آپارتمان‌های تهران سبز می‌شوند/ احداث باغچه های محلی با مشارکت ساکنان محلات

طرح «کاشت مشارکتی و نگهداشت گل و گیاه در زندگی آپارتمانی و محیط همسایگی» از هفته جاری شهر تهران از سوی اداره کل آموزش های شهروندی و با همکاری سازمان بوستان ها و فضای سبز شهرداری تهران در سطح محلات و مجتمع های آپارتمانی مناطق ۲۲ گانه اجرا می‌شود.

به گزارش سادس، پویش«ارتقاء فرهنگ آپارتمان نشینی» در سه محور قوانین و حریم خصوصی، همسایگی و مشارکت و محیط زیست با تاکید بر کاهش پسماند از اول دی ماه ۹۹ و با ابلاغ مستقیم شهرداری تهران به تمام مجموعه های تابعه شهرداری تهران کار خود را  آغاز کرد.
علی محمد مختاری مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران با اشاره به مشارکت و همکاری فعال این سازمان در طرح های محیط زیستی پویش ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی ، گفت:  چهار طرح محیط زیستی با عنوان “باغچۀ محله” و “مجتمع آپارتمانی”، “دیوار سبز مشارکتی”، “کاشت گل” و “گیاه مشارکتی خانواده و ˏالمان مشارکتی” در قالب این پویش اجرا می شود.
وی در تشریح اقدامات حوزه طرح کاشت مشارکتی و نگهداشت گل و گیاه، خاطرنشان کرد: در حوزه باغچۀ محله و مجتمع آپارتمانی، باغچه‌ها بسته به هدف می‌توانند برای عموم ساکنان محلات به کار گرفته شوند.
مدیرعامل سازمان بوستان‌ها افزود: طراحی و اجرای این باغچه‌ها برای اهداف مختلفی مثل زیست محیطی، اقتصادی، جلب مشارکت و تقویت حس تعلق به محل، زیباسازی و آموزش است. فرایند راه‌اندازی این باغچه‌ها نیز به صورت کاملا مشارکتی دیده شده است.

مختاری در مورد طرح دیوار سبز مشارکتی توضیح داد: دیوارهای سبز در محیط همسایگی می توانند بسته به پتانسیل و ظرفیت موجود از یکسو و اهداف و اولویت های مورد انتظار از سوی دیگر به طرق مختلفی انجام شوند. در کل دیوارهای سبز مشارکتی را فارغ از کم و کیف اجرا، می توان دارای اثرات مثبت در ابعاد زیست محیطی، ابعاد زیباشناختی و ابعاد اجتماعی دانست.
مختاری خاطرنشان کرد: در حوزه کاشت گل و گیاه مشارکتی خانواده، یکی از مهم­ترین ایده هایی که می تواند برای زندگی های آپارتمان نشینان مؤثر باشد آن است که در فضای داخلی خانه و همچنین در بالکن ‌هایشان از گل و گیاه های متفاوتی استفاده کنند تا زیبایی به محیط زندگی دهد و عدم ارتباط روزانه با طبیعت را به دلیل سبک زندگی شهرنشینی و آپارتمان نشینی تا حدودی جبران کند. اما در این طرح به واسطۀ شیوۀ اجرا اهداف دیگری مانند پرکردن اوقات فراغت به شیوۀ مؤثر، مهارت افزایی و ارتقای آگاهی شهروندان در حوزۀ گل و گیاهان آپارتمانی و احساس تعلق بیشتر نسبت به محیط همسایگی، نیز محقق خواهد شد.
در ادامه مجتبی دانشور، مدیرکل آموزش های شهروندی شهرداری تهران نیز با اشاره به اینکه اجرای طرح  «کاشت مشارکتی و نگهداشت گل و گیاه در زندگی آپارتمانی و محیط همسایگی» در مناطق ۲۲ گانه شهر تهران در قالب پویش ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی از این هفته عملیاتی می شود، اظهار کرد: علاوه بر اجرای طرح های محیط زیستی با عنوان باغچۀ محله و مجتمع آپارتمانی، دیوار سبز مشارکتی، کاشت گل و گیاه مشارکتی خانواده و المان مشارکتی، بزودی در پویش ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی ، شاهد حرکت و فعالیت کارناوالهای نما و منظر شهری  در سطح محلات شهر تهران خواهیم بود.
مدیرکل آموزش‌های شهروندی شهرداری تهران عنوان کرد: باغچه‌های محله به مثابۀ فضاهای مشترکی هستند که شهروندان ساکن آن محله برای کاشت و نگهداشت گل و گیاه در آن فضا،گردهم می‌آیند و با یکدیگر در بهبود کیفیت زندگی در محله یا مجتمع های آپارتمانی مشارکت خواهند کرد،اندازۀ این باغچه‌ها متناسب با فضاهای در اختیار مجریان این طرح، می‌تواند از خیلی کوچک تا بزرگ باشند.
بر اساس گزارش روابط عمومی معاونت امور اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، وی با بیان اینکه المان مشارکتی یکی از مهم ترین عواملی است که می ‌تواند در مورد رویکرد مشارکتی توسعه و ظرفیت ‌سازی اجتماعی به کارآید، افزود: سهم و نقش و حضور شهروندان در طراحی فضاها و نمادهای شهری است. پیشنهاد المان شهری مشارکتی با گل و گیاه از آن رو است که بتواند یک نماد از مشارکت شهروندان در سبز نگه داشتن فضای محله یا مجتمع شان را محقق کند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *