رونمایی از رادیو داروهای تشخیصی جدید

سازمان انرژی اتمی در رونمایی از دستاوردهای جدید خود تعدادی از رادیوداروها و محصولات مرتبط با این بخش را اعلام کرد. 

به گزارش سادس، جزئیاتی از عملکرد و ویژگی های این رادیوداروها در زیر می آید:

*رادیوداروی تشخیصی Ga-۶۸ FAPI

این رادیودارو برای تشخیص سرطان های مری، پستان، کلانژیوکار سینوما و سرطان ریه استفاده می شود. همچنین برای تشخیص سرطان سلول های کبدی، روده بزرگ، سر و گردن، تخمدان، لوزالمعده و پروستات نیز استفاده شده است.
در مجموع بیش از ۴۰ نوع تومور با این رادیودارو در توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) قابل ردیابی و تصویربرداری است.

*رادیوداروی درمانی Lu-۱۷۷ FAPI

ارزیابی بالینی این رادیودارو هم اکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی تهران و مشهد و شهید بهشتی تهران در حال انجام است.

*رادیوداروی تشخیصی Ga-۶۸ Pars-Cixafor
Lu-۱۷۷ FAPI

Lu-۱۷۷ FAPI با هدف قرار دادن پروتئین فعال سازی بروبلاست آلفا (FAP) در بیش از ۹۰ درصد از کارسینومای پستان، ریه، روده بزرگ و لوزالمعده بیان می شود.
این رادیوداروی درمانی برای درمان سرطان های مختلف از جمله کارسینومای پستان، روده بزرگ، ریه و پانکراس استفاده شده و برای استفاده با عوامل هدف قرار دادن گیرنده سوماتواستاتین مورد تأیید قرار گرفته است.
ارزیابی بالینی این رادیودارو هم اکنون با همکاری دانشگاه علوم پزشکی بوشهر، بیمارستان خاتمالانبیاء و دانشگاه علوم پزشکی مشهد در حال انجام است.

Ga-۶۸ Pars-Cixafor
مشخص شده است که CXCR۴ یک نوع گیرنده یا رسپتور هست که در بیش از ۳۰ نوع سرطان از جمله لنفوم، پستان، لوزالمعده، تخمدان و سرطان ریه (SCLC) بیان می گردد. در اصل گیرنده کموکین CXCR۴ یک عامل کلیدی برای رشد تومور و متاستاز است. سرطان ریه (SCLC) نیز یک نوع سرطان است که در حدود ۵۱% از کل سرطانهای ریه را شامل میشود و عمدتاً افراد سیگاری مبتلا به این نوع بیماری می شود. SCLC نظر بالینی از سایر موارد تومورهای ریوی متمایز است. بسیار تهاجمی بوده و سریع در بدن متاستاز میدهد. رادیوداروی جدید Ga-۶۸ Pars-Fusin یک رادیوداروی جدید تشخیصی است که گیرنده های از نوع CXCR۴ را به طور هوشمند شناسایی کرده و تومورهایی که این نوع گیرنده در آن بیان می شود را با متد توموگرافی گسیل پوزیترون (PET) تشخیص می دهد. متدی که بسیار انتخابی عمل کرده و تقریباً آلترناتیوی برای آن وجود ندارد.
ارزیابی بالینی این رادیودارو هم اکنون با همکاری دانشگاههای علوم پزشکی تهران و مشهد در حال انجام است.

*طراحی و ساخت فانتوم حجمی ژرمانیوم 

در تصویربرداری با دستگاه های PET Scan با استفاده از تابشهای ساطع شده از مواد رادیواکتیو پوزیترون دهنده های که نیمه عمر کوتاهی دارند مانند ۱۸F یا ۶۸Ga تصاویری از قسمت های مختلف بدن تهیه می شود.
دستگاه PET یکی از سیستم های پیشرفته تصویربرداری است که توانمندی های بی نظیری در تشخیص بیماری های سرطان، مغز و اعصاب و قلب و عروق دارد. از این رو نیازمند ابزارهای کالیبراسیونی متفاوتی است. یکی از این ابزارها فانتوم استوانهای ژرمانیوم – ۶۸ بوده که به صورت روزانه دستگاه را مورد آزمون عملکردی قرار می دهد.
هدف از انجام این آزمون ها تشخیص زود هنگام هرگونه خرابی به عنوان مثال خرابی ماژول آشکارساز، نرمال سازی های دوبعدی و سه بعدی، تصاویر آزمایشی سیستم ها و … است. 
فانتوم استوانهای ژرمانیوم ۶۸ برای انجام مقاصد فوق توسط متخصصین سازمان انرژی اتمی ایران تهیه و تولید شده و پس از گذراندن تأییدیه های کنترلی و تضمینی به مراکز پزشکی هستهای دارای دستگاه های PET برای کالیبره ارسال می شود.
انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *