انتقاد احمدی بیغش از اظهارات اخیر رئیس جمهور افغانستان

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با انتقاد از اهرم فشار قرار دادن آب هیرمند از سوی رئیس جمهور افغانستان خواستار اقدام فعال دستگاه دیپلماسی در این زمینه شد.

به گزارش سادس، محمود احمدی بیغش در اخطاری مستند به اصل ۸۴ قانون اساسی در جلسه علنی صبح امروز (چهارشنبه) مجلس و با اشاره به عملکرد دولت در حوزه اقتصادی و سیاست خارجی افزود: اگر بخواهیم واقعی به مسائل نگاه کنیم همه مصیبت‌ها از دولت نیست بلکه برخی از آن‌ها به دستگاه قضا مربوط می‌شود. به رئیس محترم دستگاه قضا عرض می‌کنم اگر مسئولینی که در نیمه راه این دولت به هر دلیلی برکنار شده یا کنار رفته‌اند و عملکرد فاجعه‌بار آن‌ها و ثروت‌های غیرقابل شمارش آن‌ها رسیدگی می‌شد امروز شاهد جری شدن برخی دیگر ن نبودیم.

این نماینده مجلس ادامه داد:‌ عدالت حکم می‌کند و بنده در نطق‌های پیشین هم گفته‌ام برای عده‌ای از دولتیان تشکیل پرونده داده و در پایان دولت به وضعیت متخلفین رسیدگی و مجرمان را مجازات کنید تا موجب عبرت سایرین شود. اگر این اتفاق نیفتد قوه قضاییه به شما هم امیدی نیست.

احمدی بیغش به دولت یادآور شد:‌ چه کردید که همسایگان ما از قاعده همسایگی نرمال خارج می‌شوند. واقعا ضعف شما کجاست؟. آیا وزارت خارجه همسایگان را به امان خدا رها کرده است؟ حتی رئیس جمهور افغانستان با گستاخی ادعای باج‌خواهی می‌کند. رودخانه هیرمند طبق قراردادهای رایج دوجانبه و عرف حاکم در روابط همسایگان باید همیشه آب ثابتی از آن وارد ایران شود. حال رئیس جمهور افغانستان در چند روز گذشته طی مراسم افتتاح سد کمال‌خان اعلام باج‌خواهی کرده و آب هیرمند را به اهرم فشار علیه ایران تبدیل می‌کند.

احمدی بیغش در پایان خطاب به اشرف غنی گفت:‌ یا خودت را به نادانی زدی یا درک درستی از خدمات گسترده ایران به افغانستان نداری یا خیلی گرفتار هیجانی. اگر بحث بر سر اهرم فشار باشد و هیرمند را ابزار فشار قرار بدهید که به واسطه آن روابط دیرینه دو کشور را خراب کنید ما هم از ابزارهای خود استفاده می‌کنیم.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *