خلاصه مهمترین اخبار مجلس در روز ۲۲ فروردین

ارجاع طرح ساماندهی صنعت خودرو به کمیسیون صنایع/ اصلاح طرح اصلاح ساختار بودجه کل کشور/ ارجاع گزارش کمیسیون قضایی درباره استنکاف رییس جمهور از ابلاغ ۱۳ قانون به قوه قضاییه و… از جمله مهمترین اخبار امروز (یکشنبه) بیست و دوم فروردین ماه ۱۴۰۰ مجلس است که می‌توانید مشروح آن را در لینک‌های زیر بخوانید.

به گزارش سادس، جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف برگزار شد. بررسی گزارش کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مورد لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت جمهوری صربستان، بررسی گزارش کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات در مورد طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور و بررسی گزارش کمیسیون صنایع و معادن در مورد طرح ساماندهی صنعت خودرو در دستورکار نمایندگان قرار گرفت.

رئیس مجلس در نطق پیش از دستور خود، درگذشت کرمی راد نماینده مردم کرمانشاه در دوره هشتم و علی شوشتری نماینده مردم نیشابور در دوره دوم مجلس شورای اسلامی را تسلیت گفت.

در جلسه امروز، ‌نمایندگان مجددا طرح ساماندهی صنعت خودرو را برای اعمال اصلاحات به منظور تامین نظر شورای نگهبان به کمیسیون صنایع و معادن مجلس ارجاع دادند.

قالیباف قبل از ارجاع مجدد این طرح به کمیسیون تصریح کرد: با توجه به تذکرات دوستان این طرح را به کمیسیون ارجاع می دهیم. اما اصل بند الف و ب که در ماده ۴ اضافه شده کاملا صحیح است. اینکه نحوه واگذاری خودرو باید اصلاح شود ضرورتی اجتناب ناپذیر است و اگر این کار را در این ماده ارجاعی از شورای نگهبان انجام دهیم وقت را ذخیره کرده ایم به بحث مهمی پرداختیم.

نمایندگان مجلس همچنین لایحه مالیات بر ارزش افزوده را برای رفع ایرادات شورای نگهبان اصلاح کردند.

قالیباف پس از اتمام رسیدگی مجلس به لایحه مالیات بر ارزش افزوده و رفع ایرادات شورای نگهبان به مصوبه مجلس در این زمینه تاکید کرد: اصلاحیه قانون مالیات بر ارزش افزوده از قوانین مادر و اساسی است که می تواند موجب شفافیت اطلاعات اقتصادی و دریافت عادلانه مالیات باشد. خوشبختانه با همت شما نمایندگان، این قانون مراحل نهایی خود را طی کرد و ایرادات شورای نگهبان برطرف شد.

ناطقین مجلس

دشتی اردکانی: در موضوع برجام گام های عملی طرف مقابل به گام های عملی ما منجر شود

گیلانی: آمریکا باید تحریم‌ها را لغو کرده و پوزش بخواهد

نظری: منتقدان «کاسبان تحریم» دلواپس سند همکاری ایران و چین هستند

زنجانی: آیا مردم با زبان روزه باز در صف خواهند ایستاد؟

***

نمایندگان مجلس در جلسه علنی امروز به بررسی گزارش کمیسیون قضایی و حقوقی در مورد استنکاف از اجرای ماده(۱) قانون مدنی از سوی رئیس جمهور دولت های یازدهم و دوازدهم (استنکاف رییس جمهور از ابلاغ برخی قوانین)در اجرای ماده(۲۳۴)آیین نامه داخلی مجلس پرداختند و در نهایت این گزارش را را برای رسیدگی به قوه قضاییه ارجاع دادند.

پس از ارجاع این گزارش، محمدرضا صباغیان،‌ نماینده مردم بافق و مهریز در تذکری گفت: این موضوع اقتدار مجلس را می رساند. اینکه مجلس ۱۳ مورد قانون مصوب کند ولی ابلاغ نشود وهن و ضعف مجلس است. جا دارد از اقتدار مجلس تشکر کنیم. این نشان می دهد حتی شخص اول قوه مجریه باید پاسخگو و تابع قوانین باشد.

نمایندگان در ادامه دستورکارهای امروز خود، لایحه اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را جهت تامین نظر شورای نگهبان اصلاح و تصویب کردند.

جهت تامین نظر شورای نگهبان همچنین،‌ ‫نمایندگان ‬طرح برخی احکام مربوط به اصلاح ساختار بودجه کل کشور را اصلاح و تصویب کردند.

در ادامه جلسه علنی،‌ لایحه موافقتنامه همکاری در زمینه حفظ نباتات و قرنطینه گیاهی بین ایران و صربستان هم برای تامین نظر شورای نگهبان اصلاح شد.

علی نیکزاد، نایب رئیس مجلس هم  با حضور در جمع خبرنگاران با اشاره به طرح جهش تولید و تامین مسکن  تاکید کرد که این طرح  گامی بلند برای ساماندهی بازار مسکن و ساخت مسکن با فعال کردن بخشهای مرتبط در این حوزه برداشته است.

اخطارها و تذکرات نمایندگان مجلس

سلیمی: سفیر فرانسه حق دخالت در امور داخلی کشور ما را ندارد

زنگنه: مجلس باید به نظام مدیریت ستاد کرونا ورود کند

همتی: آیا درآمد مردم به میزان افزایش نرخ ارز بالا رفته است؟

جمیری: چه حمایت هایی برای اصناف تعطیل شده در نظر گرفتید؟

خانی: ۷۰ نماینده در صف انتظار دیدار با رئیس بنیاد مستضعفان هستند

حسین پور: دولت چاره‌ای بیندیشد مردم با دهان روزه در صف کالاهای اساسی نایستند

سلیمی: تیم مذاکره کننده در وین عجله نکنند

مطهری: اخبار پرداخت‌های نامتعارف در مرکز پژوهش‌ها شفاف‌سازی شود

نبویان: تحریم های آمریکا به طور کامل برداشته شود

صباغیان: تیم مذاکره کننده از هول حلیم در دیگ ترفندهای آمریکا نیفتد

انتقاد یک نماینده مجلس از عملکرد کمیسیون کشاورزی در مسئله مرغ

***

در جریان جلسه علنی امروز سید ناصر موسوی لارگانی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی طرح تحریم برخی از مقامات آمریکایی را اعلام وصول کرد.

علی کریمی فیروزجائی، عضو هیات رییسه هم تذکرات کتبی نمایندگان به مسئولان اجرایی کشور را قرائت کرد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *