توان اقتصاد ایران بیش از این‌هاست / دولت فرصت غلبه بر رکود را از دست ندهد

در بسیاری از حوزه‌ها دولت موفق عمل کرده است اما یک نکته باید مورد توجه قرار گیرد. مبنای قیاس ما چیست؟ اگر مبنا مقایسه با وضعیت چند سال اخیر است باید بگویم بله اوضاع بهتر شده است اما اگر مبنا قیاس با توان اقتصاد ایران است

رشد اقتصادی ایران در نیمه اول سال جاری از سوی بانک مرکزی ۷.۴ درصد اعلام شد. این رشد نوعی رکوردشکنی در سال‌های اخیر تلقی می‌شود اما با این حال سئوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا افکار عمومی بهبود قابل توجه وضعیت اقتصادی کشور را درک می‌کنند.
توان اقتصاد ایران بیش از این‌هاست / دولت فرصت غلبه بر رکود را از دست ندهد

به گزارش سادس ، عباس ابونوری کارشناس اقتصادی در گفتگو با بولتن نیوز می‌گوید همان طور که بدتر شدن اوضاع و منفی شدن رشد اقتصادی بلافاصله تأثیر خود را در اقتصاد و زندگی روزمره نشان نمی‌دهد، بهبود وضعیت نیز با سرعت بالا نمود نمی‌یابد و آثار بهبود وضعیت اقتصادی به تدریج در کشور نمایان می‌شود. مشروح گفتگوی بولتن نیوز با ابونوری در پی می‌آید.

نظر شما درباره رشد اقتصادی ۷.۴ درصدی که بانک مرکزی اعلام کرده چیست؟

برای قضاوت کمی زود است چرا که هنوز جزییات آمار ارائه شده اعلام نشده است از این رو نمی‌توانیم به درستی درباره آن صحبت کنیم. البته گفته‌اند که رشد اقتصادی تمام بخش‌های مثبت شده و ساختمان تنها حوزه‌ای است که همچنان با مشکل روبروست اما به هر حال برای قضاوت دقیق باید کمی صبر کرد. در کل می‌توانیم رشد اقتصادی قابل توجه را ناشی از نفت نیز بدانیم. این احتمال وجود دارد که افزایش درآمدهای نفتی رشد اقتصادی نیز روند مثبت را طی کرده است.

عملکرد اقتصادی دولت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بسیاری از حوزه‌ها دولت موفق عمل کرده است اما یک نکته باید مورد توجه قرار گیرد. مبنای قیاس ما چیست؟ اگر مبنا مقایسه با وضعیت چند سال اخیر است باید بگویم بله اوضاع بهتر شده است اما اگر مبنا قیاس با توان اقتصاد ایران است، طبیعتاً وضعیت هنوز مطلوب نیست و ظرفیت‌های فراوانی در این اقتصاد نهفته است که باید از آن استفاده کرد. به عنوان مثال وضعیت ایران در بازارهای جهانی بهبود یافته اما در حزوه اشتغال همچنان با مشکل روبرو هستیم. دولت در سه سال گذشته نتوانست اقدامی مؤثر در زمینه اشتغال نماید. در بخش‌هایی مانند بهبود فضای کسب و کار و همچنین رفع رکود و اعطای تسهیلات به بنگاه‌های اقتصادی همچنان مشکلات پابرجاست و توفیقی نداشته‌ایم. ما نباید با تکیه بر یک دستاورد بگوییم که اوضاع اقتصادی کشور خوب شده و دیگر نیازی به ترمیم نیست.

وزارت اقتصاد توفیقی در حل بحران‌های اساسی اقتصاد داشته است؟

در برخی موارد بله و در برخی موارد خیر. پنج عامل مهم در اقتصاد وجود دارد. تفکیک قیمت‌ها و تعدیل نرخ تورم، ایجاد اشتغال کامل، ایجاد تعادل تراز پرداخت‌ها، دستیابی به رشد اقتصادی و توزیع عادلانه درآمدها از جمله اقداماتی است که دولت‌ها باید انجام دهد اما اکنون دولت تنها بخش رشد اقتصادی را اعلام می‌کند که پیشرفت در یک آمار نشانه این نیست که بخش اقتصاد در بهترین شرایط قرار دارد. وزارت امور اقتصادی و دارایی در حقیقت پیشانی دولت است. اگر این وزارتخانه بتواند گلوگاه‌ها را شناسایی و مشکلات را حل کند، وضعیت بهبود می‌یابد اما اگر خود را درگیر همین بروکراسی پیچیده و سنگین نماید، اتفاقی رخ نخواهد داد و من فکر می‌کنم در این عرصه جا برای فعالیت بسیار فراوان بود.

مهم‌ترین اولویت این وزارتخانه چیست؟

رفع رکود کشور. دولت همه توان خود را به کار گرفته که تورم را پایین بیاورد و این موضوع را یکی از دستاوردهای بزرگ خود معرفی می‌کند اما لازم است در عین کنترل تورم، برای رفع رکود گامی بر دارد. اکنون مشکل رکود باعث تعطیلی بنگاه‌های تولیدی کشور شده است و بسیاری از افراد بیکار شده‌اند. وزارت اقتصاد در زمینه رفع مشکل رکود تاکنون گامی برنداشته و همه توان خود را معطوف به کاهش تورم آن هم با محدود کردن نقدینگی بازار کرده است در حالی که باید با اتخاذ سیاست‌هایی درست حتماً رفع رکود را در دستور کار قرار دهد.

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *