سایه کرونا روی آسیا؛ بازی‌ها متمرکز به نفع ایران می‌شود؟

سایه کرونا روی آسیا؛ بازی‌ها متمرکز به نفع ایران می‌شود؟

با شیوع سویه جدید کرونا و قوانین و شرایط مختلف کشورهای آسیایی برای مقابله با این پاندمی، احتمال برگزاری بازی‌های انتخاب جام جهانی به صورت متمرکز افزایش یافته که برای تیم ایران هم بد نمی‌شود.

به گزارش سادس، بازی‌های تیم ملی فوتبال ایران در مرحله سوم انتخابی جام‌جهانی از چندی دیگر در شهریور ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد اما همچنان بحث و مناقشه بر سر شرایط برگزاری این مسابقات با توجه به شیوع نوع هندی ویروس کرونا به نام سویه دلتای کرونا، ادامه دارد. 

کنفدراسیون فوتبال آسیا به عنوان مجری برگزاری بازی‌های انتخابی جام جهانی از سوی فیفا، به علت شرایط متفاوت کشورها از حیث کنترل و مقابله با این پاندمی فعلا اظهار نظری قاطعی نداشته و همین موضوع باعث سردرگمی کشورهای شده است. 

اگر اتفاقی نیفتد، بازی‌ها به طور رفت و برگشت برگزار می‌شود اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از برگزاری مسابقات به صورت متمرکز است. علت این تصمیم احتمالی ناشی از شیوع ویروس و ابتلای عوامل برگزاری مسابقات در هنگام مسافرت و همینطور  نبود سیستم کمک داور ویدویی در ۶ کشور از ۱۲ کشور حال در مسابقات است. 

با این حال سناریوهای مختلفی هم برای برگزاری بازی‌ها به صورت متمرکز وجود دارد. یکی از این سناریوها برگزاری مسابقات هر گروه در یک کشور است اما مشخص نیست آیا هر ۱۰ دور مسابقات که روی هم رفته شامل ۶۰ مسابقه می‌شود در یک بازه زمانی انجام می‌شود یا چند بازه زمانی مختلف تا به این شکل فشار زیادی به تیم‌ها وارد نشود. 

*مشکل ایران برای میزبانی

تیم‌ملی ایران از جمله کشورهایی است که در صورت برگزاری بازی‌ها به صورت رفت و برگشت متضرر می‌شود چرا که به علت نبود VAR در ایران و همینطور سایر مشکلات پشتیبانی مانند حق‌پخش تلویزیونی، بانکی، گمرکی و تبلیغاتی میزبانی‌ها در تهران با چالش بزرگی برای برگزارکننده‌ها همراه است.  

در نتیجه در این صورت ایران باید شهر دیگری را برای میزبانی انتخاب کند که از دوحه قطر نام برده می‌شود که باعث رقم خوردن شرایط نابرابر می‌شود چرا که در این صورت ایران در پنج بازی در زمین رقبا به میدان‌ می‌رود و دیدارهای خانگی خود باید در زمین ثالث میزبانی کند. 

به همین دلیل برخی از کارشناسان معتقدند اگر بازی‌ها به صورت متمرکز در یک کشور برگزار شود تیم ملی هم کمتر متضرر می‌شود چرا که سایر تیم‌ها هم مانند ایران از حق میزبانی خود بهره‌مند نخواهند شد. از طرفی ایران شرایط بازی‌های متمرکز در بحرین را دارد و مشکلی از این بابت وجود نخواهد داشت. 

به هر روی، در این وضعیت بلاتکلیف، احتمال برگزاری بازی‌ها به صورت متمرکز با توجه به گسترش ویروس افزایش یافته و این موضوع می‌تواند گزینه بهتری برای اسکوچیچ و شاگردانش در قیاس با سلب میزبانی و الزام برای میزبانی در زمین ثالث بهتر باشد.  

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *