نامه رئیس‌جمهور در واکنش به نقض برجام یک واکنش حداقلی است

ابوالفضل ظهروند درباره نامه حسن روحانی به ظریف و صالحی گفت: واکنش حداقلی که صورت گرفته نامه‌ای است که دکتر روحانی به وزیرامورخارجه و رئیس سازمان انرژی هسته‌ای نوشته و مستند آن مصوبه ۱۴ ماه پیش مجلس شورای اسلامی است.

به گزارش سادس ابوالفضل ظهره‌وند گفت: آمریکایی‌ها در حال حاضر بر این اعتقاد هستند که قانون آیسا نقض برجام نیست چون ارتباطی به تحریم‌های هسته‌ای ندارد چنین اختلافی در حال حاضر وجود دارد و به همین دلیل است که سخنگوی کاخ سفید و اوباما ابراز آمادگی کرده که این قانون را امضاء کند. این مساله ای است که باید در چند روز آینده باید موضع خودمان را در صورت امضای آن از سوی اوباما ببینیم.

وی افزود: متقابلا ما طبق متن برجام و ماده 25 و 29 آن معتقدیم که آمریکایی‌ها باید تحریم ایجاد نکنند و کارشکنی نکنند و در روابط و مناسبات جمهوری اسلامی ایران در شرایط پسا برجام اخلال صورت نگیرد. در حالی که ما مشاهده می‌کنیم این اتفاق به کرات صورت گرفته و کارشکنی‌ها تداوم دارد. قرار بود آنها تسهیلاتی را فراهم کنند که تنها به تشدید تحریم‌ها پرداختند و در حال حاضر این اختلاف میان ما و آمریکایی‌ها درباره نقض برجام به وجود آمده است.

این دیپلمات سابق ادامه داد: این اختلاف درباره نقض برجام، به دلیل نوع موضعگیری است که آمریکایی‌ها دارند. واکنش حداقلی که صورت گرفته نامه‌ای است که دکتر روحانی به وزیرامورخارجه و رئیس سازمان انرژی هسته‌ای نوشته و مستند آن مصوبه 14 ماه پیش مجلس شورای اسلامی است که می‌توان نام آن را قانون اقدام متناسب و متقابل جمهوری اسلامی ایران در اجرای برجام گذاشت. البته رئیس‌جمهو بر ماده 7 این قانون متمرکز شده است.

ظهره‌وند بیان کرد: در برابر آن کاخ سفید نیز موضعی که سخنگوی آن گرفته و گفته که این نقض برجام نیست. می‌توان گفت که حرکت آنها نقض برجام نیست زیرا بحث از بررسی، طراحی و سایر مسائل است که اگر بعد از بررسی و طراحی که سه ماه فرجه داده شده است وارد شدن به ساخت موتوری که با نیروی هسته‌ای کار کند و تولید پیله هسته‌ای که یک فاز جدید است.

وی افزود: این ساخت تکنولوژی خاصی را می‌طلبد که زمانبر است حال آنکه با چه غنایی می‌تواند کار کند و غنای که ما الان مجاز به استفاده از آن هستیم  که روی 6/3 باشد تا کنون نشنیدم که موتور کشتی یا زیردریایی با این غنا کار کند. معمولا این متورها روی 50 یا 60 درصد غنا کار می‌کند وغنای بالایی دارد. باید به دولت گفت شما در استفاده 20 درصد با غرب مشکل داشتید حالا می‌خواهید وارد فاز 50 و 60 با استفاده صلح آمیز بشوید؟ به قطع یقین واکنش طرف مقابل بالا خواهد بود.

این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده که با توجه به نظارت و کنترلی که از رهگذر برجام بر فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارند، جای نگرانی نیست. یعنی اگر قرار شود که وارد غنی‌سازی در سطوح بالا بشویم به قطع یقین وارد دور جدیدی از چالش با طرف غربی از جمله آمریکایی‌ها خواهیم شد.

منبع:رادیو گفتگو

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *