روش‌های تامین مالی و تکمیل سامانه گرمسیری غرب کشور بررسی شد

رییس مجلس شورای اسلامی که ماه گذشته برای نظارت میدانی از حوزه های انتخابیه ایلام به این استان سفر کرده بود، صبح امروز در جلسه پیگیری نتایج این نظارت میدانی بر تشکیل ستادی برای پیگیری میزان پیشرفت طرح گرمسیری غرب کشور تاکید کرد.

به گزارش سادس، نشست بررسی طرح گرمسیری غرب کشور به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی و با حضور فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزیر نیرو، فرمانده قرارگاه خاتم الانبیاء، معاون سازمان برنامه و بودجه و سایر مسئولان مرتبط با این پروژه و همچنین مجریان طرح گرمسیری غرب کشور صبح امروز (دوشنبه، ۲۱ تیرماه) در محل مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

این جلسه پس از آن برگزار می شود که در جریان نظارت میدانی رئیس مجلس و تعدادی از نمایندگان از استان ایلام، مشکلات و مسائل این استان از جمله موانع تکمیل پروژه مهم گرمسیری غرب کشور احصا شده است.

در این جلسه گزارشی از روند پیشرفت طرح گرمسیری ارائه و روش های تامین مالی و نظام بهره برداری این طرح مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قالیباف در این نشست با برشمردن اهمیت این طرح، بر تزریق هر چه سریع‌تر اعتبارات به این پروژه مهم و ملی تاکید کرد و گفت: تاکنون اعتبارات زیادی صرف پیشبرد این پروژه شده و نیاز است که طرح گرمسیری با تزریق اعتباری ۵ هزار میلیاردی تا دو سال آینده به بهره برداری نهایی برسد.

وی عنوان کرد: بخشی از اعتبارات این پروژه باید از محل ماده ۵۶ قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت تامین مالی و بخشی دیگر باید از محل دارایی های دولت تامین اعتبار شود.

تاکید رئیس مجلس بر مردمی سازی و بهره برداری از طرح به نفع معیشت و اشتغال مردم

رئیس مجلس همچنین به موضوع نظام بهره برداری از پروژه های ملی اشاره و تاکید کرد: براساس آنچه در اهداف این طرح آمده ۳۰ درصد از هزینه کرد اعتبارات این پروژه باید از محل بهره برداری طرح بازگردد که این موضوع از اهمیت بسیاری برخوردار است. در کنار این مسئله مردمی سازی و بهره برداری این طرح به نفع معیشت و اشتغال مردم، یکی دیگر از موضوعاتی است که باید در بهره برداری از این طرح مورد توجه قرار گیرد.

وی تاکید کرد: مشکل امروز ما در کشور تامین اعتبارات و پول نیست بلکه مهم ترین مسئله ما سوء مدیریت و نظام بهره برداری است.

وی افزود: کشور ما  شرایطی دارد که به هر نحوی که شده می توان اعتبارات را از محل های مختلف تامین کرد اما مسئله اصلی ما در کشور ضرورت کنار گذاشتن روش‌های سنتی و استفاده از تجربیات روز دنیا برای حوزه نظام بهره برداری است.

رئیس قوه مقننه با انتقاد از اینکه متاسفانه به دلیل فقدان نظام بهره برداری در طرح ها شاهد هستیم که بسیاری از اعتبارات در پروژه های بزرگ حیف می شوند، افزود: نمی گوییم این اعتبارات میل می شود اما به دلیل عدم نظارت و نبود نظام بهره برداری این بودجه ها حیف می شود.

رئیس مجلس در پایان دستور تشکیل ستادی برای پیگیری میزان پیشرفت طرح گرمسیری را صادر کرد و گفت: جلسات این ستاد متشکل از دستگاه‌های مختلف اعم از قرارگاه خاتم الانبیاء (ص)، سازمان برنامه و بودجه، وزارت نیرو، وزارت جهاد، دستیار رئیس مجلس در حوزه خدمت و پیشرفت و رؤسای کمیسیون‌های کشاورزی و اقتصادی تشکیل شود تا به اهداف مد نظر طرح دست یابیم.

وی تاکید کرد: جلسات این ستاد باید برای پیگیری دو موضوع تامین مالی طرح و تدوین نظام بهره برداری به صورت مستمر تشکیل و بنده هم به صورت فصلی در این جلسات حضور خواهم داشت.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *