معینی: ملی‌پوشان ایران فقط حرف نمی‌زنند/ اسکوچیچ مربی دلسوز و به‌روزی است

معینی: ملی‌پوشان ایران فقط حرف نمی‌زنند/ اسکوچیچ مربی دلسوز و به‌روزی است

یک عضو پیشین کمیته فنی فدراسیون فوتبال ایران می‌گوید بازیکنان حاضر در تیم ملی خواسته‌های خود را در عمل به نمایش می‌گذارند و فقط حرف نمی‌زنند.

فریدون معینی در گفت‌وگو با سادس، در تحلیل از عملکرد تیم ملی فوتبال ایران در نیمه نخست مقابل بحرین اظهار کرد: طبیعی است که به علت حساسیت بازی برای ایران، تیم ملی تحت نگرش‌های خاص و احتیاط‌های لازم وارد زمین شد. نمی‌توان توقع داشت که از ابتدا، تاکتیک‌های صحیح به کار برود. تا زمانی که بازیکنان ایران خود را پیدا کنند، فرصت می‌خواستند تا بازی به حالت تعادل برسد. به علت حساسیت مسابقه، رعایت جانب احتیاط مهم بود چرا که نباید امتیازی را از دست می‌دادیم.

او با اشاره به کیفیت فنی بالای بازیکنان ایران خاطرنشان کرد: بازیکنان ما در سطح خوبی هستند؛ به ویژه لژیونرهای ما که چندین سال است تجربه خوبی در اروپا کسب کردند و به همین دلیل رویارویی با تیم‌های آسیایی برای آن‌ها ساده‌تر شده است.

این عضو پیشین کمیته فنی فدراسیون فوتبال با اشاره به روند بازی ایران در نیمه دوم گفت: در نیمه دوم تیم ملی خیلی خوب بازی کرد؛ به ویژه آقای طارمی که بسیار خونسرد و مسلط بود. عملکرد نیمه دوم نشان داد که بحرین به هیچ وجه تیم خوبی نیست و نمی‌تواند در حد و اندازه ایران عمل کند.

معینی در واکنش به این سوال که آیا با توجه به برتری قاطع ایران مقابل بحرین، می‌توان انتظار داشت که فارغ از حساسیت‌ها، عراق هم به سرنوشت بحرین دچار شود، اظهار کرد:  فکر می‌کنم فاصله تیم ایران با این تیم‌ها زیاد است ولی در فوتبال امروز واقعا نمی‌توان به طور صد درصد همه چیز را پیش‌بینی کرد. بحرین ۸ گل به کامبوج زد اما عراق فقط ۴ بار دروازه کامبوج را باز کرد. شرایط بازی مهم است. یقین دارم که بازیکنان ما به سطح آمادگی ذهنی خوبی رسیدند. اهداف کلی را فراموش نمی‌کنند. شاید بحرین در حالت عادی گل‌های بیشتری را دریافت می‌کرد اما مهم این است که همه جنبه‌ها را در نظر گرفتیم.

این کارشناس باتجربه فوتبال تاکید کرد: از سد عراق هم می‌گذریم. عراق تیمی نیست که برابر ایران ایستادگی کند. بسیار مهم است که شرایط ذهنی بازیکنان در حالت ایده‌آل قرار بگیرد و بسیار موشکافانه و دقیق در طول بازی عمل کنند و شانسی را به تیم حریف ندهند. کما این که بحرین هم شانسی روی دروازه ایران نداشت.

او در واکنش به این که آیا مسائل بدنی، تکنیکی و نوع بازی بحرین در پیروزی پرگل تیم ملی در نیمه دوم موثر بود گفت: از نظر توان بدنی بازیکنان ایران در آسیا سرآمد هستند. به طور کلی. در نیمه دوم بحرین از فشردگی خود در لایه‌های دفاعی کم کرد و فضاهای مناسبی را در اختیار بازیکنان ما گذاشت. بازیکنان ما هوش زیادی دارند. طارمی باهوش است و پاس‌هایی که به آزمون داد، بسیار دقیق و درست بود. آزمون هم در شرایط خوبی قرار دارد و از نظر ذهنی بسیار خوب توپ را کنترل کرد و فضای لازم را برای تبدیل توپ به گل در اختیار گرفت و شانسی را به تیم بحرین نداد.

معینی افزود: اگر نگاه کنید بحرین به حدی در لایه‌های دفاعی ضعف داشت که نمی‌توانست جلوی حملات ایران را بگیرد. اگر اشتهای تیم ایران بیش‌تر می‌شد، می‌توانست گل‌های بیش‌تری بزند. البته به نظرم کار عاقلانه‌ای بود که بازی را کنترل کردند و بیش از حد انرژی خود را نسوزاندند. کادرفنی هم تعویض‌های خوبی انجام داد.

*تیم ملی و حرکت به سمت فوتبال مدرن

او در واکنش به این که تیم ملی در حال حاضر دارای بازیکنانی است که تنوع بسیاری نسبت به هم دارند و کادرفنی می‌تواند با توجه به حضور بازیکنانی فیزیکی، تکنیکی و بازیساز، تاکتیک‌های گوناگون را لحاظ کند، اظهار کرد: فوتبال مثل گذشته نیست. بازیکنان حاضر روی نیمکت بسیار تاثیرگذار هستند و می‌توانند جریان بازی را عوض کنند. در دنیای امروز، تاکتیک‌ها روی نحوه فوتبال یک تیم بسیار موثر هستند. تغییراتی را که در فوتبال مدرن لحاظ شده می‌توان در تیم‌های چلسی و منچسترسیتی مشاهده کرد. جابه‌جایی بازیکنان را در جریان بازی مشاهده می‌کنید. همه شاهد هستیم که توخل چطور تیمش را آماده کرده و بازیکنان فضاهای مهم را پوشش می‌دهند. در واقع در این تاکتیک چلسی شانسی به تیم مقابل نمی‌دهد. این تیم در تحت فشار گذاشتن حریف و ضد حمله بی‌نظیر است.

این کارشناس و مدرس فوتبال یادآور شد: بازیکنان ایرانی شاغل در اروپا هم باهوش هستند و این مسائل را یاد می‌گیرند و می‌توانند فوتبال را به خوبی ارائه دهند. تیم ما در اوایل مسابقه هماهنگ نبود اما الان از نظر همبستگی و هماهنگی تیمی بهتر شده است. در این تیم کسی به بازی انفرادی فکر نمی‌کند. طارمی بازیکن باهوش و تمام کننده‌ای است اما پاس‌های خوبی را هم به داخل محوطه جریمه می‌دهد.

معینی تاکید کرد: چیزی که از بازی تیم ملی احساس می‌کنم این است که بازیکن‌ها انرژی بالقوه خود را به صورت پنهان انجام می‌دهند. این موضوع خیلی مهم است. آن‌ها خواسته خود را در عمل به نمایش می‌گذارند و فقط حرف نمی‌زنند. خاصیت تیم‌های خوب این است که کم‌تر اشتباه می‌کنند و به علت همبستگی بالا، مشکلات همدیگر را پوشش می‌دهند.

معینی به قابلیت بازیکنان ایران برای بازی در پست‌های مختلف اشاره کرد و گفت: در فوتبال امروز همه بازیکنان باید در پست‌های دیگر کارایی داشته باشند. این ویژگی در تیم ملی ایران وجود دارد. سامان قدوس در چندین پست بازی می‌کند و روز گذشته یک بازیساز خوب بود. وحید امیری تقریبا در تمام خطوط حضور دارد. احسان حاج‌صفی یک بازیکن چند پستی است. این اتفاق نشانه خوبی برای آینده است.

*تاثیر اسکوچیچ در بازسازی ایران

بازیکن تیم ملی در سال‌های دور درباره عملکرد دراگان اسکوچیچ در پنج بازی گذشته و پشت سر گذاشتن دوران پراسترس که با اخبار گوناگونی مبنی بر برکناری این مربی کروات و انتخاب سرمربی جدید همراه بود گفت: برتری اسکوچیچ در پنج بازی نخست را کنار می‌گذاریم. من در جلساتی که به همراه محصص با اسکوچیچ داشتم، متوجه اطلاعات بالای اسکوچیچ شدم. او مربی به روزی است. مهم‌ترین موضوع در یک تیم ایجاد انگیزه است که اسکوچیچ این کار را انجام داده است. ویژگی مربیان موفق ایجاد ارتباط با بازیکنان است. او اخلاق فوتبالی را داراست و جو بسیار مثبتی را در تیم ملی حاکم کرده است.

او افزود: زمانی که مسابقات انتخابی جام جهانی به علت شیوع کووید-۱۹ متوقف شده بود و اخبار و حواشی زیادی وجود داشت، اسکوچیچ تمرکز و تفکرش را روی ایجاد ساختار در تیم ملی ایران گذاشت. می‌توان گفت اسکوچیچ مربی دلسوزی است و از روابط عمومی بالایی برای ایجاد ارتباط با تمام تفکرات فوتبالی برخوردار است. وقتی لمپارد از چلسی رفت، توخل با همان بازیکنان توانست قهرمان اروپا شود.

وی ابراز امیدواری کرد که تیم ملی بازی چهارم خود مقابل عراق را هم با پیروزی پشت سر بگذارد و و انتظارات مردم را برآورده کند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *