گلرو: مراقب باشیم تا آتش تهیه علیه روابط ایران و چین نباشیم

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه سند راهبردی ایران و چین یک تصمیم حاکمیتی است، گفت که این سند راهبردی منافع ما را در شرایط تحریم ترمیم می کند.

عباس گلرو در گفت و گو با سادس با اشاره به سند راهبردی ۲۵ ساله ایران و چین گفت: ما در بحث روابط با چین خیلی عقب هستیم. چینی ها در عرصه های مختلف بین المللی همکاری های استراتژیک دارند که از جمله آن می توان به مجمع چینی-آفریقایی، چینی-اتحادیه عرب و چینی -آمریکای لاتین اشاره کرد.

وی افزود: سالیان سال بود که در چارچوب همکاری استراتژیک با چین، جای ایران خالی بود، پس ما دیرهنگام شروع کردیم اما باز هم انجام آن یک ضرورت بود. نگاه دنیا معطوف به همکاری با چین است. چین ابرقدرتی بوده که آمریکا را به چالش می کشد و حتی به ابرچالشی برای آمریکا به ویژه در مسئله اقتصادی و تجاری شده است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ما در ترسیم یک راهبرد استراتژیک با چین عقب هستیم، گفت: چین کشوری با یک و نیم میلیارد جمعیت است که عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل با حق وتو بوده و غالبا مواضع اش با ما همپوشانی دارد. در بُعد اقتصادی نیز چین روابط تجاری در تراز بالا با دنیا داشته که این یک ظرفیت بالاست آن هم در وضعیتی که ما تحریم هستیم. بنابراین اهمیت چین بر کسی پوشیده نیست و حتی تعجب آور این است که چرا تاکنون چارچوب همکاری با چوب را ترسیم نکردیم.

وی توضیح داد: در حال حاضر سند یا چارچوب همکاری راهبردی با چین بسته شده که در آن به کلیات اشاره داشته و وارد جزئیات همکاری نشده است. پس این یک سند راهبردی همکاری بوده و هنوز در آن قراردادی نیامده است. شاید برای هر کدام از بندهای آن ده ها قرارداد و موافقتنامه نوشته شود. لذا حتی می توان گفت که این سند همکاری به نوعی شکل پیشرفته بیانیه مشترک است.

گلرو یادآور شد: سال ۹۴ روسای جمهور دو کشور ایران و چین توافق کردند که روابط را به سطح استراتژیک ارتقا دهند. به دنبال آن رئیس جمهور چین به ایران آمد و با مقام معظم رهبری دیدار کرد. آنجا رهبری از ایده دو رئیس جمهور برای ارتقای روابط در افق ۲۵ ساله حمایت کردند، چندی بعد بیانیه روسای جمهور دو کشور صادر شد که در آن به کلیات اشاره داشت لذا این سند راهبردی ارتقای روابط و چارچوب همکاری ها در واقع یک ورژن پیشرفته بیانیه است.

وی افزود: در حال حاضر باید حواسمان جمع باشد که این تصمیم حاکمیتی و مورد عنایت عالی ترین مقام کشور یعنی رهبری است، منافع ما به خصوص در شرایط تحریم در آن تأمین شده کما اینکه نمی توان قدرت بزرگی مثل چین را نادیده گرفت.

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تأکید کرد: باید مراقب باشیم تا آتش تهیه علیه روابط ایران و چین نباشیم که طبق رصد ما مخالفت از تل آویو و جاهای دیگر پمپاژ می شود. البته که در داخل عده ای به حق دلسوزی دارند، حرفشان آن است که باید درباره ابعاد همکاری توضیح داده شود. کسی مخالف این سند نیست و همه بر ضرورت همکاری تأکید دارند اما باید ابعاد آن برای مردم روشن شود. در همین راستا ما نیز در کمیسیون امنیت ملی جلساتی با دو معاون سیاسی و اقتصادی وزارت خارجه برگزار کردیم و سند همکاری را بررسی کرده و آن را رصد می کنیم اما زمانی به طور جدی در مجلس مصوب می شود که تبدیل به موافقت نامه شده و مجلس آن را مورد بررسی قرار دهد.

وی با تأکید بر اینکه جای نگرانی وجود ندارد، گفت: ما در شرایط تحریم هستیم و این سند همکاری می تواند ما را از فشار حداکثری آمریکا رها کند. چین کشوری است که مواضع سیاسی و بین المللی اش در دفاع از حقوق ملت ها با ما همخوانی دارد. به نظر می رسد باید حواسمان جمع باشد، یک پروژه به این مهمی در سطح همکاری بین المللی به راحتی هوا نکنیم و به آن ضربه ای نخورد. مجلس هم نظارت دقیق را خواهد داشت.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *