چگونه ناتوانی دانش‌آموزان در ویرایش مطالب را برطرف کنیم؟

سادس/خراسان رضوی با وجود مزایای اثبات شده ویرایش، دانش‌آموزان اغلب در برابر تغییر نسخه‌های اولیه آنچه می­‌نویسند، مقاومت می­‌کنند، زیرا ویرایش متن نوشته شده به تلاش بیشتری نیاز دارد. یا اگر نوشته خود را اصلاح کنند، فقط تاحدودی اصلاح انجام می‌شود.

به نقل از فیز، یافتن راه‌­هایی برای ایجاد انگیزه در دانش‌­آموزان برای ویرایش نوشتار بسیار مهم است. مهارت در نوشتن به هجی و دستور زبان صحیح، ارائه منطقی ایده­‌ها و استفاده مناسب از جزئیات و شواهد اشاره دارد. یادگیری چگونگی اصلاح نوشتار، چیزی است که به طرق مختلف برای دانش‌­آموزان  مفید خواهد بود. نتایج تحقیقات نشان می­‌دهد، در حالی که نوشتن یک روش موثر برای کمک به دانش‌­آموزان در یادگیری محتوا در زمینه­‌های موضوعی مختلف است، ویرایش به آنان کمک می­‌کند درک مفهومی عمیق­‌تری از موضوعی که می­‌نویسند، داشته باشند.

دانشکده و شغل

ویرایش، بخش مهمی از تهیه درخواست‌نامه دانشکده است. دانشجویانی که از طریق مراحل پذیرش دانشکده موفق شده‌­اند، می‌­گویند که  وقت و تلاش زیادی را صرف اصلاح و ویرایش درخواست نامه­‌های خود کرده‌­اند. با توجه به این واقعیت که بسیاری از دانشکده­‌ها آزمون­‌های استاندارد برای پذیرش دانشگاه را اختیاری کرده‌اند، به خصوص در زمان شیوع بیماری، این نوشته­‌ها برای درخواست پذیرش دانشجو اهمیت بیشتری پیدا کرده‌­اند.  

نوشتن به ­عنوان یک مهارت مهم فراتر از نیازهای دبیرستان است. اشکال دیجیتالی ارتباطات نوشتاری در ۸۰ درصد مشاغل کارگری  و ۹۳ درصد مشاغل اداری و دولتی استفاده می‌شود. ویرایش کلید تسلط بر مهارت­‌های نوشتاری مورد نیاز در دنیایی است که کار مجازی به‌طور فزاینده­ای رایج است.

تنوع در انگیزه دانش‌­آموزان

با توجه به مزایای بارز یادگیری نحوه ویرایش کار خود، چگونه می­‌توان به دانش­‌آموزان انگیزه داد برای انجام یک ویرایش معنی‌دار، زمان و انرژی بگذارند؟ محقق این تحقیق اظهار کرد: من به­‌ عنوان محققی که بر انگیزش تمرکز دارد، در سال ۲۰۲۱ مطالعه‌­ای را با همکاران انجام دادم که بینشی در این زمینه ارائه می­‌دهد. فهمیدم که همه چیز به دلایلی که دانش‌­آموز باید خوب بنویسد برمی­‌گردد. برخی از دانش‌­آموزان می­‌خواهند مهارت­‌های نوشتاری خود را ارتقاء دهند، در حالی که برخی دیگر نگران میزان عملکرد خود در رابطه با همسالان خود هستند. با در نظر داشتن این تفاوت­‌های انگیزشی، در اینجا پنج روش ایجاد بهترین شرایط برای دانش­‌آموزان به منظور ویرایش در نوشتار ذکر شده است:

کاهش اضطراب

اضطراب با افکار منفی و ناراحتی جسمی همراه است که می­‌تواند توانایی تمرکز دانش­‌آموز در هنگام نوشتن را کاهش دهد. اضطراب نوشتن نیز می­‌تواند دانش­‌آموزان را نسبت به بازنگری در نوشتار خود بی­‌میل کند. برای دانش‌­آموزان مهم است که بپذیرند خوب نوشتن، نیازمند تلاش است و احساس اضطراب در نوشتن، امری طبیعی است. ایجاد یک فضای کلاس درس که دانش‌آموزان را ترغیب می­‌کند تا در جستجوی کمک باشند، می‌­تواند دانش­‌آموزان را کمتر مضطرب کند و آنان را به سمت بهبود نوشتار سوق دهد.

انتخاب موضوعات مورد علاقه

تا زمانی که دانش‌­آموزان نوشتن را یک فعالیت مفید شخصی ندانند، ممکن است انگیزه­ای برای ویرایش کار خود احساس نکنند. نوشتن ژانرهایی که به دانش‌­آموزان امکان می­‌دهد علایق خود را کشف کنند، می­‌تواند انگیزه خوبی برای نوشتن باشد. نتایج تحقیقات نشان می‌­دهد که ساختن تجربه­‌های لذت‌بخش نوشتن در کلاس می­‌تواند دانش‌­آموزان را برای ویرایش نوشتار تحت تاثیر بگذارد.

ایجاد اعتماد به نفس

عقاید دانش‌­آموزان در مورد توانایی آنان در خوب نوشتن می­‌تواند در ویرایش نوشتار آنان تاثیر بگذارد. یکی از موثرترین روش‌­ها برای ایجاد اعتماد به نفس در دانش‌­آموزان در مورد توانایی آنان در نوشتن، فراهم آوردن فرصت‌­هایی برای تجربه موفق در هنگام رشد مهارت­‌های نوشتاری است. دانش‌­آموزان وقتی احساس موفقیت می­‌کنند که از طریق نوشتن به اهداف فردی خود برسند، از موانع شخصی نوشتن عبور کنند و بازخورد مثبت دریافت کنند.

تمرکز بر پیشرفت

نتایج تحقیقات نشان می­‌دهد، دانش‌­آموزانی که بر یادگیری و بهبود مهارت­‌های نوشتاری تمرکز می­‌کنند، بیشتر از دانش­‌آموزانی که بر مقایسه با دیگران تمرکز دارند، ویرایش متن خود را انجام می‌دهند. این که آیا دانش‌­آموزان بر بهبود مهارت خود یا عملکرد بهتر دیگران متمرکز می‌­شوند، تحت تاثیر پیام­‌های مستقیم و غیرمستقیمی است که در کلاس از معلمان خود دریافت می­‌کنند. تلاش معلمان برای ارتقاء یادگیری و پیشرفت به ویژه با توجه به ماهیت ذاتی رقابتی و استرس­‌زای دبیرستان­‌ها، جایی که مقایسه‌های اجتماعی اجتناب‌ناپذیر هستند، بسیار حیاتی است.

بازنگری روش­‌های نمره‌­دهی

روش‌­های نمره‌­دهی که فراتر از دادن نمره برگه امتحانی نهایی به دانش‌­آموزان یا نمره به کار نوشتاری است، در کاهش اضطراب و تشویق به ویرایش موثر است. هنگامی که ارزیابی نوشتار شامل بازخورد هدفمند است، می­‌تواند به دانش‌­آموزان کمک کند تا  چگونگی اصلاح  مطالب نوشتاری برای دستیابی به اهداف یادگیری در کلاس را درک کنند. در مورد تکالیف پیچیده نوشتاری، تقسیم تکالیف به تکالیف کوچک می­‌تواند به معلمان این فرصت را بدهد تا در هر مرحله قبل از اینکه دانش‌­آموزان محصول کامل نوشته شده را برای نمره نهایی ارائه دهند، بازخورد فراهم کنند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *