سوق یافتن استعدادهای تحصیلی به سمت رشته خاص مثل علوم تجربی، خسارت زیادی به بار می آورد

وزیر علوم تاکید کرد: جامعه علمی باید نگاهی به قبل از دانشگاه آمدن دانشجویان هم داشته باشد؛ سوق یافتن استعدادی های تحصیلی دبیرستان به سمت یک رشته خاص مثل علوم تجربی، خسارت زیادی به بار می آورد. بنابراین، مجموعه هایی که می توانند در مسائل آموزشی و تربیتی به آموزش و پرورش راهکار ارایه دهند.

به گزارش سادس، منصور غلامی در آیین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشوری که امروز به صورت مجازی در وزارت علوم برگزار شد، گفت: آنچه که آموزش عالی را در معرض نقد قرار می دهد این است که در این عرصه چه اقداماتی صورت گرفته است. باید عنوان کرد آموزش عالی کشور ما با تغییر و دگرگونی در اثر انقلاب اسلامی اتفاق افتاد در یک دوره ای شاید کمتر از دوره ۲۰ ساله توانست وظیفه اول را در تربیت نیروی انسانی کشور به خوبی انجام بدهد بسیاری از اساتیدی که الان در دانشگاه ها داریم دو سا یه مقطع از تحصیلات را در دانشگاه های خودمان سپری کردند و دستاوردهای علمی این اساتید است که امروز ما در عرضه آموزش عالی کشور در جهان افتخار می کنیم و جایگاه مهمی در دنیا براین خود قایل هستیم.

وی در ادامه تصریح کرد: در یک مقطع زمانی به بجث پژوهش توجه شد و شاخص های حاصل از آن بود دانشگاه ها در سطوح بالایی از جایگاه علمی قرار گفتیم و در دو دهه گذشته توجه به کاربست نتایج پژوهش ها چه خود حاصل عملکرد جامعه علمی مادر تربیت نیروهای جوان بوده به سمت کاربست در جامعه سوق داده شده است و ما در مرحله صعود این دستاوردها در قالب نظریه ها و فناوری های مختلف هستیم.

وزیر علوم خاطر نشان کرد: خیلی از مردم شاید به دلایلی با این دستاوردها آشنایی ندارند و مطلع نشده اند،  بنابراین این دستاوردها باید در اختیار جامعه قرار بگیرد. این تصور نباید ایجاد شود که جامعه علمی کشور کم کاری کرده است.دنیا هم در رسیدن به مراحل بالای به کارگیری یافته های علمی، همین مراحل را طی کرده است و در برخی موارد از دنیا عقب نیستیم. در کنار این، از کسانی که این شرایط را با تلاش شبانه روزی و علم و دانش فراهم کرده اند، تشکر می‌کنیم.

وی با تاکید بر اینکه در فضاهای علمی نیاز به یک فضای آرام، دور از تنش و پر از امید و نشاط داریم و نیازی ضروری برای تمرکز اندیشه محسوب می شود، گفت: در چهار سال گذشته همه تلاش آموزش عالی کشور این بود که فضای آرام در دانشگاه ها شکل بگیرد؛ با وجود اینکه به دلایلی برخی نگرانی ها در جامعه وجود داشت. بخش زیادی از ایجاد این فضای آرامش، حاصل مدیریت خوب مدیران دانشگاهی بود.

وزیر علوم اظهار کرد: محدودیت هایی که وجود دارد دور از نظر استادان نیست اما آنچه که هست، شرایطی است که باید در مدیریت آن کمک کنیم که البته این همراهی در محیط های دانشگاه وجود دارد و امیدواریم در سال های آینده به نحوه شایسته ای این محدودیت ها کمتر شود و دست و بال کشور و دانشگاه ها برای فراهم کردن امکانات و بستر فعالیت های علمی بیشتر از آنچه که بوده باز شود.  تلاش همکاران در چند سال گذشته این بوده است که در مجموعه محتوای آموزشی رشته ها و دروس بازنگری انجام دهند؛ این عناوین و محتواها مورد بازنگری قرار گرفت و از گروه های علمی داخل دانشگاه ها استفاده شد.

به گفته وی، با وجودی که از ایجاد رشته های جدید استقبال شد، اما باید توجه داشت که ستاد وزارت علوم این ظرفیت و توان را ندارد و نباید انتظار داشت که به این مسأله ورود کند بلکه باید تسهیل گر و حمایت گر پیشنهادهایی باشد که ارائه می شوند، توجه به رشته های بین رشته ای باید در آینده شتاب بیشتری بگیرد.

وزیر علوم با بیان اینکه در یک دوره ای جداسازی بخش هایی از آموزش عالی و تشکیل دو مرکز آموزش عالی در حوزه های علوم پزشکی و غیرپزشکی به افتراق کمک زیادی کرد، گفت: هر چند آنها در حوزه خود موفق بودند و به همراه موفقیت های وزارت علوم پیش رفتند اما اینکه در جوار هم و در یک فضای مشترک، کار شود می توانست و می تواند آثار پر برکتی داشته باشد. امیدوارم مجموعه آموزش عالی کشور در آینده ای نه چندان دور دوباره یکپارچه شود.

وی تاکید کرد: جامعه علمی باید نگاهی به قبل از دانشگاه آمدن دانشجویان هم داشته باشد؛ سوق یافتن استعدادی های تحصیلی دبیرستان به سمت یک رشته خاص مثل علوم تجربی، خسارت زیادی به بار می آورد. بنابراین، مجموعه هایی که می توانند در مسائل آموزشی و تربیتی به آموزش و پرورش راهکار ارایه دهند.

دکتر غلامی اضافه کرد: توجه به استقلال دانشگاه ها مسأله ای است که باید در چارچوب مدیریت خاص خود پیش برود؛ سال های اخیر تلاش کردیم تمرکززدایی را از وزارت علوم به دانشگاه ها ببریم و با توجه به تفاوت هایی که میان مراکز آموزش عالی در شهرها وجود دارد، به طور طبیعی یک باره امکان دادن خیلی از اختیارات به دلیل نداشتن نیازها و امکانات ممکن نبود. البته استقلال نسبی در دانشگاه ها رخ داد که مورد حمایت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم قرار دارد.

وزیر علوم با بیان اینکه فقط داشتن ضوابط و مقررات اخلاق پژوهشی، کارسازی نیست و کلاس های ما قبل از شروع درس باید کلاس توصیه های اخلاقی باشد گفت: ما در حوزه علم و فناوری بیش از هر زمانی نیاز به استادان و دانشجویان عامل به اخلاق داریم.گاهی مطالبی در محیط های علمی از باب عملکرد در فعالیت های علمی آموزشی منتشر می شود که همه ما را غمگین می کند، اما باید تلاش کنیم محل بروز این کم اخلاقی ها و بی اخلاقی ها راکمتر کنیم. این امر وظیفه همه استادان است و تربیت دانشجو فقط دادن اطلاعات علمی صرف نیست.

وی در خصوص وضعیت آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی نیز افزود: تلاش کردیم ارزش های آموزش عالی و شاخص های کیفی حفظ شود؛ آیین نامه ها و دستورالعمل ها در سال های گذشته مورد بازنگری قرار گرفت و ابلاغ شد. آیین نامه ارتقای اعضای هیأت علمی هم در این مدت مطرح بود. شاخص های متعدد و زیر شاخص های بسیار دقیق و کامل در این آیین نامه جدید دیده شد و یک جلسه هم در شورای اسلامی شدن دانشگاه ها مورد بررسی قرار گرفت. پیشنهادات محدودی در این جلسه وجود داشت اما آن پیشنهادها اعمال و به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای طرح در شورا اعاده شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *