به بهانه دستگیری متهمان قاچاق چوب‌ جنگل‌های مازندران

سادس/مازندران به گفته دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور، پتانسیل مصرف چوب در ایران حدود ۱۳ میلیون متر مکعب برآورد شده است در حالی‌که کل چوبی که از طریق باغات و زراعت چوب تامین می‌شود به ۶ میلیون متر مکعب می‌رسد؛ همین یک نکته کافی است که قاچاق چوب آن هم در شرایطی که واردات چوب با نوسان ارز گران تمام می شود، به صرفه شود و قاچاقچیان چوب با قوانین بازدارنده ضعیف به جان درختان جنگلی چند صد ساله و حتی میلیون ساله هیرکانی در استانهای شمالی و از جمله در مازندران بیفتند.

هر روز اخباری از دستگیری متخلفان قاچاق چوب می رسد از جمله آنکه به نقل از پایگاه خبری پلیس، خبر رسیده که 5 تن چوب جنگلی قاچاق در ساری و 3 تن چوب قاچاق در نور از نیسان های حامل چوب کشف شده و چندین متهم به اتهام حمل و قطع درختان جنگلی دستگیر و روانه مراجع قضایی مازندران شدند.

سرهنگ ناصر علی صفر پور، فرمانده انتظامی شهرستان ساری از کشف 5 تن چوب جنگلی قاچاق و دستگیری 2 قاچاقچی چوب خبر داد و افزود: در راستای مبارزه با قاچاق محصولات و فرآورده های جنگلی، ماموران انتظامی با اولویت گشت زنی در محورهای جنگلی و کنترل خودروهای باری، 2 خودروی نیسان حامل چوب را شناسایی و توقیف کردند. ماموران در بازرسی از خودرو های توقیف شده، 5 تن چوب جنگلی که به صورت غیر قانونی از جنگل های ساری برداشت شده بود را کشف کردند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساری با اشاره به دستگیری 2 قاچاقچی چوب، تصریح کرد: ماموران انتظامی محصولات قاچاق کشف شده را به اداره منابع طبیعی شهرستان تحویل و متهمان را پس از تشکیل پرونده به مرجع قضائی معرفی کردند.

سرهنگ علی داداش‌تبار، فرمانده انتظامی شهرستان نور نیز در گزارشی دیگر از توقیف 2 خودروی نیسان حامل چوب قاچاق خبر داد و در تشریح این خبر عنوان کرد: ماموران انتظامی در اجرای طرح برخورد با قاچاقچیان چوب، کنترل محورهای جنگلی را در دستور کار خود قرار دادند.  ماموران انتظامی در حین گشت زنی در محورهای جنگلی 2  خودروی نیسان را شناسایی و توقیف نموده و در بازرسی از خودروهای توقیفی 3 تن چوب جنگلی فاقد مجوز بهره برداری را کشف کرده بودند.

فرمانده انتظامی نور با اشاره به دستگیری 2 قاچاقچی چوب های جنگلی در این ماموریت، اذعان کرد: ماموران انتظامی چوب های قاچاق کشف شده را طی صورتجلسه ای به اداره منابع طبیعی نور تحویل و  متهمان دستگیر شده را به مرجع قضائی معرفی کردند.

پلیس به هموطنان گفته است اگر شاهد قاچاق چوب های جنگلی بودند با سامانه 110 پلیس تماس بگیرند.

دبیر مرجع ملی کنوانسیون تنوع زیستی کشور پیش از این در گفت و گو با سادس این پرسش را مطرح کرده بود که اگر این تعداد نیروی حفاظتی سازمان‌های متولی از جمله منابع طبیعی نتوانند با قاچاق چوب مقابله کنند  ‌پس چه اقدامی در جهت حفظ، احیا و توسعه جنگل‌ها – که در قانون جزو وظایف آن‌ها تعریف شده است – انجام می‌دهند؟ چه کسی بر عملکرد نیروهای حفاظتی مضاعفی که سازمان جنگل‌ها اعلام کرده به‌منظور حفاظت از جنگل‌ها با آن‌ها قرارداد بسته و بودجه‌هایی هم به این منظور تخصیص ‌پیدا کرده، نظارت می‌کند؟

کیادلیری تاکید کرده است: باید با متخلفان قاچاق چوب برخورد جدی شود چرا که درصد کمی از افراد جامعه به‌منظور سودجویی اقدام به قطع درختان و قاچاق چوب می‌کنند و سازمان‌های متولی به‌راحتی می‌توانند جلوی این افراد بگیرند؛ قاچاق چوب موضوعی نیست که بتوان از دید نیروهای منابع طبیعی یا مردم ‌پنهان کرد و اکنون بیشتر مردم به این واقعیت آگاه‌ هستند که چوب حمل شده توسط وانت یا کامیون به‌ احتمال زیاد قاچاق است.

وی همچنین اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلاتی که در میزان قاچاق چوب جنگل‌ها موثر بوده احداث کارخانه‌ها و کارگاه‌های چوب در شمال کشور بود که وابسته به تولیدات انبوهی بودند تا ورشکست نشوند و اساس احداث و دریافت مجوز فعالیت آن‌ها بر مبنای استفاده از چوب وارداتی بود اما ‌پس از مدتی این کارخانه‌ها و کارگاه‌ها سود بیشتری در استفاده از درختان جنگل‌های شمال کشور دیدند که هزینه رایگانی برای آنان به همراه داشت و بیشتر این کارگاه‌ها به سمت قطع و قاچاق درختان جنگل‌ها هجوم بردند.

کیادلیری ادامه داد: لازم است مسئولان هم موضوع واردات چوب را مد نظر قرار دهند و بر تعهدات کارخانه‌های چوب که براساس آن‌ مجوز فعالیت دریافت کرده‌اند نظارت داشته باشند. همچنین ضروری است برنامه‌ریزی جامعی در زمینه زراعت چوب صورت گیرد تا از این طریق بخشی از نیاز کشور به چوب تامین شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *