واکنش رئیس کمیته محیط زیست یونسکو به شهادت محیط‌بانان زنجانی

سادس/فارس رئیس گروه محیط‌ زیست در کرسی سلامت اجتماعی یونسکو، ضمن تسلیت شهادت محیط‌بان زنجانی، بر لزوم تلاش برای پایان دادن به این جنگ خاموش در طبیعت ایران، به شیوه‌ای منطقی و تاثیرگذار تاکید کرد.

محمد درویش، در واکنش به خبر شهادت “میکاییل هاشمی و مهدی مجلل” دو محیط‌بان استان زنجان توسط شکارچیان غیرمجاز، طی پیامی این واقعه را تسلیت گفت و بر لزوم شکل گیری عزمی همگانی برای پایان دادن به چنین وقایعی، تاکید کرد.

متن کامل پیام محمد درویش، که برای انتشار در اختیار سادس قرار گرفته، چنین است:

“خبر شهادت محیط‌بانان منطقه فیله‌خاصه زنجان، غم و تاسفی عمیق در روح و روانِ همه دوستداران محیط‌زیست ایران برجای نهاد. به‌ویژه شیوه شهادت آن دو عزیز و اصابت تیرخلاص به پیکر زخمی آنها نشان از درجه‌ای از قساوت و خشونت است که کمتر تاکنون دیده شده است.

یادمان باشد حدود ۱۶۰ محیط‌بان و جنگلبان را در طول چند دهه اخیر از دست داده‌ایم و این رقم در بین همه کشورهای جهان با توجه به جمعیت ایران و وسعت مناطق حفاظت ‌شده‌اش بی‌رقیب است.

به نظر می‌رسد، روانشناسان، جامعه‌شناسان، مردم‌ شناسان، حقوقدانان و صاحبنظران حوزه تعلیم و تربیت باید به میدان آمده و اجازه ندهند این جنگ خاموش و اعلام ‌نشده در طبیعت ایران تداوم یابد.

این بحران نشانه خطری جدی در کیفیت سلامت اجتماعی جامعه ایران است و این بیماری با مسلح‌ترشدنِ بیشتر محیط‌بانان یابا اعمال جریمه‌های سنگین‌تر حل نخواهد شد. به جای تبعیت از منطق چکمه یا سرنیزه باید بر مبنای فهم بوم ‌شناختی به حراست از زیست‌بوم وطن همت کرده و جامعه محلی را سوار قطار حراست ازطبیعت وطن کرد و نه سنگ‌انداز به مسافران و پاسداران قطار.

در پایان از عموم دست اندرکاران رسیدگی به این مهم خصوصا از مسئولان محیط زیست و دستگاه قضایی تقاضامندم در پاسداشت حرمت این شهدای عزیز و تسلای خاطر بازماندگان و خانواده های این دو محیط بان به حق پیوسته، بکوشند و مقصران و مسببان این جنایت هولناک را به اشد مجازات برسانند.”

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *