از تقاضابرای حضور تهرانی ها در انتخابات تا درخواست از مدیران شهری دوره قبل برای پاسخگویی

نشست خبری ۲۱ نامزد عضو لیست جبهه اصلاحات برای شورای شهر تهران که به لیست” جمهور” نامگذاری شده برگزار و نامزدهای این لیست به بررسی اولویت ها و بیان دغدغه ها و برنامه های خود برای شهر تهران پرداختند.

به گزارش سادس، چکیده اظهارات و برنامه های ۲۱ عضو لیست جمهور که ظهر امروز در نشست خبری در مرکز همایش های رایزن برگزار شد، به شرح زیر آمده است:

“رضا امیدوارتجریشی از جوانان عضو لیست که سابقه شورایاری و فعالیت در بخش صنعتی و خصوصی را در کارنامه دارد در این نشست سخنانش را با گرامی داشتن یاد آیت الله طالقانی به عنوان بنیان گذار شوراها آغاز کرد و گفت: جای کسانی که خدمات زیادی در شورای شهر پنجم ارائه کرده و حالا صلاحیت شان تأیید نشده بسیار خالی است و امیدوارم که ما بتوانیم روند مثبتی را که با رأی مردم در شورای شهر آغاز شده ادامه دهیم و پیشرفت های بیشتری را نیز حاصل کنیم.

امیدوار تجریشی ادامه داد: پیگیری لایحه جامع مدیریت شهری و افزایش نقش آفرینی شورایاری ها در اداره شهر از جمله مهمترین اولویت های بنده برای شورای شهر است. علاوه بر آن به بحث اقتصاد شهری به عنوان یک ضرورت برای شهر تهران تمرکز خواهم کرد و مدیریت محله محور را نیز ارتقاء خواهیم داد.

این نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر تهران همچنین در پاسخ به پرسشی درباره مشکلات اقتصادی شهر تهران اظهار کرد: ما امروز در شرایط تحریم ها، شیوع کرونا و مشکلات اقتصادی بسیاری قرار داریم که همین موضوع سبب کاهش درآمدهای مدیریت شهری شده است.

تهران را به کارگاه ساخت و ساز تبدیل نمی کنیم

امیدوارتجریشی با بیان اینکه در دوره ششم مدیریت شهری رویکرد اصلاح طلبان استفاده از نظر و مشارکت مردم در تأمین بودجه است، گفت: ما تهران را به کارگاه ساخت و ساز تبدیل نخواهیم کرد و به جای پروژه های بزرگ و بدون فایده که بیشتر جنبه نمایشی دارد منابع شهر را صرف ساخت و ساز محله محور و رفع نیاز شهروندان خواهیم کرد و به دنبال ایجاد درآمد پایدار برای شهر خواهیم بود.

وی افزود: مردم در این شهر عوارض نوسازی و مالیات می دهند. بنابراین حق دارند که رأی و نظرشان در اداره شهر و تصویب بودجه شهرداری اعمال شود. ما نیز قطعا تلاش خواهیم کرد تا قبل از هر گونه فعالیت عمرانی نظر و مطالبات مردم را احصا کرده و پروژه ها و اقدامات براساس خواست و نیاز مردم باشد.

وی توسعه سامانه های هوشمند و حرکت تهران به سمت شهری هوشمند را از دیگر اولویت ها برشمرد و گفت: بخشی از درآمدهای شهری باید صرف تأمین زیرساخت ها برای کاهش آلودگی هوا و کاهش ترافیک به عنوان دو اولویت اول مردم شهر تهران شود. از این رو تقویت ناوگان حمل و نقل عمومی و توسعه مترو نیز در دستور کار قرار خواهد گرفت.

بدون حضور مردم امکان تغییر وجود ندارد

زهرا بهروزآذر نامزد دیگر مورد حمایت لیست” جمهور” که جزو جوانان لیست نیز محسوب شده و سابقه مدیریت در معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران را نیز در اختیار دارد، گفت: چهار سال پیش مردم تهران با رأی میلیونی خود تصمیم گرفتند که هویت و سیاست گذاری های شهری تغییر کند. همین رویکرد نیز بر سر کار آمده و طی چهار سال علیرغم تمامی مشکلات و کمبود منابع که تحریم ها و شیوع کرونا از جمله آن است سیاست گذاری ها و ریل گذاری شهر برای تغییر تدوین شد و ما مسیری را آغاز کردیم تا مردم به چیزی که لایق آن هستند برسند. حالا در ادامه این مسیر بدون حضور مردم امکان این تغییر وجود نخواهد داشت. از این رو از مردم می خواهم که به لیست” جمهور” که ادامه لیست امید است رأی دهند تا شهر ما به شهر دوست داشتنی تر و بهتری بدل شود.

این نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات درباره برنامه و اولویت های خود برای زنان در شهر نیز گفت: ما در همین دوره بحث از بین بردن فضاهای بی دفاع شهری و نقاط ناامین برای زنان را در دستور کار خود قرار داده ایم و طرح های ویژه ای را برای زنان سرپرست خانوار اجرایی کردیم.

وی افزود: همچنین طبق ماده ۱۶ بهبود کسب و کار نیز شهرداری وظیفه دارد تا فضایی را برای عرضه محصولات تولیدکنندگان خرد فراهم کند که ما این موارد را در مدیریت شهری بعدی به طور جدی ادامه خواهیم داد.

وی با بیان اینکه فراکسیون زنان شورای شهر ششم را نیز تشکیل خواهیم داد، گفت: از طریق این فراکسیون می توانیم بسیاری از مشکلات و مسائل مربوط به زنان را با انسجام و به طور ویژه حل و فصل کنیم.

بهروزآذر ادامه داد: در این دوره از مدیریت شهری با توجه به مصوبه به کارگیری زنان و جوانان در پست های مدیریتی شهرداری که شهرداری را طی یک برنامه پنج ساله ملزم به اجرای آن کرده است توانستیم طی دو سال هشت درصد از مدیریت های ارشد و ۱۷ درصد از مدیریت های میانی را به زنان اختصاص دهیم که امیدوارم در ادامه نیز این روند تا سهمیه ۳۰ درصدی که در قانون مشخص شده ادامه داشته باشد.

بهروزآذر درباره اینکه آیا از میان زنان نیز گزینه ای را به عنوان شهردار بعدی تهران در نظر دارند یا خیر؟ گفت: در لیست ها در مورد گزینه های مختلف شهرداری قطعا بحث هایی وجود دارد و ما نیز در مورد زنان و گزینه های جوان نقطه نظراتی را داریم. هر چند که کنار گذاشتن جناب آقای حناچی با اقدامات خوبی که در شهر انجام داده اند راحت نیست اما قطعا جزو گزینه هایی که در صورت نبود آقای حناچی مطرح خواهد شد زنان توانمند نیز حضور دارند.

به گفته وی، خوشبختانه در میان زنان گزینه های بسیاری وجود دارد که قابلیت و شایستگی تصدی شهرداری تهران را دارند.

علی اعطا عضو فعلی شورای شهر تهران نیز در این نشست گفت: هر کسی که وارد عرصه انتخابات شود بعد از آنکه رأی مردم را کسب کند نماینده همه مردم شهر تهران است و باید شهر را با کمک مخالفین و استفاده از نظرات منتقدان نیز اداره کنند.

احسان بیسادی نامزد دیگر مورد حمایت لیست “جمهور” که سابقه حضور در مترو را نیز در کارنامه دارد، گفت: ترجمان استقلال، آزادی و جمهوری اسلامی در شورای شهر به عنوان یک نهاد مدنی، آزاد و مستقل نمود پیدا کرده است. ما می خواهیم تا شهر تهران به شهری برای زندگی تبدیل شود و قول می دهیم که با حضور در شورا، آرمان های شهیدان و مطالبات مردم را پیگیری کنیم.

بیسادی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره معضلات شهر تهران، آلودگی هوا را به عنوان معضل اول شهر تهران اعلام کرد و گفت: برای حل این موضوع منابع شهر تهران کاملا محدود است و ما نیاز داریم تا نسبت به جلب مشارکت دستگاه ها و به خصوص دولت اقدام کنیم.

در مقابل یک جریان شهروند ستیز و شهرفروش ایستاده ایم

سیدمجتبی تقوی نژاد نامزد دیگر لیست” جمهور” که سابقه حضور در شهرداری را نیز داشته و جزو جوانان لیست گفت: ما ادامه راهی را که از سال ۹۶ در شهر تهران آغاز شد خواهیم رفت و در مقابل یک جریان شهروند ستیز شهرفروش قرار داریم. امروز لیست جمهور ادامه لیست امید است و ادامه مسیری است که با لیست امید ادامه خواهد داشت.

تقوی نژاد احداث خط ۱۰ متروی تهران و تکمیل دیگر خطوط را جزو اولویت های اصلی خود برای شهر تهران توصیف کرد.

خدیجه جدا عضو دیگر لیست “جمهور” در ششمین انتخابات شورای شهر نیز در این نشست خبری با بیان اینکه در کمیته شفاف و شهر هوشمند شورای شهر حضور خواهم داشت، گفت: اقداماتی در این زمینه انجام شده و من معتقدم که باید در دوره ششم این مسیر را تکمیل کنیم.

وی ادامه داد: چالش دوستان ما در شورای پنجم نبود تعریف جامع و مشخص از شهر هوشمند بود از این رو من حرکت به سمت اکوسیستم شهر هوشمند و همچنین حمایت از استارت آپ را جزو برنامه های خود می دانم و در تلاش خواهم بود تا از این طریق به سمت اقتصاد پایدار شهر حرکت کنیم.

مصرف انرژی در تهران باید کاهش بیابد

ژما جواهری پور از زنان دیگر مورد حمایت لیست “جمهور” که سابقه فعالیت محیط زیستی و اجتماعی را دارد گفت: امیدوارم که در صورت انتخاب از سوی مردم مجری خوبی برای اجرای دستورات مردم باشیم و بتوانیم شهر را مطابق میل و اراده آنان اداره کنیم.

وی کاهش آلودگی هوا در شهر تهران و کاهش مصرف انرژی در شهر را جزو برنامه های آینده خود در صورت حضور در شورای ششم برشمرد.

وی با بیان اینکه آسمان آبی حق مردم شهر تهران است، گفت: استفاده از اتوبوس های برقی و استفاده خطوط مترو از جمله مواردی است که شهرداری ها باید در کلان شهر ها و به ویژه تهران در راستای کاهش آلودگی هوا به کار بگیرند.

جواهری پور تبدیل تهران به یک مقصد گردشگری و اجرای مدیریت یکپارچه شهری را از دیگر اولویت های خود برای پایتخت عنوان کرد.

افشین حبیب زاده عضو شورای شهر پنجم و نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر نیز گفت: ما در شورای پنجم تغییر رویکرد مدیریت شهری را مد نظر قرار دادیم که خوشبختانه مورد استقبال مردم نیز قرار گرفته و این امر به وقوع پیوست.

وی با بیان اینکه عموم مردم شاهد این تغییر رویکرد بودند، گفت: مبارزه با فساد و شفافیت دو دستاورد شورای پنجم بود و ما به این سمت پیش رفتیم. در راستای شفافیت تمام اسناد و مدارک و معاملات را به مردم اعلام کرده و تمام جلسات شورا را نیز علنی برگزار کردیم.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل عمومی تأکید ما حمل و نقل عمومی با محوریت مترو است، گفت: پیگیری مطالبات کارگری در بدنه شهرداری نیز از دیگر اولویت های ما برای شورای شهر ششم است.

حبیب زاده درباره گزینه های پیشنهادی خود برای شهرداری تهران نیزگفت: آقایان حناچی، محسن هاشمی، اسحاق جهانگیری، عباس آخوندی و… گزینه های خوبی هستند که می شود آن ها را بررسی کرد، اما در مورد اینکه چه کسی شهردار خواهد شد باید موضوع بررسی شده، گزینه ها مطرح شوند و در نهایت به یک جمع بندی کلی برسیم تا آن را اعلام کنیم.

نامزد مورد حمایت لیست جمهور به اولویت های حوزه کارگری نیز اشاره کرد و گفت: ما مطالبات جامعه کارگری را در دوره ششم نیز ادامه خواهیم داد و به خصوص برای کارکنان شهرداری اقدامات ویژه ای را انجام می دهیم.

حبیب زاده حوزه های محیط زیست، آلودگی هوا، ترافیک و… را جزو اولویت های مردم واولویت های خود در شورای شهر ششم برشمرد و گفت: با توسعه حمل و نقل عمومی می توان به این سمت حرکت کرد. البته باید تمام دستگاه ها نیز در این خصوص مشارکت کرده و سهم خود را بپردازند.

وی با بیان اینکه در بدو ورود به شورای شهر پنجم سه پیشنهاد را مطرح کردم گفت: لغو مجوز برج باغ ها اولین پیشنهاد بود که خوشبختانه مورد موافقت قرار گرفت و از تخریب باغات جلوگیری شد.

وی با بیان اینکه برابر ماده ۵۵ قانون شهرداری ها شهربانان، معبربانان و حریم بانان نباید کارگر پیمانکار شهرداری باشند، گفت: این افراد پلیس شهر هستند و باید وضعیت قراردادی خوبی داشته باشند. از این رو پیشنهاد دیگر من تبدیل وضعیت این افراد است که در شورای ششم نیز آن را پیگیری خواهم کرد. در شورای پنجم نیز برخی از این مطالبات را اجرایی کردم.

ضرورت توجه به معیشت آتش نشانان

الهام فخاری در پاسخ به پرسش سادس پیرامون برنامه شورای ششم برای ایمنی شهر تهران نیز گفت: ما در شورای پنجم دو اقدام برای ارتقای تجهیزات آتش نشانی و ارتقای ایمنی را در دستور کار قرار دادیم. بطوریکه امروزه آتش نشانی تهران یکی از مجهزترین آتش نشانی هاست. در شورای ششم نیز باید این رویه را مورد توجه قرار داده و علاوه بر آن به معیشت آتش نشانان نیز توجه ویژه شود.

فخاری افزود: در حوزه آسیب های اجتماعی ما باید مسئولیت پذیری سازمانی را مورد توجه قرار داده و علاوه بر آن باید از طریق هوشمندسازی خدمات اجتماعی برای گروه های آسیب پذیر به دنبال کاهش آسیب های اجتماعی در شهر باشیم.

فخاری درباره تبدیل تهران به شهری زیست پذیر نیز گفت: زیست پذیری یک طیف است که اینطور نیست که بگوییم یک هدف نقطه ای بوده و ما به آن نقطه رسیدیم. برنامه لیست “جمهور “و تمام ۲۱ عضو آن تبدیل تهران به شهری برای زندگی است و در این راستا نیز به حوزه های مختلف توجه شده است. از جمله به اقشار آسیب پذیر، معلولان، کودکان، سالمندان و زنان.

فخاری ادامه داد: زنان نقش فعالی در شهر زیست پذیر دارند. در شهر زیست پذیر شاخص های محیط زیستی نیز باید در وضعیت مناسبی قرار گیرد. وقتی از شهر زیست پذیر صحبت می کنیم منظورمان این نیست که فقط برای انسان ها مناسب باشد، بلکه باید برای تمام موجودات زنده از گیاهان و درختان گرفته تا حیوانات شهر مناسبی داشته باشیم و حقوق حیوانات در این شهر رعایت شود.

نماینده دهه هفتادی ها در شورای شهر

زهیر خیری جوانترین عضو لیست جمهوریت که سابقه حضور در ستاد مدیریت محله و مدیرعاملی یکی از شرکت های زیرمجموعه شهرداری تهران را نیز در کارنامه دارد، گفت: بیش از ۸۰ درصد مشکلات تمام کلانشهرها با یکدیگر مشترک است. متاسفانه ما در حوزه مشارکت اجتماعی با شعار مواجه هستیم. در واقع شعار مشارکت می دهیم، اما عملی در راستای تحقق مشارکت انجام نمی دهیم و همین فهم نادرست از مفهوم مشارکت سبب شده تا شهرداری ها وظایف شان را بر دوش مردم انداخته و نامش را مشارکت بگذارند. مشارکت باید در ابعاد کلان باشد نه اینکه از مردم بپرسیم سطل آشغال را این ور خیابان بگذاریم یا آن سوی خیابان، بلکه باید در پروژه های بزرگ ماننده پل صدر، هزینه کرد بودجه و نظایر آن از مشارکت مردم استفاده کنیم.

رویکرد نظامی خلاقیت را در مدیریت شهری نابود می کند

خیری با بیان اینکه شورای شهر باید در راستای اصلاح مشکلات فعالیت کند، گفت: متاسفانه ۱۲ سال مدیریت نظامی در شهر تهران حاکم بود و ما می بینیم که حالا هم افراد نظامی را به عنوان لیست شاخص خود معرفی کرده اند.

نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات در انتخابات شورای شهر تهران ادامه داد: رویکرد نظامی در مدیریت شهری خلاقیت ها را از بین می برد و سبب می شود تا امکان مشارکت مشورت بدنه فراهم نباشد. از این رو ما به دنبال آن هستیم تا در مدیریت شهری کاری کنیم کارمندان شهرداری را از خود بدانند.

برای تبدیل تهران به شهری برای زندگی رای دهیم

فائزه دولتی از دیگر نامزدهای مورد حمایت لیست “جمهور” که سابقه فعالیت در شورای شهر چهارم به عنوان کارشناس و حضور در شهرداری منطقه ۷ را در کارنامه دارد، گفت: دوره پنجم مدیریت شهری مقابل شهر فروشی ایستاد. هزینه های اضافی و برنامه های بی اثر برای شهر را لغو کرد و حالا تهران در ریلی قرار گرفته که باید پیش برود. ما برای تبدیل شدن تهران به شهری برای زندگی به همه مردم و مشارکت آنان نیاز داریم. از این رو از مردم می خواهم که برای تحقق این امر رای دهند.

دولتی بازنگری در مصوبات شورای شهر و تلاش برای ایجاد مدیریت کارآمد شهری را دو اولویت خود برای تهران برشمرد و گفت: ما به دنبال آن هستیم تا شهرداری را از یک نهاد خدماتی به نهاد اجتماعی بدل کنیم و در این مسیر قرار داریم.

ورود اتوبوس های برقی به پایتخت

محمد علیخانی عضو شورای شهر فعلی در این نشست گفت: در دوره ما تکمیل پروژه های ناتمام قبل، در دستور کار قرار گرفت. علاوه بر آن ۴۰ کیلومتر از خطوط مترو را به بهره برداری رسانده و ۳۲ استگاه جدید نیز افتتاح شد که این در شرایط تحریم و مشکلات اقتصادی یک رکورد است.

وی درباره گزینه های شورای شهر برای شهرداری تهران نیز گفت: در زمینه شهردار بنا نیست کار انفرادی انجام دهیم. بلکه باید ببینیم چند نفر از این لیست انتخاب شده و سپس موضوع را بررسی کنیم. انتخاب شهردار حق شوراست.

علیخانی درباره اولویت هایش برای تهران نیز گفت: توسعه و گسترش مراکز معاینه فنی، ساماندهی موتورسیکلت ها، توسعه خودروهای برقی از جمله اولویت های شورای شهر ششم است. البته ما این مسیر را در حال حاضر نیز آغاز کردیم و ۵۰ دستگاه اتوبوس برقی در خط جمهوری طی یکی دو ماه آینده وارد خط می شود.

شهر را به عیسی شریفی ها ندهید

محمدحسین مهرزاد روزنامه نگار و فعال سیاسی اصلاح طلب نیز در این نشست گفت: اگر امروز تمام کشور اعم از اصولگرایان و اصلاح طلبان دور هم جمع شده و به فکر انتخابات شوراها هستند باید بدانیم که این انتخابات را مدیون ایستادگی و توانمندی سید محمد خاتمی در اجرای قانون اساسی هستیم. در این دوره بود که اولین دوره شوراها برگزار شد.

مهرزاد با بیان اینکه کلیات برنامه لیست “جمهور” تقریبا مشترک است، گفت: من یک سوال می پرسم و اینکه اگر در انتخابات شورای شهر رای ندهیم چه می شود. اکثر ما در مورد انتخابات ریاست جمهوری هم نظریم و اتفاق عجیبی که رخ داد منجر به این شد تا جبهه اصلاحات از تمام نامزدهای خود محروم بماند اما در شورای شهر با وجود رد صلاحیت ها همچنان لیستی وجود دارد. از این رو از مردم می خواهم که در انتخابات شرکت کنند.

مهرزاد با بیان اینکه یاس برای مردم شهر تهران یادآور عطر گل یاس نیست، گفت: یاس یادآور فسادی است که در دوره قبلی مدیریت شهری رخ داد، گفت: اگر امروز مردم با عدم مشارکت خود شرایط را به گونه دیگر فراهم کنند مطمئن باشید که دیگر با یک عیسی شریفی روبرو نخواهیم بود. 

مهرزاد خطر انتخاب شهرداری نظامی برای شورای شهر را نیز یادآور شد و گفت: این افراد در فهرست های رنگارنگشان گزینه های نظامی را برای شورا معرفی می کنند در حالیکه ما می گوییم تهران باید شهری برای زندگی باشد.

نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات در انتخابات شورای شهر تهران درباره نحوه اعلام دستاوردهای مدیریت شهری به مردم نیز گفت: من منکر عملکرد خوب شورای شهر نیستم اما اتفاقاتی رخ داده که مردم ما خشمگین شده اند. وقتی جامعه ما به چنین سمتی برود دیگر ارائه گزارش عملکرد و اقدامات انجام شده سخت خواهد بود. ما شاهدیم که در مورد دولت هم چنین اتفاقی افتاده است. بنابراین به نظرم در شرایط یاس و دل زدگی ارائه گزارش عملکرد بسیار دشوار است اما اگر در شورا حضور داشته باشم یا حتی امکان حضور در شورا برایم فراهم نشود حتما تلاش می کنم تا دستاوردهای خوب شورا را به اطلاع مردم برسانم.

ساخت مسجد برای اهل سنت

مهرزاد همچنین به اهل سنت ساکن تهران وعده داد که در صورت انتخاب حتما مسجدی را برای انجام عبادت اهل سنت تاسیس خواهد کرد تا این عزیزان نیز بتوانند مناسک خود را به جا بیاورند.

از کالبد نرم افزاری شهر غافل نشوید

منیر شجاعی یکی دیگر از ۲۱ عضو مورد حمایت جبهه اصلاحات در انتخابات شورای شهر نیز در این نشست گفت: امروز کالبد سخت افزاری شهر ساخته شد اما از کالبد نرم افزاری آن غفلت کرده ایم. از ظرفیت و توانی که در سراهای محلات وجود دارد نباید غافل شویم. متاسفانه امروز مردم مشارکتی در امور محلی خود ندارند. از این رو برنامه من توسعه مشارکت مردم در امور محلی، تقویت شورایاری ها و حمایت از تشکل ها و سازمان های مردم نهاد است.

شجاعی درباره انتشار دستاوردهای مدیریت شهری در رسانه ها نیز گفت: باید با ایجاد ارتباطی دو سویه میان مدیران کانال ها و شبکه های محلی اخبار و عملکرد شورای شهر را به اطلاع مردم برسانیم.  

آذین شرفخانی نامزد مورد حمایت لیست جمهور که سابقه شورایاری را در کارنامه داشته و تحصیلاتش جامعه شناسی است، افزود: در تجربه های شهری موفق دنیا مردم به این نتیجه رسیدند که جلب مشارکت از طریق سازمان های مردم نهاد شدنی است.

وی با بیان اینکه شورای شهر ششم در شرایط شیوع کرونا آغاز می شود گفت: ما باید در این زمینه نیز برنامه ریزی داشته باشیم و ما برنامه ریزی هایی را در این خصوص انجام داده ایم.

وی با اشاره به عدم مشارکت مردم در انتخابات شورای شهر گفت: مردم ولی نعمت ما هستند اما برخی خوشحالند که با کاهش مشارکت مردم احتمال رای آوری نامزد مورد نظر خودشان بیشتر شده است. در مورد شورای شهر این مسئله قابل اغماض نیست و عدم مشارکت مردم مشکلات زیادی را در شهر ایجاد خواهد کرد.

مردم اعتراض شان به رد صلاحیت ریاست جمهوری را با رای ندادن در انتخابات شورای شهر نشان دهند

سید محمدرضا شریفی دیگر داوطلب انتخابات شوراها از لیست “جمهور” گفت: متاسفانه با انبوه سازی و لوکس سازی در تهران طبقه جدیدی شکل گرفته است. در حالیکه این شهر باید برای همه باشد. ما به دنبال این هستیم تا منابع شهر را به نفع همه مردم تغییر دهیم.

شریفی با اشاره به همزمانی انتخابات شورای شهر تهران و ریاست جمهوری گفت: متاسفانه فضای جامعه یک فضای اعتراضی است و رد صلاحیت ها نیز این فضا را سردتر کرد. اما می خواهم به مردم تهران یک پیشنهاد دهم، اینکه اعتراض شان به رد صلاحیت ها را در روز ۲۸ خرداد با رای قاطع و مشارکتی بالا در انتخابات شورای شهر نشان دهند و اجازه دهند تا همگان ببینند که اختلافی معنادار بین تعداد آرای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر وجود دارد.

وی افزایش نظارت عمومی در حوزه شهری را از دیگر برنامه ها و اولویت های خود برای حضور در شورای شهر ششم توصیف کرد و گفت: همه مردم باید بتوانند بر عملکرد شهرداری و شورا نظارت کرده و آن را اعلام کنند و ما از این قضیه حمایت می کنیم.

برای اولین بار صحنه‌های گسلی را روی طرح تفصیلی نشاندیم

محمدسالاری با بیان اینکه دوره پنجم مدیریت شهری یک رونسانس در شهر بود، گفت: ما در حوزه معماری و شهرسازی مقررات خوبی را تصویب کردیم که اجرایی شد. اما متاسفانه همچنان با ساختمان‌هایی چالش داریم که عمدتاً در مرکز شهر بوده و طی صد سال گذشته ساخته شده است مانند ساختمان پلاسکو.

سالاری افزود: در مورد ساختمان پلاسکو و دیگر ساختمان‌ها تنها اختیار شهرداری ماده ۵۵ قانون شهرداری‌هاست که آن هم مربوط به چندین دهه قبل است اما با این وجود ما از طریق گفتمان‌سازی پویش ایمن‌سازی شهر را آغاز کردیم و تعدادی از ساختمان‌های بزرگ ایمن‌سازی شدند. این دستاورد شورای شهر پنجم است که البته قابلیت نمایش ندارد اما ما جان مردم برایمان مهمتر بود. پس به همین دلیل ۳۳ هزار ساختمان ناامن را ایمن‌سازی کردیم.

وی اضافه کرد: ما همچنین اطلاعات ساختمان‌های ناامن را در سامانه شفافیت منتشر کردیم که یکسری از نهادهای امنیتی دغدغه‌هایی را مطرح کردند و ما این اطلاعات را برداشتیم.

سالاری با بیان اینکه در حوزه مقاوم‌سازی بافت فرسوده نیز تسهیل‌گری شهرداری تهران از ۴۰ درصد در سال ۹۶ به ۴۶ درصد رسید، گفت: ما رویکرد بازآفرینی را جایگزین درجاسازی کردیم.

رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای شهر تهران با بیان اینکه برای اولین بار در کشور صحنه‌های گسلی و حریم گسل‌ها را استخراج و تدوین کردیم، گفت: ما این حریم‌ها را روی طرح تفصیلی نشاندیم و پس از مشخص شدن دیگر اجازه ندادیم تا هیچ ساختمان مهمی نظیر پاساژ، بیمارستان، وزارتخانه، پمپ بنزین و … روی گسل ساخته شود، در حالی که پیش از این چنین اقداماتی انجام شده بود. ما حتی اجازه ندادیم دیگر ساختمان‌ها نیز بدون رعایت ضوابط در پهنه‌های گسلی ساخته شود.

 آینده تهران را قربانی امروز کردند

مجید صالحی فیروزآبادی نامزد دیگر جبهه اصلاحات انتخابات شورای شهر تهران در این نشست گفت: سه مشکل در شهر تهران وجود دارد. یکی سرمایه و هدایت آن به سمت فعالیت‌های بی‌اثر، دوم عدم استفاده از ظرفیت و پتانسیل بالای شهروندان و سوم نبود مدیریت یکپارچه شهری. این سه عامل سبب شده تا مشکلات زیادی در شهر تهران ایجاد شود.

وی با بیان اینکه تهران هیچ گاه مدیریت واحد شهری نداشته است، گفت: متاسفانه سه مشکلی که به آن اشاره کردم سبب شده تا مدیران دوره قبل شهرداری تهران که ۱۴ سال در قدرت بودند آینده تهران را فدای امروز آن کنند و با پیشخور منابع و فروش شهر آن را صرف درآمد و حقوق کردند. من برای مقابله با این رویه برنامه‌ریزی کرده‌ام.

صالحی در ادامه سخنان خود به دوره ۱۴ ساله مدیریت اصولگرایان در شهر تهران یعنی شهرداری احمدی‌نژاد و قالیباف پرداخت و گفت: آقای چمران امروز باید پاسخگوی مسئولیتش باشد نه اینکه در جایگاه مدعی قرار بگیرد. آقای چمران و دوستانش دو شهردار را به این شهر تحمیل کردند که هر دو سودای ریاست‌جمهوری داشتند. یکی رئیس‌جمهور شد و دیگری بارها و بارها برای رئیس‌جمهور شدن تلاش کرد که البته موفق نشد. اما باید ایشان توضیح دهند که چرا در این ۱۴ سال این وضعیت را بر سر این شهر آوردند.

وی با بیان اینکه قطعا هر دوره‌ای باید آسیب‌شناسی شود، گفت: در دوره پنجم نیز گرچه رویه‌های غلط قبلی اصلاح شده اما اگر نقطه‌ضعفی وجود دارد باید آسیب‌شناسی و رفع شود. ما حتما در شورای شهر ششم به دنبال شهر زیست‌پذیر خواهیم بود. یعنی شهری که بتوانیم در آن نفس بکشیم و راه برویم.

نامزد ششمین دوره انتخابات شورای شهر با اشاره به اجرای طرح خیابان کامل گفت: تا یکی دو ماه آینده ۲۴ خیابان کامل در تهران اجرا خواهد شد. وقتی می‌گوییم پروژه محله محور باشد یعنی همین که تمام مردم بتوانند از آن استفاده کنند نه اینکه با آن هزینه گزاف پل صدر بسازیم. برنامه من برای دوره ششم مدیریت شهری این است که در هر محله یک خیابان کامل داشته باشیم.

صالحی همچنین خطاب به مردم شهر تهران گفت: اگر می‌خواهید تهران به سبک دوره‌های قبل اداره شده و شهردارانش به جای دیگری چشم داشته باشند و منابع شهر از بین برود پای صندوق نیایید.

علی محمد مصلحی دیگر نامزد مورد حمایت جبهه اصلاحات گفت: تهران را باید به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که یک الگو برای تمام کشور باشد.

وی” لیست جمهور” را ادامه‌دهنده لیست امید دانست و گفت: ریل‌گذاری‌های ارزشمندی در این دوره انجام شده که باید آن را ادامه دهیم.

به گفته وی، مدیریت شهر تهران باید بر مبنای گفت‌وگو با شهروندان صورت گرفته و پارلمان شهر ری و تهران به پارلمانی موثر و تصمیم‌گیر بدل شود.

سیدحسن موسوی یکی دیگر از ۲۱ عضو لیست جمهور نیز گفت: جایگاه شورا در قانون اساسی بسیار وسیع است. متاسفانه ما شاهد آن هستیم که شورای شهر به شورای شهرداری بدل شده بود در حالی که ما باید مانع از این رویکرد شویم تا شهرداری تابع سیاست‌های شورا باشد.

وی با بیان اینکه رسانه‌های اصولگرا فعالیت‌های ۱۲ ساله را با دوره چهار ساله مقایسه می‌کنند، گفت: در حالی که این قیاس به هیچ عنوان درست نیست.

موسوی با بیان اینکه زیست‌پذیر کردن شهر تهران از طریق پیگیری با ارکان مختلف دنبال خواهد شد، گفت: امیدوارم همه مردم برای پیگیری احقاق حق خود پای صندوق رای بیایند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *