پیرهادی: کاندیداها ساز رقابتشان را بر اساس آبادانی شهرها کوک کنند

یک عضو هیئت رییسه مجلس با تاکید بر ضرورت جذب نگاه تخصصی به شوراهای ششم و انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا، گفت: اگر جریان‌های سیاسی در این دوره از انتخابات خود را متعهد به فرستادن داوطلبان متخصص و کارآمد به عرصه مدیریت شهری کنند، می‌توان به تدوین برنامه جامع مدیریت شهری امیدوار بود.

محسن پیرهادی در یادداشتی که در اختیار سادس قرار داد، نوشت: «رقابت های ششمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا با اعلام نتایج بررسی صلاحیت کاندیداها جدی شده است. تا موعد انتخابات یعنی ۲۸ خردادماه قریب به ۵۰ روز زمان باقیمانده، این بازه زمانی فرصت خوبی است که داوطلبان به میدان بیایند و بگویند چه برنامه ای برای مدیریت شهری دارند و اساسا چه عللی ودغدغه هایی سبب ورود آنها به حوزه مدیریت شهری شده است.

داوطلبان باید بدانند که هدف از برگزاری انتخاباتی مانند انتخابات شوراها، تنها تعیین منتخبان نیست، بلکه ایجاد فضا و بستری برای تنظیم اولویت ها، هدایت سیاست گذاری ها به سمت افزایش سطح نشاط و مشارکت محلی در تمام شهرها و روستاهای کشور است که در سال های اخیر، چندان محقق نشده است.

متاسفانه حوزه مدیریت شهری در ادوار گذشته شوراهای شهرو روستا حوزه ای مغفول مانده است که تقریبا به صورت سلیقه ای اداره شده و در آن اصل گام برداشتن به سمت شهرهای موفق وپایدار نادیده گرفته شده است.

در سالهای گذشته شهرها به عنوان اصلی ترین بستر زیست اجتماعی شهروندان به عرصه ای برای تاخت و تازهای سیاسی بدل شده اند این درحالی است که هدف از تشکیل شوراها به عنوان قوه عاقله و راهبردی و محل خردگرایی پرداختن به اموراجتماعی، فرهنگی، رفاهی وسلامت شهروندان بوده است. 

حال که داوطلبان شوراهای شهر و روستا سودای تصاحب کرسی های مدیریت شهری را دارند باید در اصلاح روند گذشته به شهروندان برنامه ارایه بدهند و بر اساس برنامه رای مردم را اخذ کنند.

اهمیت برنامه محوری در حوزه مدیریت شهری به این دلیل ضرورت دارد که سبب حذف کاسبان و شیفتگان کرسی‌های مدیریتی از این عرصه می شود. زمانی که داوطلبان حساب شده و بر اساس تخصص برنامه و ایده ال هایشان را برای آبادانی شهرها به شهروندان ارایه کنند، هم ضرورت داشتن تخصص و آگاهی و تجربه مدیریت شهری برای مردم روشن خواهد شد و هم مردم می توانند مطالبات درست تر و منطقی تری از مدیران شهری داشته باشند.

در نظر گرفتن اصل مهم سلامت اجتماعی و سلامت شهروندان، پرداختن به مقوله رفاه اجتماعی و شاخص های آن رفع معضلات آلودگی های محیط زیستی و در راس آن بحث مهم و ضروری هوای پاک، حل مشکلات ترافیکی، سامان بخشی به ساخت و سازهای بی رویه و بی برنامه در کلانشهرها و…مهمترین فاکتورهایی است که شهرها را به شهرهایی برای زندگی بدل می کند.

من براین باورم که با جذب نگاه تخصصی به شوراهای ششم و انتخابات ششمین دوره شوراهای شهر و روستا می توان راه جدیدی در مدیریت شهری گشود، راهی که این عرصه مهم را به متخصصان واگذار خواهد کرد و منافع سیاست مردان را به حاشیه خواهد راند.

در این مهم حتما نقش احزاب و جریان های سیاسی اثرگذار است، چرا که اگر اصل تخصص مدیریت شهری و در نظر گرفتن تعهد و تخصص داوطلبان در حوزه های مرتبط با مدیریت شهری مورد توجه آنها قرار گیرد فهرست های انتخاباتی ارایه شده از آنها می تواند ترکیب و هویت شوراها را دستخوش تغییر جدی قرار دهد.

جریان های سیاسی اگر در این دوره از انتخابات خود را متعهد به فرستادن داوطلبان متخصص و کارآمد به عرصه مدیریت شهری کنند، شوراهایی شکل خواهد گرفت که در آن حاشیه سازی، شعارزدگی و سرگردانی مدیران ارشد شهری دیگر جایی نخواهد داشت و می‌توان به تدوین برنامه جامع مدیریت شهری امیدوار بود.

برنامه های جامعی که اگر اساس کار قرار گیرند و براساس مطالبه مردم تدوین شوند تخطی از آن بسیار سخت و ناممکن خواهد شد چرا که ریل گذاری وحرکت بر محور این ریل، به توقع وانتظار یک به یک شهروندان بدل می شود. انتظاری که می‌توان معیار بهره وری و توانمندی مدیران شهری باشد. در نهایت امیدوارم در مسیر شکل‌گیری ششمین دوره شوراها کاندیداها ساز رقابتشان در انتخابات را بر اساس آبادانی شهرها کوک کنند.»

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *