فریبا محمدیان: در حال بررسی دو مربی خارجی هستیم/ نظارت گروه‌های ارزیاب بر عملکرد والیبال زنان

فریبا محمدیان: در حال بررسی دو مربی خارجی هستیم/ نظارت گروه‌های ارزیاب بر عملکرد والیبال زنان

نایب رییس زنان فدراسیون والیبال می‌گوید در نظر دارند تا برای تیم ملی والیبال زنان مربی تمرین دهنده خارجی جذب کنند و اکنون دو گزینه در حال بررسی است.

فریبا محمدیان، نایب رییس زنان فدراسیون والیبال در گفت‌وگو با سادس به روند انتخاب فریبا صادقی برای سرمربیگری تیم ملی زنان بزرگسال اشاره و بیان کرد: تعداد منابع انسانی تخصصی ما در حوزه مربیگری محدود است اما آن‌ها گنجینه‌ها و سرمایه‌های فدراسیون محسوب می‌شوند، بنابراین باید به رشد و توسعه آنها و تیم ملی بپردازیم. زمانی که لیگ برتر تمام شد جلساتی را با کارشناسان متعدد از جمله مربیان فعال در لیگ داشتیم و چالش‌های رده‌های مختلف را بررسی کردیم، حتی از صاحب نظران مرد که مهارت‌های مربیگری بالایی دارند هم در جلسات تخصصی استفاده و نقطه نظرات را جمع کردیم، به همین دلیل کارمان طولانی شد.

او افزود: طرح‌های مختلفی برای انتخاب کادر فنی مطرح شد، از جمله انتخاب سرمربی خارجی برای تیم بزرگسالان، استفاده از مربیان مرد و یا استفاده از مربیان زن فعال در والیبال به همراه کارشناسانی که به آنها کمک کنند. بررسی‌های مختلفی در مورد جذب سرمربی خارجی انجام دادیم، اما مخاطبان والیبال می‌دانند که تعداد مربیان مطرح خانم در دنیا معدود است و اکنون هم مشغول هستند به همین دلیل از این نظر کمی دستمان بسته بود. 

محمدیان در ادامه بیان کرد: طرح سوم ما این بود که از سرمربیان زن داخلی استفاده و در ادامه مربی تمرین دهنده خارجی به کادر اضافه کنیم. علاوه بر این از صاحب‌نظران مرد و زن به اقتضای نیاز سرمربیان کمک بگیریم، به همین دلیل رزومه همه مربیان فعالی را که در سطح هدایت تیم ملی هستند، دریافت کردیم، با آنها مصاحبه‌های طولانی انجام دادیم، نظرات کارشناسان را هم گرفتیم و در نهایت به یک طبقه‌بندی رسیدیم که هر مربی تجربه، تخصص و برنامه پیشنهادی متناسب با کدام رده سنی بزرگسال، جوانان و امید، نوجوانان و نونهالان را دارد. در یک اجماع کلی به خانم صادقی برای هدایت تیم بزرگسالان رسیدیم. البته انتخاب ما به معنی این نیست که دیگر همکاران در رده پایین‌تری قرار دارند، بلکه اینگونه جمع‌بندی کردیم که کدام مربی با کدام رده سنی تطبیق دارد. 

نایب رئیس زنان فدراسیون والیبال با بیان اینکه از همه مربیان به اقتضای تخصص و مهارتی که دارند، دعوت به همکاری می‌شود، تاکید کرد: سیاست فدراسیون خروج منابع تخصصی ما از سردرگمی و طبق‌بندی آنها بر اساس رده‌های سنی در نظر گرفته شده، است تا دوره‌های آموزشی تخصصی داشته باشند، مشاورهای متخصص به آنها اضافه  شوند و همزمان با این اقدامات گزینه‌های خارجی در سطح تیم‌های مطرح دنیا هم مورد بررسی قرار گیرند. 

او در مورد بررسی دو گزینه خارجی برای اضافه شدن به تیم ملی بزرگسالان گفت: در حال حاضر دو کاندیدا از بین تمام رزومه‌ها با نیاز ما انطباق بیشتری دارند. اگر به یکی از آنها برسیم و توافق کنیم، در طول اردو به تیم ملی اضافه می‌شود. انتظار  فدراسیون از کادرهایی که تعیین می‌شوند و کار خود را شروع می‌کنند، این است که تنها به یک رویداد نگاه نکنند و چشم اندازی حداقل سه ساله داشته باشند.

او در پاسخ به این سوال که مربی خارجی تا قبل از قهرمانی آسیا در شهریور ماه به تیم ملی اضافه می‌شود؟ گفت: تلاش ما این است که به تیم ملی اضافه شود اما شما می‌دانید که چالش‌های به توافق رسیدن با مربی خانم خارجی چه چیزهایی است. 

محمدیان در مورد حرکت کند والیبال زنان و دوری از قدرت‌های برتر آسیا بیان کرد:  جامعه والیبال انتظار دارد که این قطار سریع‌تر حرکت کند. لوکوموتیوران این قطار باید کادر فنی باشند، به همین دلیل حساسیت ما برای چینش کادر زیاد بود. به نظر می‌رسد اگر چهار گروه سنی در نظر گرفته شده،  در جایگاه خود قرار بگیرند، شرایط بهتر می شود. اگر اتفاق پیش‌بینی‌نشده‌ای نیفتد، کادر سه گروه دیگر هم تا دو هفته آینده معرفی خواهند شد. از طرفی بخش رویدادها و مسابقات ما در سال جاری  باید به گونه‌ای باشد که اردوهای ملی را حمایت کند. هم‌چنین تعامل خوبی با آکادمی و کمیته ملی المپیک داریم که در زمینه دانش‌افزایی تخصصی مربیان اعلام آمادگی کرده‌اند. جا دارد از آقای قره‌خانلو، آقای صالحی‌امیری و خانم طاهریان تشکر کنم. از تمام ظرفیت‌ها استفاده می‌کنیم تا این حرکت سریع‌تر شود. 

محمدیان در پاسخ به سوال اینکه گفته شده برنامه سرمربیان باید طولانی مدت باشد به این معنی است که مربیان فعلی بعد از مسابقات هم در سمت خود باقی می‌مانند یا احتمال جابه‌جایی وجود دارد؟ گفت: ما برای هر گروه تیم ملی یک گروه تخصصی ارزیابی تحت عنوان کارگروه مطالعات ارزیابی تیم‌های ملی تشکیل می‌دهیم که کارکرد و اثربخشی برنامه‌های کادر فنی را در هر گروه بررسی می‌کنند و بازخورد می‌دهند. این کارگروه به معنی مچ گیری نیست بلکه برای آن است که تحلیل‌ها را به سرمربی بدهند و به او بگویند در چه زمینه‌هایی به هدف رسیده و در کدام موارد دور است. در واقع تلاش می‌کنیم، همه جانبه به کادر کمک کنیم. ‌ نمی‌خواهیم ماموریتی را به سرمربی بدهیم و او را رها کنیم تا با چالش‌ها مواجه شود. فدراسیون لحظه به لحظه کنار کادر فنی است. علاوه بر این تلاش می‌کند تا ورزشکاران با آرامش از حضور در تیم ملی لذت ببرند، هویت ملی در ذهن‌شان نهادینه شود و به اقتداری که آرزوی جامعه والیبال است، برسند. 

انتهای پیام  

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *