اکثر جوانان مهارت‌های زندگی مشترک را نمی‌دانند

معاون دفتر برنامه ریزی و توسعه‌ای اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان اظهار کرد: متاسفانه اکثر جوانان ما مهارت‌های زندگی مشترک و تعهدپذیری را یاد نگرفتند و آسیب‌های زیادی از جمله تک فرزندی، کاهش جمعیت بر این موضوع اثر گذاشته است.

به گزارش سادس، دکتر نوشین نبئی در یک برنامه رادیویی با اشاره به پژوهشی که به بررسی دیدگاه جوانان در کشور در خصوص جوانان و خانواده در سال ۱۳۹۷ انجام شده، گفت: این پژوهش از جامعه آماری ۱۸ تا ۳۴ سال جوانان مجرد کشور با حجم نمونه ۳۰۰۰ نفر انجام شده است. در این پژوهش ۶۰ درصد از جوانان اظهار داشتند که ازدواج کردن در زندگی یک ضرورت است و موافق امر ازدواج هستند. در مقابل ۳۷ درصد معتقد بودند لازم نیست حتما ازدواج کنیم ولی نگفتند اصلا ازدواج نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: در برخی رسانه‌ها از این پژوهش سوء برداشتی شده است، چون جامعه آماری از لحاظ بافت اجتماعی و فرهنگی یک جامعه ناهمگونی است و ما نمی‌توانیم با یک گروه هدف ۱۷ تا ۳۴ سال، به حجم نمونه پایین این آمار ۳۷ درصد را به کل جامعه تعمیم دهیم.

معاون دفتر برنامه ریزی و توسعه‌ای اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان مقصود از نگرش و اولویت جوانان نسبت به ازدواج را مجموعه‌ای از باورهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی دانست که در کنار یکدیگر تصویری از امکان یا عدم امکان را برای ازدواج جوانان فراهم می‌کند.

وی اضافه کرد: اختلاف باورها در طبقات فرهنگی اجتماعی موجب می‌شود ازدواج برای یک جوان در یک طبقه خاص غیرممکن می‌شود در طبقه دیگر ممکن و دست یافتنی. خیلی از جوانان هستند با تاکید بر آموزه‌های فرهنگی دینی که دارند و با توجه به وضعیتی که هست باز اقدام به ازدواج می‌کنند در مقابل جوانانی را داریم که با وجود فراهم بودن شرایط نسبی اجتماعی و اقتصادی، ازدواج را سخت و پیچیده می‌کنند و حاضر به ازدواج نیستند و آن را به تاخیر می‌اندازند.

نبئی با بیان اینکه عدم تمایل جوانان به ازدواج، به گونه‌ای فردگرایی شده است، تصریح کرد: یعنی متاسفانه اکثر جوانان ما مهارت‌های زندگی مشترک و تعهدپذیری را یاد نگرفتند و آسیب‌های زیادی از جمله تک فرزندی، کاهش جمعیت بر این موضوع خیلی اثر گذاشته است. تغییر این نگرش کاملا فرهنگی است در این حوزه باید بیشتر سرمایه گذاری شود.

وی تاکید کرد: وزارت ورزش و جوانان و به خصوص معاونت امور جوانان با استناد به سیاست‌های کلی خانواده به عنوان یک دستگاه هماهنگ کننده تلاش کرده در حوزه ازدواج جوانان در راستای ارتقای آگاهی و توانمندسازی‌شان اقدامات آموزشی، مشاوره‌ای و فرهنگی را ارائه دهد.

وی یکی دیگر از عوامل در کاهش تمایل جوانان به ازدواج را تاثیرات جهانی بیان کرد و گفت: فضای مجازی و تنوعی که پیش آمده و به طور کلی برای دست یافتن به همسر دلخواه، جوانان مهارت‌های لازم را ندارند.

معاون دفتر برنامه ریزی و توسعه‌ای اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان با ارائه راهکار در این زمینه عنوان کرد: اولا با در نظر گرفتن جوانانی که متمایل به ازدواج هستند با فراهم کردن ازدواج برایشان می‌توانیم نرخ کمی را افزایش دهیم و با در نظر گرفتن جوانانی که در شرف ازدواج هستند خدمات مشاوره‌ای و آموزش را برایشان فراهم کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *