تلاش برای تبدیل پایتخت به شهری زیست پذیر/برگرداندن نشاط به شهر تهران

کاندیدای شورای شهر ششم چهار اولویت مدیریت شهری آینده را تشریح کرد و گفت: در حوزه توسعه اقتصاد شهری، افزایش تاب آوری، توسعه شهر هوشمند و تبدیل تهران به یک شهر زیست پذیر باید تلاش کرد.

سید جعفر تشکری هاشمی کاندیدای شورای شهر ششم و عضو لیست شورای ائتلاف شهر تهران در انتخابات شورای شهر ششم در گفت و گو با سادس، در خصوص اولویت های شورای ششم در شهر تهران گفت: در دوره مدیریت ۱۲ ساله شهردار اسبق تهران بسیاری از زیرساخت های شهری و کارهای زیربنایی تقریبا تکمیل شد، اما با این حال تعداد کمی از اقدامات همچون توسعه مترو باقی ماند که حالا این اقدامات نیز در شهر تهران باقی مانده و تمام کردن کارهای نیمه تمام جزو مأموریهای اصلی مدیریت شهری ششم خواهد بود.

تلاش برای توسعه اقتصاد شهری و تبدیل تهران به یک شهر زیست پذیر

وی با بیان اینکه در حوزه توسعه اقتصاد شهری، افزایش تاب آوری، توسعه شهر هوشمند و تبدیل تهران به یک شهر زیست پذیر باید تلاش کرد و این شاخص ها جزء اقدامات شورای ششم خواهد بود، گفت: کارهای سخت افزاری در تهران تقریبا تمام شده و می بایست کارهایی از جنس نرم افزاری پیگیری شود.

تبدیل تهران به یک شهر مناسب تر برای مردم با توسعه اقتصاد شهری

وی با بیان اینکه توسعه اقتصاد شهری یکی از اولویت های شورای ششم خواهد بود، افزود: می توانیم با توسعه معقول اقتصاد شهری، تهران را به یک شهر مناسب تر برای مردم تبدیل کنیم.

این کارشناس شهری با تأکید بر اینکه مسکن به یکی از دغدغه های مردم به ویژه زوج های جوان تبدیل شده است، گفت: این در حالی است که شهرداری می تواند با ارائه بسته های تشویقی و توسعه نقش تسهیل گری خود، بافت فرسوده را برای سکونت افراد بیشتر نوسازی کند.

نوسازی بافت های فرسوده و افزایش نقش تسهیل گری شهرداری و زدودن مقررات دست و پاگیر

وی با بیان اینکه بخش زیادی از تهران دارای بافت فرسوده است که می توانیم با نوسازی این محلات، افزایش نقش تسهیل گری شهرداری و زدودن مقررات دست و پاگیر، این بافت ها را نوسازی کرده و مسکنی ارزان تر در اختیار شهروندان قرار دهیم، تصریح کرد: البته نقش شهرداری ساختن مسکن ارزان نیست، اما می تواند با کم کردن عوارض و حذف تشریفات دست و پاگیر به نوسازی کمک کند که این مسئله علاوه بر اینکه بافت فرسوده را از بین می برد سبب افزایش تاب آوری شهر نیز خواهد شد.

لزوم تلاش شهرداری برای ورود سرمایه گذاران به ساماندهی بافت های فرسوده

وی با بیان اینکه ما نمی خواهیم شهرداری مسکن مهر بسازد اما می تواند نقش تسهیل گری داشته باشد و با مقررات زدایی امکاناتی را فراهم کند که سرمایه گذاران به ورود به بافت فرسوده گرایش پیدا کنند، گفت: شهرداری قرار نیست مسکن بسازد اما می تواند تسهیل گر باشد و این موضوع می بایست در شورای ششم مورد تأکید قرار گیرد.

لزوم گسترش زنجیره ارزش ها با حمایت از کسب و کارهای آنلاین و دیجیتال

معاون حمل و نقل و ترافیک اسبق شهرداری تهران با بیان اینکه توسعه اقتصاد شهری با هوشمندسازی عجین است، گفت: اگر بتوانیم زنجیره ارزش را با حمایت از کسب و کارها به خصوص کسب و کار آنلاین و دیجیتال گسترش دهیم ثروت زیادی عاید شهر می شود.

شهر برای افراد معلول و سالمند مناسب نیست

تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه در شورای ششم می بایست بحث زیست پذیری شهر مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: شهر برای افراد معلول و سالمند مناسب نیست و از سوی دیگر توسعه حمل و نقل عمومی برای همه شهروندان باید به یکی از اولویت های مدیریت شهری آینده تبدیل شود، چرا که در سال های اخیر ناوگان حمل و نقل تهران از دریافت ناوگان نو محروم بودند و می توانیم با تعریف مأموریت های جدید شهری و همچنین فشار به دولت این مهم را محقق کنیم.

لزوم توجه به نشاط و سرزندگی در شهر تهران

وی با بیان اینکه باید به مسئله نشاط و سرزندگی در شهر توجه کرد، گفت: یک شهربازی مطلوب در شهر تهران نداریم و این تنها جنبه ظاهری افزایش سرزندگی و نشاط است و می توانیم با طراحی برنامه های مختلف، نشاط را به شهر برگرداند.

 تاب آوری از اولویت های مدیریت شهری

وی در بخش دیگری از سخنان خود تاب آوری را یکی از اولویت های مدیریت شهری آینده دانست و گفت: می توان با همکاری مردم و جذب مشارکت آن ها از طریق خانه های سلامت، شورایاری ها، سراهای محلات و… در یک همکاری دو طرفه با شهرداری فضای شهری را برای همه ایمن تر کرد و از سوی دیگر با وضع مقررات جدی تر و همکاری با سایر دستگاه ها برای بافت فرسوده و ساختمان های ناایمن نیز فکری کرد.

تشکری هاشمی در پاسخ به این سوال که آیا توسعه اقتصاد شهری به معنای گران تر کردن شهر برای زندگی مردم است؟ افزود: این موضوع را رد می کنم چرا که معتقدم برخی خدمات به یک باره و ناعادلانه طی سال های اخیر گران شده است، همچون عوارض آتش نشانی یا عوارض ساخت و ساز و یا عوارض تابلوهای تبلیغاتی که موجب فشار به مردم می شود که باید برای عوارض غیرمنطقی وضع شده نیز فکری کرد.

می توان شهر را با مشارکت مردم ارزان تر اداره کرد

وی با اعتقاد به این که می توان شهر را با مشارکت مردم ارزان تر اداره کرد، در خصوص برنامه های شورای ششم برای مسئله پسماند گفت: وضعیت پسماند تهران به گونه ای است که کارگران مهاجر و کم سن و سال را به زباله گردی در مخازن دعوت می کنند و هنوز هم به روش قدیمی زباله ها در آرادکوه دفن می شوند، در حالی که باید بحث تفکیک زباله، بازیافت و تبدیل زباله ها به انرژی و تولید کامپوست به صورت جدی تر مورد توجه قرار گیرد و می توان با دعوت از بخش خصوصی از این موهبت شهری استفاده کرد.

نباید بار هزینه های شهر بر دوش مردم باشد

وی با بیان این تفکر که نباید بار هزینه های شهر بر دوش مردم باشد، گفت: مردم حق دارند خدمات با کیفیت و با هزینه معقول دریافت کنند و باید از کارهای شوآف و نمایشی در شورای ششم پرهیز شود.

با دسترسی آزاد به اطلاعات و شفافیت موافقم 

معاون حمل و نقل و ترافیک مدیریت شهری سابق شهرداری تهران در پاسخ به این سوال که برخی از اقدامات شورای پنجم همچون انتشار قراردادها و دسترسی به برخی اطلاعات در سامانه شفافیت و همچنین انجام منظم حسابرسی ها مورد توجه مردم قرار گرفته و آیا این اقدامات تداوم می یابد؟ گفت: حسابرسی از سازمان های مختلف یک امر طبیعی است و معتقدم که دسترسی آسان و بدون مشکل به اطلاعات، یک حق برای شهروندان است و حتما با دسترسی آزاد به اطلاعات و شفافیت موافق هستم و حتی معتقدم که باید سطح دسترسی به اطلاعات در کلیه شئون شهری افزایش یافته و دسترسی به اطلاعات به روز باشد و هیچ چیزی قابل پنهان کردن نیست، اما نباید این مسئله به یک شوآف و حربه سیاسی تبدیل شود و معتقدم شورای شهر محل سیاسی کاری نیست و نباید از مقوله شفافیت و انتشار اطلاعات سوءاستفاده کرد.

تخلفات در هر زمانی که رخ داده قابل گذشت نیست

وی در پاسخ به این سوال که آیا مسئله بازپس گیری و ساماندهی املاک شهرداری پیگیری خواهد شد یا نه؟ تصریح کرد: دستگاه های نظارتی در سطح کشور و در هر سازمانی وجود دارد و می توانند به این مقوله ورود کنند اما طبیعتا تخلفات در هر زمانی که رخ داده قابل گذشت نیست و قابل پیگیری است و علاوه بر اعضای شورای شهر نیز دستگاه های نظارتی درونی و بیرونی می توانند در صورت مشاهده تخلفات آن را به مراجع ذی صلاح حقوقی گزارش کنند تا دستگاه قضا با آن ها برخورد کند.

وی با بیان اینکه شورای شهر یک پارلمان محلی است و محل جولان سیاسی و کسب تجربه نیست، گفت: به نظرم در مدیریت شهری آینده باید مسئله هوشمندسازی، افزایش تاب آوری، زیست پذیری شهر و توسعه حمل و نقل به اولویت تبدیل شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *