کمبود «ایمنی کودک» در تقویم

یک کارشناس ایمنی با اشاره به لزوم اختصاص یکی از روزهای تقویم به «ایمنی کودک»، گفت: برای اینکه در آینده جامعه ای ایمن داشته باشیم باید خطرات را شناسایی و در این زمینه اطلاع رسانی کنیم. اطلاع رسانی در زمینه حوادث کودکان، باعث هوشیاری بیشتر والدین در برابر خطرات می شود.

محمدرضا مرشد دوست در گفت و گو با سادس در این باره اظهار کرد: از هفت تا سیزدهم ژوئن در اروپا و انگلستان به عنوان هفته «ایمنی کودک» شناخته می شود. طی این هفته در خصوص ایمنی کودکان و حوادثی که آن ها را تهدید می کند اطلاع رسانی می شود. در سال جاری اطلاع رسانی و آگاهی دهی در خصوص سوختگی کودکان با نوشیدنی های داغ و موضوع مسمومیت کودکان با مواد ضدعفونی کننده در دستور کار آن ها بوده است.

مدیرعامل انجمن کودک ایمن ناجی فردا با اشاره به آسیب پذیر بودن کودکان در برابر حوادث و لزوم توجه بیشتر به این موضوعات گفت: انجمنی که این که هفته را به نام هفته «ایمنی کودک» فعالیت می کرده در ابتدا در حوزه تاثیر تصادفات بر کودکان فعال بوده اما پس از آن رویکرد خود را به تمام حوادثی که برای کودکان رخ می دهد تغییر داده است؛ ما نیز در انجمن خود تلاش می کنیم که از طریق آگاه سازی والدین حوادثی که برای کودکان رخ می دهد را کاهش دهیم، اما کاهش حوادثی که برای کودکان رخ می دهد نیاز به همکاری های ویژه سازمان و نهاد های دیگری نیز دارد. 

وی ادامه داد: یکی از مهم ترین امور این است که برای کاهش خطرات برای کودکان باید افرادی که در حوزه های امدادی، پزشکی و.. فعالیت می کنند به صورت هماهنگ با سازمان هایی که در این زمینه فعالیت می کنند در راستای اطلاع رسانی، شناسایی حوادث و خطر ها و.. گام بردارند. 

این کارشناس ایمنی با اشاره به اقداماتی که برخی کشور ها برای کاهش حوادث کودکان انجام می دهد گفت: برخی کشور ها بر اساس اطلاعات آمار حوادثی که برای کودکان رخ می دهد را به دست آورده و آن ها را طبقه بندی کردند. طبقه بندی این آمار ها و اطلاع رسانی در زمینه حوادث کودکان باعث هوشیاری بیشتر والدین در برابر خطرات می شود. بر اساس آمار طبقه بندی شده پنج خطر سوختگی، سقوط، مسمومیت ، خفگی و تصادفات بیشترین حوادثی است که کودکان را تهدید می کند.

مرشد دوست گفت: براساس اعلام موسسه ای در بریتانیا، پس از سرطان، تصادفات عامل اصلی مرگ و میر کودکان زیر پنج سال هستند؛ پس از آن خفگی، سقوط، مسمومیت و سوختگی را مد نظر قرار دادند. همچنین برای اطلاع رسانی در این زمینه با کمک گرفتن از افراد متخصص، کلاس های آموزشی رایگان برگزار کردند و با استفاده از بنر و پوستر ها اطلاع رسانی انجام دادند. 

وی افزود: اگر سازمان های مرتبط کشور، اطلاعات و آمار حوادثی که برای کودکان رخ می دهد را در اختیار سازمان های مردم نهاد قرار دهند می توان در این زمینه فعالیت های پژوهشی انجام داد تا در این رستا اطلاع رسانی های ویژه صورت گیرد. 

مدیر عامل انجمن کودک ایمن ناجی فردا پیشنهاد کرد که  در کشور هفته ای تحت عنوان « ایمنی کودک» داشته باشیم تا این موضوع مورد توجه بیشتری قرار بگیرد، برای اینکه در آینده جامعه ای ایمن داشته باشیم باید خطرات را شناسایی و در این زمینه اطلاع رسانی کنیم. 

انتهای پیام 

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *