پنج گمشده از تیم ملی ۲۰۱۴

پنج گمشده از تیم ملی ۲۰۱۴

یکی از درخشان‌ترین تیم‌های تاریخ فوتبال ایران در جام‌ جهانی ۲۰۱۴ برزیل شکل گرفت. بعد از صعودی دلچسب و حماسی به آن مسابقات، تیم‌ ملی در مرحله نهایی مخصوصا برابر آرژانتین پرستاره نمایشی ارائه داد که به‌ زعم خیلی از کارشناسان می‌توان آن را بهترین بازی تیم ایران دست‌ کم در چهل سال اخیر دانست. برخی بازیکنان آن تیم اما سرنوشتی عجیب پیدا کردند؛ سرانجامی که شاید مرورش هفت سال بعد از آن نقطه اوج، خالی از لطف نباشد.

به گزارش سادس، روزنامه دنیای اقتصاد نوشت: «فهرست ۲۴ نفره و نهایی آن تیم از این بازیکنان تشکیل شده بود: رحمان احمدی، علیرضا حقیقی، دانیال داوری، مهرداد بیت‌آشور، خسرو حیدری، هاشم بیگ‌زاده، پژمان منتظری، جلال حسینی، امیرحسین صادقی، احمد آل‌ نعمه، مهرداد پولادی، حسین ماهینی، محمد خانزاده، آندرانیک تیموریان، جواد نکونام، قاسم حدادی‌فر، رضا حقیقی، بختیار رحمانی، احسان حاج‌صفی، اشکان دژاگه، مسعود شجاعی، رضا قوچان‌نژاد، علیرضا جهانبخش و کریم انصاری‌فرد. از این بین برخی نفرات بازنشسته شدند و عده‌ای همچنان به بازی مشغولند، اما حکایت پنج نفر شنیدن دارد.

دانیال داوری: بعد از کنار گذاشته‌شدن مهدی رحمتی در خلال مرحله انتخابی جام‌ جهانی ۲۰۱۴ برزیل تردیدی باقی نمانده بود که این دروازه‌بان ایرانی‌الاصل در برزیل از دروازه تیم کشورمان حفاظت خواهد کرد. دانیال در آن مقطع در بوندسلیگا دروازه‌بان اصلی اینتراخت‌برانشویگ بود اما او در مسابقات تدارکاتی پیش از جام‌ جهانی متزلزل ظاهر شد؛ تا جایی‌ که کادر فنی تصمیم گرفت به علیرضا حقیقی به‌ عنوان گلر اصلی میدان بدهد. بعد از جام‌ جهانی هم سیر نزولی داوری در مسابقات باشگاهی آغاز شد؛ به‌ طوری‌ که این دروازه‌بان ۳۳ ساله در حال‌ حاضر گلر تیم «روت‌وایس اسن» در دسته سوم فوتبال آلمان است. اگر دانیال همان چیزی از آب در می‌آمد که انتظار می‌رفت، محشر می‌شد اما هزار افسوس.

مهرداد پولادی: به‌ عنوان یک بازیکن دوپسته که قابلیت حضور در دفاع چپ و هافبک دفاعی را داشت، یکی از برترین‌های آن زمان فوتبال ایران به‌ شمار می‌رفت. او واقعا استعداد خوبی داشت و هنوز خاطره عبورش از لیونل مسی در یک صحنه از بازی ایران و آرژانتین در ذهن هواداران زنده است. با این حال پولادی گرفتار سونامی کارت‌های معافیت جعلی شد. در حالی‌ که به مرور زمان مشکل همه بازیکنان آن فهرست حل شد، ترس بیهوده مهرداد باعث شد او بعد از جام‌ ملت‌های آسیا در سال ۲۰۱۵ به ایران برنگردد. فوتبال ملی این بازیکنی به همین سادگی تمام شد و او به خودش هم ضربه بدی زد. مهرداد در حال‌ حاضر در ۳۵ سالگی در «المعیذر» توپ می‌زند؛ تیمی در دسته دوم لیگ قطر.

استیون بیت‌آشور: قصه او هم خیلی زود و در اوج جوانی برای تیم‌ ملی به پایان رسید. به‌ نظر می‌رسید بیت‌آشور یکی دیگر از بازیکنان موسوم به دورگه تیم‌ ملی باشد که به موفقیت‌های بزرگ برسد و سال‌ها سمت راست خط دفاعی تیم ملی را بیمه کند اما این مدافع هرگز به اندازه کافی در این تیم ندرخشید. داستان استیون در حالی فقط با ۶ بازی ملی به پایان رسید که برخی عقیده دارند دشواری‌های هر نوبت دعوت از این بازیکن به تیم‌ ملی هم در این مساله بی‌تاثیر نبود. او در آمریکا سکونت داشت و رفت و برگشتش برای هر اردو کار سختی به‌ نظر می‌رسید. بیت‌آشور در حال‌ حاضر ۳۴ ساله است و در تیم «کلرادو رپیدز» در لیگ آمریکا توپ می‌زند.

احمد آل‌ نعمه: این بازیکن هم سرنوشت غریبی داشت. او یک دفاع وسط خوب با شوت‌های سرکش و کشنده بود و به‌ نظر می‌رسید سال‌ها در اوج خواهد ماند. آل‌ نعمه بعد از جام‌ جهانی برزیل با قراردادی یک‌ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومانی به تراکتور پیوست و در تابستان ۹۳ از سوی سازمان لیگ به‌ عنوان گران‌ترین بازیکن لیگ چهاردهم معرفی شد اما یک فصل بسیار ناموفق را عمدتا روی نیمکت گذراند و فصل بعد راهی فولاد شد. آل‌ نعمه آنجا هم یک نیم‌فصل روی نیمکت نشست و مازاد اعلام شد تا روزهای بدش همچنان ادامه داشته باشد. پدیده مشهد، نفت تهران و استقلال‌ خوزستان آخرین تیم‌های آل‌ نعمه بودند که البته این آخری در لیگ یک بود. آل‌ نعمه در حال‌ حاضر  ۳۸ ساله است.

رضا حقیقی: چه کسی باور می‌کند رضا حقیقی، سال‌ها بعد از محو شدن از فوتبال ایران همین امروز فقط ۳۲ سال داشته باشد؟ او همین حالا می‌توانست بهترین هافبک دفاعی لیگ برتر باشد و برای خودش در میانه میدان آقایی کند اما معلوم نیست چه بر سر این بازیکن آمد که ناگهان به نقطه صفر افول کرد. او لیگ دوازدهم و سیزدهم دوران خوبی در پرسپولیس داشت و در جام‌ جهانی برابر آرژانتین هم به میدان رفت اما پله‌پله پایین آمد و کاملا از دور کنار رفت. آخرین خبر از حقیقی مربوط به چهار سال پیش بود که او در لیگ یک به عضویت شهرداری‌ ماهشهر درآمد و قرار بود علیرضا مرزبان، سرمربی وقت این تیم حقیقی را از آنجا به تیم‌ ملی برگرداند اما حتی پیش از پایان فصل از این تیم کنار گذاشته شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *