نحوه استفاده از داروهای کاهنده فشار خون در بیماران کرونا

سادس/خوزستان یک کارشناس ارشد علوم تغذیه در خصوص نحوه استفاده از داروهای کاهنده فشار خون از نوع مهارکننده‌های RAAS در زمان ابتلا به کووید – ۱۹ توصیه‌هایی ارائه کرد.

معصومه تهرانی در گفت‌وگو با سادس اظهار کرد: فشار خون بالا در میان بیماران مبتلا به کووید – ۱۹ بسیار شایع است و می‌تواند شدت بیماری و عوارض ناشی از آن را در این بیماران افزایش دهد به گونه‌ای که احتمال رسیدن به مراحل وخیم بیماری شامل بستری در بخش مراقبت‌های ویژه و یا استفاده از دستگاه تهویه مکانیکی و یا نهایتا مرگ در بیماران مبتلا به کووید – ۱۹ دارای فشار خون بالا نسبت به سایر بیماران مبتلا به کووید بیشتر مشاهده شده است.

وی افزود: می‌توان گفت که اگرچه فشار خون بالا عاملی در افزایش حساسیت ابتلا به کووید – ۱۹ به شمار نمی‌رود اما چنانچه فرد مبتلا به فشار خون بالا به کووید – ۱۹ نیز دچار شود، عوارض شدیدتر و ناخوشایندتری را تجربه خواهد کرد.

این کارشناس ارشد علوم تغذیه تصریح کرد: در خصوص استفاده از داروهای کاهنده فشار خون از نوع مهارکننده‌های RAAS (مانند کاپتوپریل، انالاپریل، لوزارتان و والزارتان) هیچ گونه شواهد بالینی مبنی بر محدودیت یا قطع مصرف این داروها در زمان ابتلا به کووید – ۱۹ وجود ندارد.

وی افزود: توصیه می‌شود استفاده از داروهای مهارکننده RAAS در بیماران مبتلا به کووید – ۱۹ دارای فشار خون بالا همچنان ادامه یابد و یا اینکه حداقل مصرف آن‌ها در این زمان قطع نشود.

عضو گروه پژوهشی آموزش سلامت جهاد دانشگاهی خوزستان گفت: مهارکننده‌های RAAS علاوه بر کاهش فشارخون، نقش بسیار مهمی نیز در درمان نارسایی قلبی و اختلالات کلیوی به ویژه آلبومینوری (دفع آلبومین از طریق ادرار) دارند بنابراین ترک این داروها و یا جایگزین کردن آن‌ها با سایر داروهای کاهنده فشارخون بالا اگرچه می‌تواند فوایدی داشته باشد اما قطعا بسیاری از اثرات نامطلوب مانند فشار خون بالای کنترل‌نشده، نارسایی قلبی و اختلال عملکرد کلیوی ممکن است در نتیجه قطع مصرف آن‌ها ایجاد شوند که می‌توانند عوارض بیشتر و شدیدتری را در بیماران مبتلا به کووید – ۱۹ نسبت به زمانی که این بیماران تنها به کووید دچار شده و فاقد هر گونه بیماری زمینه‌ای باشند، ایجاد کنند.

تهرانی افزود: به طور کلی، در دوران همه‌گیری کووید – ۱۹ توصیه می‌شود که تمام بیماران مبتلا به فشار خون بالا به خودمراقبتی و خودکنترلی فشار خون در منزل تشویق شوند و همچنان به رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه شستن دست‌ها، استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و عدم حضور در مکان‌های شلوغ اهتمام ورزند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *