واگذاری تیم‌های فوتبال به بخش خصوصی مثل باقلا سبز است!

واگذاری تیم‌های فوتبال به بخش خصوصی مثل باقلا سبز است!

سادس/خوزستان یک مدیر ورزشی با بیان این که همه باشگاه ها با خصوصی سازی نابود شدند، گفت: واگذاری تیم های فوتبال به بخش خصوصی مانند باقلا سبز است که مدتی طرفدار دارد و بعد تمام می شود تا سال آینده مجددا به بازار بیاید.

امین سلطانی در گفت و گو با سادس با بیان این که واگذاری تیم های فوتبال به بخش خصوصی با ورشکستگی و نابودی تیم ها همراه می شود، اظهارکرد: خیلی از شرکت های بزرگ را دیدم که کامیون ها مقابل این شرکت ها صف می کشیدند و یکی دو روز می ماندند تا بارگیری کنند اما یکسری کارهای غیرعلمی صورت گرفت و بعد از شش هفت ماه این شرکت ها شکست خوردند. این فوتبال هم در صورت واگذاری به بخش خصوصی به سمت ورشکسته شدن می رود.

وی بزرگترین مشکل باشگاه های فوتبال را نداشتن منبع درآمد دانست و افزود: طبق قانون، دولت از تیم داری در ورزش حرفه ای منع شده است و بخش خصوصی نیز دارای درآمدی از محل تیم داری نیست و فقط باید هزینه کند. از حق پخش تلویزیونی و سازمان لیگ هم هیچ درآمدی نیست و همین باعث می شود تیم ها درگیر مشکلات مالی شوند.

مدیرعامل سابق باشگاه استقلال اهواز خاطرنشان کرد: ما راه را برعکس رفته‌ایم و به این شکل نمی‌توان فوتبال را تبدیل به یک فرصت کرد. طی این سال ها همیشه شعار می‌دادند و عمل نمی‌کردند و امروز به جایی رسیده‌اند که شعار هم نمی‌توانند بدهند.

وی با بیان اینکه ورزش حرفه‌ای موجب تبدیل مقوله اجتماعی به مقوله اقتصادی می‌شود، افزود: از زمانی که ورزش حرفه‌ای شکل می‌گیرد، به طور ناخودآگاه ورزش تبدیل به شغل می‌شود و باید در درون خودش هزینه‌ها و منابع تعریف شود. کسانی که فکر می‌کردند فوتبال باید رشد کند، به این نتیجه رسیدند که با درآمدهای خارج از فوتبال به خواسته‌های خود نمی‌رسند و باید منابع فوتبال را در چرخه اقتصادی خودش تعریف کنند.

سلطانی گفت: امروز، موضوع مشکلات اقتصادی مسئله‌ای است که گریبان باشگاه‌های بسیاری را گرفته است اما به نظر می‌رسد که باشگاه‌های صنعتی که بارها مورد نقد دیگر باشگاه‌ها قرار می‌گرفتند، در حال حاضر از این مسئله بسیار ضربه خورده‌اند. همه مسائل کشور ما معمولا به هم پیوسته و متصل است. وقتی اتفاقی در بخشی از جامعه ما صورت می‌گیرد، این موضوع فراگیری داشته و به بخش‌های دیگر جامعه نیز سرایت می‌کند. بحث مشکلات اقتصادی و کمبود نقدینگی در حال حاضر یک بحث کلی و فراگیر در سراسر جامعه ما به شمار می‌رود.

وی در خصوص یک راهکار برای رفع مشکلات اقتصادی باشگاه‌های ورزشی در شرایط نامناسب اقتصادی فعلی نیز عنوان کرد: به نظر من موضوع مهم این است که یاد بگیریم در مقاطع مختلف با استفاده از تفکر و فرمول‌های مدیریتی، خود را با شرایط روز، وفق دهیم. در حال حاضر مقتضیات شرایط روز کشور ما به گونه‌ای است که کمبود نقدینگی، به اقتصاد کشور ما فشار وارد می‌کند و این موضوع به کشور ما فشار وارد کرده است. به همین دلیل ما باید کاری کنیم که با تفکرات و ایده‌های خود، این دوره‌ها را بگذرانیم زیرا تجربه ثابت کرده که این روزها، روزهای گذرایی است و این شرایط به وضعیت طبیعی و ایده‌آل خود به سرعت باز خواهد گشت.

این مدیر ورزشی با بیان این که همه باشگاه ها با خصوصی سازی نابود شدند، ادامه داد: واگذاری تیم های فوتبال به بخش خصوصی مانند باقلا سبز است که مدتی طرفدار دارد و بعد تمام می شود تا سال آینده مجددا به بازار بیاید.

وی در پاسخ به این سوال که چرا امروز اقتصاد ورزش به صورت جدی اجرایی نمی‌شود؟ گفت: این موضوع به پیش‌نیازها و مقدماتی نیاز دارد تا امکان حضور فعال بخش اقتصادی و خصوصی در فوتبال فراهم شود. باید کاری کنیم که موانع حضور آن ها در ورزش فوتبال برطرف شود؛ برخی از این موانع، موانع قانونی، موانع اقتصادی و … هستند که باید در آینده نزدیک، برطرف شوند.

سلطانی با بیان این‌که مقوله فوتبال حرفه‌ای حساب و کتاب و برنامه خودش را دارد، گفت: فوتبال حرفه‌ای بر درآمد مبتنی است نه بر هزینه. در فوتبال حرفه‌ای تا درآمد نداشته باشید اصلا حق و اجازه هزینه کردن ندارید. در فوتبال حرفه‌ای دنیا چون درآمدها به وجود آمده، ساختارها حرفه‌ای شده است اما اکنون خیلی‌ها اسمِ صنعت و تجارت در فوتبال را می‌آورند اما در رابطه با این مساله چه کردیم؟ فوتبال کشور به جز هزینه چه چیزی از آن حاصل شده است؟

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *