بازار نیمه بسته سنندج/ مغازه‌داران معترض به محدودیت‌ها

سادس/کردستان دومین روز از اعمال محدودیت‌های ستاد مقابله با کرونا نیز به پایان رسید اما اجرای محدودیت‌ها در سطح شهر سنندج به صورت انتخابی و نصفه و نیمه بوده است.

با گذشت دو روز از تعطیلی ۱۰روزه همگام با سراسر کشور در سنندج، هرچند تعدادی از پاساژهای تجاری بسته شده بودند اما تعدادی نیز کاملا باز بوده و تمامی مغازه‌های آن نیز در حال فعالیت و مردم نیز همانند روزهای عادی درحال خرید بودند.
در خیابان‌های اصلی شهر سنندج به دلیل حضور بیشتر ماموران انتظامی، بیشتر مغازه‌ها بسته بودند اما در کنار هر مغازه صاحب مغازه نیز حضور داشت و پس از دور شدن نیروهای پلیس مشتری‌های خود را به داخل مغازه هدایت می‌کرد.

یکی از آبمیوه و بستنی فروشی‌های مرکز شهر سنندج که به تازگی مغازه وی به دلیل تجمع بیش از مردم در خارج از مغازه بسته شده بود می‌گوید که اجرای محدودیت‌های این‌ چنینی برای کنترل موج جدید کرونا کارساز نخواهد بود زیرا پیش از نوروز علاوه بر تجمعات زیاد و شلوغی بازار هیچ شهری قرمز نشد.
وی می‌افزاید که وضعیت قرمز کنونی شهر سنندج به مسافرت‌های نوروزی و برگزاری مهمانی‌های شلوغ برمی‌گردد اما در نهایت با تصمیم مسئولان دود این بی توجهی باید به چشم مغازه‌داران و اصناف شهر برود.
این مغازه‌دار ادامه می‌دهد که محیطی بسته تر و پر ریسک‌تر از تاکسی‌های شهری برای انتقال کرونا وجود ندارد ولی مسئولان دستور به بسته شدن مغازه بزرگ و پاساژها می‌دهند.
وی یکی دیگر از مشکلات طرح اجرای محدودیت‌ها از سوی دولت را درنظر نگرفتن هیچ تسهیلات و یا ضرر کردی برای مدت زمان بسته شدن مغازه‌ها عنوان می‌کند.
خیابان فردوسی سنندج که پس از اجرای طرح پیاده راه جدید سیمای دگرگونی یافته خلوت‌تر از روزهای گذشته است.
اکثر مغازه‌های این خیابان نیز تعطیل بودند و فقط تعداد محدودی از محدودیت‌ها پیروی نمی‌کردند.


یکی از مغازه‌داران خیابان فردوسی می‌گوید که مردم همه بدون ماسک تردد کرده و در همه مهمانی‌ها شرکت می‌کنند اما برای اعمال محدودیت‌ها این تنها اصناف سطح شهر هستند که باید تعطیل شوند.
وی می‌افزاید که محدویت‌های کرونایی برای اصناف تنها در خیابان فرودسی اعمال شده و این درحالی است کەاصناف خیابان انقلاب و نمکی مشغول به فعالیت هستند.
این مغازه‌دار ادامه می‌دهد که مسئولان تنها به بسته شدن مغازه‌ها فکر می‌کنند ولی بیشترین تراکم و جمعیتی بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی روزانه در بانک‌ها تجمع می‌کنند و هیچکدام از بانک‌ها تعطیل نشده‌اند.
وی اظهار می‌کند که دولت برای تعطیل شدن مغازه‌ها که تنها منبع درآمدی بسیاری از مردم است هیچ تسهیلاتی درنظر نگرفته و در پایان ماه مغازه‌دار باید کرایه چند میلیونی را بدون هیچ دخلی پرداخت کند.
به گفته مغازه‌داران خیابان فردوسی سنندج با اجرای پیاده راه فردوسی کرایه مغازه‌ها چندین برابر شده و بعضی از موجران کرایه ۱۵ میلیونی در ماه دریافت می‌کنند.
پیشتر نیز بسیاری از اتحادیه‌ها درخصوص به خطر افتادن کسب و کار و بیکار شدن عده‌ی زیادی در نتیجه تعطیلی بازارها هشدار داده بودند.


یکی دیگر از مغازه‌داران سطح شهر سنندج می گوید: اجرای محدویت‌ها در خصوص بسته شدن مغازه‌ها را اقدامی درست نمی‌داند زیرا معیشت چندین خانواده به یک مغازه متصل است.
وی می‌گوید که هر کارگر به صورت ماهانه یک میلیون ۲۰۰ هزار تومان هزینه بیمه پرداخت می‌کند ولی در ایامی که مغازه‌ها تعطیل است هیچ هزینه‌ای به ما پرداخت نمی‌شود.
این مغازه‌دار ادامه می‌دهد که با اجرای نصف و نیمه محدودیت‌ها و تحمیل‌ هزینه‌های بیشمار به کسبه کاری از پیش نمی‌رود بلکه مسئولان باید به دنبال واکسیناسیون همانند سایر کشورهای دنیا باشند.
با اوج گیری کرونا ویروس در روزهای اخیر ستاد مقابله با کرونا تصمیم به تعطیلی ۱۰ روزه‌ در شهرهای پرخطر کرده است.
طی این تصمیم مشاغل گروه یک با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی مجاز به فعالیت هستند و سایر مراکز نیز بسته خواهند بود.
از یک طبق گفته‌های وزیر بهداشت شیب ابتلا همچنان بالا بوده و در روزهای آینده نیز مرگ و میرها افزایشی خواهد بود و از سوی دیگر کسبه ناراضی از اجرای محدودیت‌های کرونایی جدید می‌باشند.
انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *