دوره ساخت پروژه‌های آموزش و پرورش به زیر ۳ سال رسید

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: دوره ساخت پروژه های عمرانی از شروع تا پایان برای مدرسه سازی حدود ۹ سال بود که اکنون میانگین طول دوره ساخت پروژه های آموزش و پرورش به سه سال کاهش یافته است.

به گزارش سادس، مهرالله رخشانی مهر در مراسم افتتاح متمرکز ۲۸ پروژه آموزشی، پرورشی و ورزشی در نیشابور گفت: ۶۰۰ پروژه فعال مدرسه سازی در خراسان رضوی عدد بزرگی است و در واقع موضوع مشارکت در مدرسه سازی و خیرین مدرسه ساز از همین استان و  مشهد مقدس شروع شد که در بیش از ۲۰ سال فعالیت این مجمع بیش از ۵۰ درصد پروژه های مدرسه سازی توسط این عزیزان راه اندازی شده است.

وی گفت: در سال ۱۳۹۵ سهم دولت در تکمیل پروژه‌های مشارکتی مدرسه‌سازی ۱۷۰ میلیارد تومان عنوان شده‌ بود که فقط ۱۵ درصد آن تخصیص یافت. در سال ۱۳۹۶ که مسئولیت این مجموعه را بر عهده گرفتم عدد مصوب ۲۰۰ میلیارد تومان و تخصیص آن صفر بود که موجبات گلایه مندی خیرین مدرسه ساز را فراهم کرده بود اما از سال ۱۳۹۶ با همکاری بین وزارت آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه طی ۳ ماه آخر سال بودجه کامل تخصیص یافت.

رخشانی‌مهر افزود: این رقم در سال ۱۳۹۷ به ۴۶۵ میلیارد تومان رسید و همان سال تخصیص ۱۱۰ درصدی این ردیف را گرفتیم؛ در سال ۱۳۹۸ این عدد را به ۸۷۰ میلیارد تومان رساندیم که کامل تخصیص یافت و در سال ۱۳۹۹ این ردیف به دو هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان رسید و تخصیص کامل را نیز گرفتیم و برای سال ۱۴۰۰ نیز همین رقم تکرار شد که در سه ماه اول سال آن را کامل دریافت کردیم.

وی اضافه کرد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس تا سال ۱۴۰۰ حدود ۶ هزار میلیارد تومان با خیرین مشارکت داشته است و این باعث شده امروز شاهد همراهی خوب و مشتاقانه خیرین در امر مدرسه‌سازی باشیم.  

رخشانی مهر با اشاره به اینکه میانگین دوره ساخت پروژه های عمرانی از شروع تا پایان حدود ۱۱ سال است، تصریح کرد:  این دوره برای مدرسه سازی متوسط حدود ۹ سال بود که روند طولانی تکمیل پروژه های نیمه تمام که فراوان هم بودند، موجب گلایه مندی همکاران، مردم و خیرین شده بود و علی رغم مطلوبیت کلنگ زنی پروژه های کوچک و جدید در بین مدیران به سراغ کلنگ زنی های جدید نرفتیم و پروژه های نیمه تمام که اغلب از سال های ۱۳۹۰ و ۱۳۹۱ آغاز شده بود را به پایان رساندیم و میانگین طول دوره ساخت پروژه های آموزش و پرورش به سه سال کاهش یافت.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: از مدارس فرسوده کشور سه بار در سال های ۱۳۸۲ ،۱۳۹۵ و ۱۳۹۹ آمار گرفتیم که در سال‌های ۱۳۸۲ و ۱۳۹۵ به ترتیب ۸۵ و ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند تخریب و بازسازی و یا مقاوم سازی بود، اما در سال ۱۳۹۹ این عدد به ۱۹.۵ درصد کاهش پیدا کرد که سهم مدارس تخریبی از آن ۷ درصد است.

رخشانی‌مهر همچنین به موضوع مدارس بزرگ مقیاس اشاره و خاطر نشان کرد: سال گذشته ۱۰۰ مجتمع بزرگ آموزشی را به نام سردار سلیمانی نام گذاری کردیم و تاکید شد تا مدارس نوساز بزرگ را حتما به نام شهدای بزرگ نام گذاری کنند و در همین راستا بیش از ۶۰ مدرسه نیز به نام شهید فخری زاده نام گذاری شد که ان شاءالله ادامه دهنده راه این شهدای بزرگ باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، در ادامه این مراسم طی ارتباط زنده تصویری با «عبدالرضا وکیلی» خیر مدرسه ساز که اخیرا مشارکت در ساخت ۱۴۲ مدرسه را در خراسان رضوی متقبل شده، اظهار کرد: در جلسه‌ای با حضور وزیر آموزش و پرورش، معاون عمرانی ایشان و نمایندگان نیشابور قراردادی امضاء شد تا شاهد احداث مدارس جدیدی در نیشابور و مناطق همجوار باشیم و نیشابور اولین شهری باشد که مدارس قدیمی و فرسوده نداشته باشد که در ساخت این ۱۴۲ مدرسه برآورد شده ۵۰ درصد مشارکت خواهم داشت. 

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *