از الکترونیکی شدن انتخابات در کشور تا راه اندازی سامانه جامع امداد و بازسازی دولت

توسعه سامانه جامع انتخابات و الکترونیک نمودن فرآیندهای ۴ نوع انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری، ارائه موبایل اپلیکیشن ویژه ثبت نام داوطلبین ارائه موبایل اپلیکیشن “انتخاب ایران” ، توسعه هوشمندسازی مدیریت شهری و روستایی از طریق طراحی و اجرایی نمودن سامانه های این حوزه، راه اندازی سامانه جامع امداد و بازسازی دولت (سجاد) و توسعه سامانه تقسیمات کشوری و کدینگ از اهم اقدامات مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور در ۸ سال گذشته است.

به گزارش سادس، وزارت کشور اهم اقدامات مرکز توسعه دولت الکترونیک وزارت کشور در دولت های یازدهم و دوازدهم را اعلام کرد.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور اهم این اقدامات به شرح ذیل می باشد:

“اقدامات ۸ ساله مرکز توسعه دولت الکترونیک در دولت های ۱۱ و۱۲  ( تدبیر و امید)

عنوان راهبرد۱:

بسترسازی برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور
فراهم نمودن زیرساخت برگزاری انتخابات الکترونیک در کشور که در برگیرنده:

• توسعه سامانه جامع انتخابات و الکترونیک نمودن فرآیندهای ۴ نوع انتخابات ریاست جمهوری، مجلس شورای اسلامی، شوراهای اسلامی شهر و روستا و مجلس خبرگان رهبری.
• انجام استعلامات الکترونیک در فرایندهای انتخابات.
• بهینه سازی و تقویت زیرساخت های سخت افزاری و شبکه ارتباطی جهت برگزاری انتخابات الکترونیک.
• ارائه موبایل اپلیکیشن ویژه ثبت نام داوطلبین.
• ارائه موبایل اپلیکیشن ” انتخاب ایران ” (تبلیغات داوطلبان در فضای مجازی و آدرس دهی شعب اخذ رای بر اساس نزدیکترین و خلوت ترین شعبه).
طراحی و به کارگیری تجهیزات احراز هویت و اخذ رای الکترونیک در شعب اخذ رای در برگیرنده:
• طراحی و تامین  ۷۴۰۰۰ دستگاه احراز هویت و انجام احراز هویت برخط رای دهندگان در روز اخذ رای به منظور پیشگیری از تخلفات احتمالی.
• محقق شدن احراز هویت الکترونیک در کشور در انتخابات و به بلوغ رسیدن آن با بکارگیری تجهیزات خاص منظوره.
• انجام اخذرای الکترونیک در ۱۳۹ شهر و در حدود ۱۰ هزار شعبه اخذ رای در پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا دربرگیرنده ۲۰ درصد آرای کل کشور (اخذ رای الکترونیک بالغ بر ۸ میلیون نفر) و نیز انتخابات تمام رایانه ای در ۳۳ شهر واقع در ۲۷ استان شامل ۸ کلان شهر جهت انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا در سال ۱۴۰۰.
عنوان راهبرد۲:

ایفای نقش محوری در تحقق اهداف دولت الکترونیک
انجام اقدامات لازم در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک در برگیرنده:
• ایجاد میز خدمت الکترونیک دستگاه.
• توسعه و بروز رسانی پورتال دستگاه و استاندارد سازی آن در راستای تحقق اهداف دولت الکترونیک.
• راهبری، مشارکت و نظارت، بر راه اندازی و توسعه سامانه های مورد نیاز در راستای ارتقای خدمت رسانی در برگیرنده:
– درگاه یکپارچه مدیریت اجتماعی.
– هوشمندسازی مدیریت شهری و روستایی.
– سامانه مدیریت و پایش اطلاعات دهیاریهای کشور (ساده).
– سامانه پایش ناوگان دانش آموزی (سپند).
– سامانه یکپارچه اتباع و مهاجرین خارجی (سیام).
– سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا).
– سامانه سماس (سامانه ملی اطلاعات سفر).
– سامانه پرداخت عوارض خودرویی (سمیع).
• الکترونیک نمودن خدمات وزارت کشور منطبق بر برنامه عملیاتی تدوین شده تحت عنوان نظام الکترونیک وزارت کشور (ناوک) و انجام اقدامات لازم به منظور الکترونیک نمودن خدماتی نظیر:
– خدمت ارتقای پست سازمانی.
– رسیدگی به سئوالات ارائه شده از صف و ستاد وزارت کشور در خصوص خدمات الکترونیک.
 حوزه سازمان های مردم نهاد:
– صدور مجوز پروانه تاسیس سمن ملی و استانی
– صدور مجوز فعالیت سازمان‌های دوستی
– صدور پروانه تاسیس شبکه موضوعی
– خدمت ارتقاء وضعیت سمن ها
– خدمت تمدید پروانه سمن ها
حوزه احزاب و تشکل های سیاسی:
– صدور پروانه فعالیت تشکلهای مشمول قانون فعالیت احزاب و جمعیت ها
– صدور مجوز دفاتر فرعی احزاب و گروه های سیاسی در سطح استان و شهرستان ها 
– صدور مجوز شعب احزاب و گروه های سیاسی در سطح استان و شهرستان ها 
– صدور مجوز راهپیمایی
– صدور مجوز تجمعات (مسقف و غیر مسقف)
حوزه شوراهای اسلامی شهر و روستا:
– خدمت نظارت بر ثبت مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا
– خدمت تطبیق مصوبات شوراهای اسلامی شهر و روستا
حوزه مرکز بازرسی و مدیریت عملکرد:
– ارزیابی شهرهای کمتر توسعه یافته
– رسیدگی و پاسخگویی به شکایت از خانواده وزارت کشور در سطح ستاد، صف و دستگاه های اجرایی

عنوان راهبرد۳:

ارتقای امنیت و دستیابی به زیرساخت های مناسب و روزآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات:
• ایجاد مرکز داده جدید وزارت کشور و نیز آماده سازی و بهره برداری از سایت پشتیبان در استان مرکزی
• انجام اقدامات لازم در راستای ارتقای امنیت و توسعه زیرساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات در برگیرنده:
– راه اندازی و بهره برداری از سامانه SOC (سامانه مدیریت مرکز عملیات امنیت)
– پیاده سازی مقدماتی سیستم ISMS (سیستم مدیریت امنیت اطلاعات)
– تمهید ساز و کار لازم جهت برگزاری جلسات مجازی
– به روزآوری و توسعه زیر ساخت ارتباطی و تجهیزات شبکه وزارت کشور
– تجمیع دبیرخانه های وزارت کشور و الکترونیک نمودن مکاتبات اداری
– الکترونیک نمودن دبیرخانه محرمانه وزارت کشور
– توسعه سامانه MIS (سامانه مدیریت اطلاعات)

عنوان راهبرد۴:

هوشمندسازی راهبردی براساس آمار و داده های دقیق: در برگیرنده:
• توسعه پایگاه جامع آماری وزارت کشور
– ایجاد سامانه پایش مدیریت سیاسی
– ایجاد سامانه سنجش شاخص های بهره وری ستاد و استان
– راه اندازی سامانه امار و اطلاعات مکاتبات، تذکرات و سئوالات نمایندگان مجلس شورای اسلامی
– راه اندازی سامانه امار و اطلاعات مدیریتی حوزه امور زنان و خانواده وزارت کشور
– سامانه اعتبارات تملک دارایی ها، کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی محلات
• راه اندازی سامانه مدیریت آسیب دیدگان اجتماعی:
اجرای طرح پایلوت در ۸ استان از سال ۱۳۹۶و تکمیل در سال ۱۳۹۹
• راه اندازی سامانه جامع امداد و بازسازی دولت (سجاد)
. راه اندازی سامانه ژئوکدینگ (کدگذاری مکانی) تمامی واحدها و عناصر تقسیمات کشوری
. راه اندازی سامانه انتقال مرزهای تقسیمات کشوری از مقیاس ۱:۲۵۰۰۰۰ به ۱:۲۵۰۰۰
. راه اندازی پایگاه داده مکانی یکپارچه وزارت کشور (geodatabase)
. راه اندازی پایگاه داده نشریات تقسیمات کشوری.”

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *