نجات فلامینگوهای بختگان با کمترین آسیب/مظلومیت فارس در اعتبارات اطفای

سادس/فارس مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با اشاره به اینکه همه اقدامات به صورت فوری برای نجات فلامینگوها در تالاب بختگان انجام شده است، گفت: مردم محلی در نجات فلامینگوها مشارکت داشتند و فلامینگوها در خشکی این تالاب آسیب جدی ندیدند.

حمید ظهرابی دوشنبه ۱۷ خرداد در یک نشست خبری که به صورت مجازی برگزار شد، ضمن تبریک هفته محیط زیست، گفت: مطالعات برای حقابه تالاب‌های بختگان و کمجان انجام شده و برای تالاب پریشان نیز در حال انجام است.

او افزود: اداره کل محیط زیست فارس آنچه وظیفه خود است را انجام داده، اما در مرحله تخصیص به علت واگذاری‌های فراتر از ظرفیت، وابستگی معیشتی به حقابه‌ها و انتقال آبها، مسیر طولانی آب از اراضی کشاورزی، موانعی را ایجاد می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس ادامه داد: این اداره کل سال ۹۹ با همکاری دانشگاه شیراز طرح انتقال آب از سد نرگسی به تالاب پریشان در شهرستان کازرون را مورد مطالعه قرار داد، این طرح کمترین آسیب را به دنبال خواهد داشت.

ظهرابی همچنین خواستار مشارکت مردم و سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای احیای تالاب‌های استان فارس شد و تاکید کرد که در صورت احیا نشدن زیست بوم‌های آبی در این استان شاهد آسیب جدی به بخش‌های کشاورزی، محیط زیست، اقتصادی و اجتماعی و سلامت و بروز و تشدید پدیده‌هایی نظیر ریزگرد و گرد و غبار، خواهیم بود.

وضعیت نابسامان دریاچه‌های فارس

او در خصوص وضعیت دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس، گفت: هم اکنون هفت برم و دریاچه برمشور شهرستان ممسنی، وضعیت آبی خوبی دارند و میزان آب در مابقی تالاب‌ها، کمتر از ۵ درصد سطح طبیعی آنهاست و بخشی نیز، کاملا نمودی از خشکسالی را دارند.

ظهرابی در پاسخ به سئوال سادس در خصوص چگونگی وضعیت سیستم زباله سوز بیمارستان‌ها در شرایط کرونایی، گفت: از ۷۶ بیمارستان فعال در استان، ۷۱ بیمارستان دارای دستگاه بی خطرساز زباله‌های عفونی و بیمارستانی است.

به گفته مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس، زباله‌های بیمارستانی ماهانه توسط آزمایشگاه‌های معتبر محیط زیست بررسی و روزانه ۱۰ تن زباله بیمارستانی بی خطر شده در استان دفن می‌شود.

ظهرابی با بیان اینکه امسال ۲۳ مورد آتش سوزی در مناطق حفاظت شده استان فارس رخ داده است گفت: ۲ مورد از مجموع حریق‌ها گسترده بود و مابقی به سرعت مهار شده است. مجموعا ۱۷۰۰ هکتار مراتع و جنگل استان در این حریق‌ها دچار آسیب شد.

اعتباری برای تامین تجهیزات اطفای حریق به فارس ندادند

ظهرابی اضافه کرد: علی‌رغم تلاش برای تامین تجهیزات اطفای حریق، ریالی برای این مهم به اداره کل حفاظت محیط زیست فارس اختصاص داده نشد و هزینه‌ها از منابع جاری تامین می‌شود، این اداره به لحاظ بودجه اطفای حریق مظلوم واقع شده است.

او همچنین از تلاش برای رفع تصرف و مقابله با زمین‌خواری در حوزه محیط زیست فارس خبر داد و گفت: حدود ۷۴۴ هزار هکتار از این اراضی رفع تصرف و باز پس گرفته شده است.

مدیرکل محیط زیست فارس، همچنین برگزاری وبینار آموزشی با عنوان حفاظت محیط زیست در صنعت کشاورزی، رونمایی از فصلنامه محیط بان با هدف آموزش به محیط بانان، رونمایی از کتاب همسایه با طبیعت ویژه نوجوانان، برگزاری افتتاحیه جشنواره هنر با محیط زیست، برپایی کارگاه آموزشی زندگی سبز و افتتاح چندین ایستگاه سنجش کیفیت هوا در شهرستان‌های مُهر و نی ریز را از برنامه‌های هفته محیط زیست در فارس اعلام کرد.

ظهرابی از کشف ۹ هزار و ۶۲ مورد صید غیرمجاز آبزیان در سال گذشته هم خبر داد و گفت: همچنین تعداد ۴۶۹ شکارچی قبل از اقدام به شکار توسط محیط زیست دستگیر و در این عملیات‌ها ۲۳۷ سلاح غیر مجاز و ۹۴۸ سلاح مجاز کشف و ضبط شد.

او همچنین از کشف و ضبط ۱۹ مورد سلاح جنگی و ۱۲ هزار ادوات و وسایل شکار از شکارچیان غیرمجاز خبر داد و عنوان کرد: در مجموع ۲ هزار و سه نفر متخلف مرتبط با تخلفات محیط زیستی در استان فارس دستگیر شدند که شاهد افزایش ۲۰ درصدی بوده‌ایم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست فارس با بیان اینکه امسال در زادآوری گونه‌های حیوانی، سالی خوب بوده است، از افزایش ۱۱ درصدی آمار گونه‌های موجود در حیات وحش فارس به استناد آخرین سرشماری‌های انجام شده، خبر داد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *