هوای شیراز برای گروه‌های حساس سالم نیست

سادس/فارس معاون نظارت و پایش محیط زیست فارس اعلام کرد که شاخص کیفیت هوای کلانشهر شیراز در روز سه‌شنبه ۷ اردیبهشت برای گروه‌های حساس سالم نیست.

قاسم نهاوندی در گفت‌وگو با سادس بیان کرد: شاخص کیفیت هوای کلانشهر شیراز در ٢۴ ساعت گذشته منتهی به ساعت ٨ صبح ۷ اردیبهشت، عدد ٨٨ (وضعیت شاخص: قابل قبول) و در ساعت ٨ صبح امروز، عدد ١١٠ (وضعیت شاخص: ناسالم برای گروه‌های حساس) بوده است.

او افزود: شاخص AQI، کیفیت هوا را در شش گروه دسته‌بندی و هر دسته را به سطوح مختلف سلامت انسان مربوط می‌کند؛ در وضعیت هوای پاک، میزان AQI بین ۰ و ۵۰ و در وضعیت قابل قبول، این شاخص بین ۵۱ تا ۱۰۰ قرار دارد.

نهاوندی خاطرنشان کرد: بعضی از آلاینده‌ها امکان دارد برای تعداد بسیار کمی از افراد با ملاحظات بهداشتی خاص همراه باشد. به عنوان مثال؛ کسانی که نسبت به ازن حساسیت ویژه‌ای دارند، در چنین شرایطی شاید علائم تنفسی از خود بروز می‌دهند.

او همچنین با یادآوری اینکه قرار گرفتن شاخص AQI بین ۱۰۱ و ۱۵۰ نشان‌دهنده سالم نبودن وضعیت هوا برای گروه‌های حساس است، گفت: بعضی از افراد گروه‌های حساس ممکن است اثرات بهداشتی خاصی را تجربه کنند. برای مثال مردمی که دارای بیماری ریه هستند نسبت به عموم مردم خطرات بیشتری را از مواجهه با ازن متحمل می‌شوند اما مردمی که بیماری ریوی یا قلبی دارند خطر بیشتری را از مواجهه با ذرات معلق متحمل می‌شوند. اما وقتی آلودگی هوا در این سطح قرار دارد عموم مردم تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند.

نهاوندی اضافه کرد: در شاخص هوای ناسالم نیز هر فردی امکان دارد اثرات بهداشتی AQI بالا را زمانی که مقدار آن بین ۱۵۱ و ۲۰۰ قرار می‌گیرد را تجربه کند و در این بین گروه‌های حساس بیش از سایرین تحت تاثیر شرایط جوی قرار خواهند داشت.

او یادآور شد که اگر AQI بین ۲۰۱ تا ۳۰۰ قرار گرفت، وضعیت کیفی هوا ناسالم اعلام می‌شود، گفت: این وضعیت هشداری برای سلامت و بدین معنی است که تردد در چنین شرایط جوی، امکان دارد بر سلامت هر فرد اثر نامطلوب داشته باشد.

نهاوندی به شاخص هوای خطرناک هم اشاره و با بیان اینکه AQI در این وضعیت از ۳۰۰ بالاتر و اخطاری جدی برای سلامت انسان و اعلام وضع اضطراری است، گفت: در این وضعیت احتمالا تمام افراد جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *