطف است که منجر به ایجاد شکست در آن شود.

وی با بیان اینکه این پروتزها در فاز صنعتی تولید شده است، یادآور شد: به منظور ساخت نمونه تجاری آن بر اساس قرار دادی که با پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی به امضا رسید تا این محصول به تولید انبوه برسد.

به گزارش سادس، پنجه کربنی (Flex-Foot Cheetah) از پروتزهای انسانی است که برای اولین بار از سوی یک متخصص مهندسی پزشکی ون فیلیپس (Van Phillips) که یک پای خود را در سن ۲۱ سالگی از دست داده بود، به جهان معرفی شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *