بازدید نمایندگان از تصفیه خانه غرب تهران

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران از بازدید جمعی از نمایندگان از مسیر فاضلاب‌رو و تصفیه خانه غرب تهران خبر داد.

علی خضریان در گفت‌وگو با سادس با اشاره به بازدید جمعی از نمایندگان از مسیر فاضلاب‌رو و تصفیه خانه غرب تهران گفت: جمعی از نمایندگان مجلس در ابتدا از تونل فرعی فاضلاب کمیل که ۱۰.۵ کیلومتر طول دارد و در ادامه تونل اصلی فاضلاب‌رو غرب تهران به طول ۱۲ کیلومتر که فاضلاب مناطق غربی تهران را به تصفیه‌خانه فاضلاب غرب تهران واقع در منطقه «فیروزبهرام» منتقل می‌کنند، بازدید کردند.

وی افزود: با وجود تمام تحریم‌هایی که امروزه شاهد آن هستیم، جوانان پرتلاش توانستند روکش داخلی سگمنت را با  سیستم GRP جایگزین کنند. این اقدام تحولی نو در موضوع مراحل تصفیه آب و فاضلاب است که بر اساس  آزمایشات انجام شده طول عمر روکش‌ها ۷۰ سال برآورد و همچنین ۲۰ سال ضمانت دوام و مقاومت آنها است.

نماینده تهران ادامه داد: متخصصان کشور با وجود فشار تحریم‌ها توانستند از ظرفیت‌های داخلی به بهترین شکل استفاده کرده و تولیدات داخلی را جایگزین محصولات خارجی کنند؛ ناگفته نماند  تصفیه خانه فاضلاب غرب تهران «فیروز بهرام» با  علم روز جهانی ساخته شده است. این تصفیه خانه هنوز به مرحله پایانی که ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﺮدازش ﻟﺠﻦ ﻓﺎﺿﻼب، ﺗﺜﺒﯿﺖ آن در ﮔﺮم وزن ﺧﺸﮏ نرسیده است؛ امیدواریم این مرحله  اوایل خردادماه سال جاری به پایان برسد تا بتوانیم از ظرفیت این تصفیه خانه برای تصفیه فاضلاب غرب تهران استفاده کنیم.

خضریان اضافه کرد: البته سیستم لجن تصفیه خانه هنوز نصب نشده است که طبق پیش بینی صورت گرفته شده تا پایان خردادماه این بخش هم راه‌اندازی می‌شود؛ امیدواریم از پساب تولید شده بتوان در بخش کشاورزی منطقه رباط کریم و اسلامشهر و جنوب غرب تهران را بهره مند کنیم.

‌وی یادآور شد: با راه‌اندازی کامل تصفیه خانه قریب به ۱۲۵ حلقه چاهی که در استان تهران برای تامین آب کشاورزی وجود دارد بسته می‌شود و منابع آب‌های زیرزمینی استان تهران که در طی سال‌های متمادی به دلیل استفاده بیش از اندازه آسیب دیده‌اند، احیا می‌شوند و با اختصاص آب تامین شده توسط تصفیه خانه به بخش کشاورزی می‌توانیم  سفره‌ها و آبهای زیرزمینی را تا حدودی احیا کنیم.

سخنگوی مجمع نمایندگان استان تهران همچنین یادآور شد: طبق گزارشات واصله از شهرداری تهران طی تفاهمنامه و توافقی که با شرکت آب و فاضلاب استان تهران داشته قرار شده طی این تفاهمنامه  شهرداری حدود ۵۰ حلقه چاه خود را در سطح شهر تهران ببندد و از آنها استفاده نکند.

وی در ادامه گفت: مصارف صنعتی یکی از مواردی است که می‌توان از این تصفیه خانه استفاده کرد؛ با تکمیل این پروژه مناطق صنعتی غرب تهران از کرج و فشافویه گرفته تا حسن‌آباد می‌توانند از آب این تصفیه خانه بهره‌مند شوند و همچنین حدود ۱۹۰ میلیون متر مکعب فاضلاب شهری از جنوب پایتخت جمع می‌شود که کمک بزرگی برای پاکی محیط زیست خواهد بود.

خضریان با اشاره به دیگر مزایای این پروژه عظیم در حوزه آب و فاضلاب شهری تاکید کرد: این تصفیه خانه چند عملکرد اساسی دارد یکی از برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی توسط چاه‌های کشاورزی جلوگیری می‌کند و به نفع کشاورزی ذخیره خواهد شد، حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب به نفع صنعت جنوب تهران که به شدت نیازمند این آب است خواهد رسید و در کنار آن بخشی هم صرف تغذیه مصنوعی می‌شود و در نهایت منجر به جمع شدن فاضلاب جنوب پایتخت است. این پروژه یکی از پروژه‌های عظیم محسوب می‌شود که با کمترین تاخیر علی‌رغم شرایط تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی که در کشور است توانستیم آن را راه‌اندازی کنیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: براساس گزارشات اصل ۹۰ در خصوص مطالبات غیرقانونی شرکت پیمانکار ترکیه‌ای تصفیه خانه درخواستی مبنی بر پول بیشتر و مازاد بر قرارداد برای انجام پروژه داده بود که این درخواست رد شده و همچنین این پیمانکار خارجی درخواست آزاد کردن ضمانت نامه خود را کرده در حالی که هنوز حسن انجام کارش به پایان نرسیده است. مجلس هم درخواست دارد که شرکت آب و فاضلاب تهران چنین کاری را انجام ندهد. در این زمینه نمایندگان پیگیر این ماجرا هستند و از حق و حقوق مردم دفاع خواهند کرد.

خضریان یادآور شد: حدود ۶۰ درصد کار از تجهیزات و تولیدات داخلی بوده که برای ۴۰ درصد باقی نیز قرار شد زمینه همکاری دانشگاه‌های صنعتی و شرکت‌های دانش بنیان با شرکت آب و فاضلاب فراهم شود تا زمینه رهایی بیشتر از وابستگی‌ها و رسیدن به خودکفایی باشد.
 
به گفته وی، در این بازدید بختیاری مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران و کریمی مدیر عامل شرکت فاضلاب تهران نمایندگان مجلس را همراهی کردند.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *