ایجاد توان صادراتی در حوزه تجهیزات درمان کرونا/گسترش چتر حمایتی بر سر شرکت‌های تجهیزات‌ساز

رئیس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به مشارکت شرکت‌های دانش بنیان در تولید و رفع نیازهای کشور در حوزه‌های پیشگیری، درمان و تشخیص کرونا، گفت: در حال حاضر برخی از شرکت‌های دانش بنیان تجهیزات سازی توان صادرات دستگاه‌های درمانی کرونا را دارند و در صورت تایید وزارت بهداشت، امکان صادرات این تجهیزات به سایر کشورها وجود دارد.

دکتر اسماعیل قادری فر در گفت‌وگو با سادس، گفت: پس از شیوع کرونا در ایران و افزایش پاندمی آن از اوایل اسفندماه سال ۹۸ در کشور و به تبع آن در همه کشورها، دنیا درگیر ویروس کرونا شد و علی رغم اقدامات طاقت فرسا و ددمنشانه استکبار جهانی علیه ایران، شاید در روزهای ابتدایی این پاندمی به دلیل عدم آمادگی برای مقابله با این ویروس دچار مشکلاتی شدیم.

وی ادامه داد: ولی بلافاصله بعد از سازماندهی خوبی که برای شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها در حوزه کرونا در کشور صورت گرفت، ما هم در حوزه‌های پیشگیری، تشخیص و درمان شاهد فعالیت خوبی از سوی این شرکت‌ها برای مقابله با این پدیده عالم گیر بودیم.

قادری فر با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه پیشگیری، خاطر نشان کرد: تولید انواع ماسک‌های ۳ لایه و ماسک‌های N۹۵ که بیشتر برای کادر درمان و سلامت کاربرد دارد، در دستور کار برخی از شرکت‌های دانش بنیان قرار گرفت و به خاطر دارم تا ۳ ماه بعد از اوج گیری پاندمی کرونا شرکت‌های دانش بنیان ایرانی بازارهای خوبی برای تولید انبوه ماسک‌های تنفسی کسب کردند.

وی خودکفایی کشور در زمینه ساخت ماشین‌های پیشرفته تولید ماسک را از دیگر موفقیت‌های شرکت‌های دانش بنیان نام برد و اظهار کرد: علاوه بر آن با به میدان آمدن شرکت‌های دانش بنیان در زمینه تولید ضد عفونی کننده‎ها، اتفاقات خوبی در حوزه تولید انواع مواد ضد عفونی کننده بر پایه الکل و ضد عفونی کننده‌های زیستی و نانویی در کشور رخ داد و توانستند به خوبی نیاز کشور را در این زمینه مرتفع کنند.

گام‌هایی که برای تشخیص بیماری کرونا در کشور برداشته شد

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه تشخیص، خاطر نشان کرد: موضوع مهمی که در حوزه تشخیص بیماری کرونا وجود دارد، تولید و استفاده از انواع کیت‌های تشخیصی بوده است که شامل کیت‌های Rapid Test، کیت الایزا و کیت‌های PCR می‌شود و مورد نیاز در مراکز درمانی و آزمایشگاهی است.

وی یادآور شد: شرکت‌های دانش بنیان توانستند در این زمینه بسیار خوب و سریع وارد شوند، به گونه‌ای که در حال حاضر ظرفیت تولید کیت‌های تشخیص کرونا در کشور بیش از ۲ تا ۳ میلیون عدد کیت در این شرکت‌ها است. با این اقدامات خوشبختانه شاهد بودیم که در مراکز درمانی با استفاده از کیت‌های تشخیصی ایرانی اقدام به شناسایی این بیماری در مبتلایان شده است.

قادری فر، دستگاه تب سنج‌های حرارتی بر پایه دوربین‌های حرارتی و فناوری پیشرفته را از دیگر فناوری‌های حوزه کرونا دانست که توسط محققان کشور بومی سازی شده است.

دستاوردهای محققان در حوزه درمان کرونا

وی به بیان دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان و فناور در حوزه درمان با تاکید بر اینکه تاکنون هیچ داروی تایید شده قطعی برای درمان کرونا در هیچ کشور دنیا معرفی نشده است، گفت: ولی داروهای معمول که در پروتکل‌های درمانی فعلی برای بهبود و درمان مبتلایان به این ویروس استفاده می شود، توسط شرکت‌های دانش بنیان و داروسازان جوان ایرانی تولید شد.

قادری فر اضافه کرد: اقدامات استکبار جهانی که حتی بر روی داروها نیز اعمال شد، موجب نشد که کمبودی را در حوزه دارو داشته باشیم و کادر درمان به مدد داروهای درج شده در پروتکل‌های درمانی فعلی کشور به مدد بیماران مبتلا آمدند.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی معاونت علمی اضافه کرد: همچنین یکی از تجهیزات بسیار مهم در زمینه بهبود بیماران کرونایی بستری در بخش‌های ICU دستگاه پیشرفته ونتیلاتور (تنفس مصنوعی هوشمند) است و علی رغم آنکه دانش فنی ساخت این دستگاه در اختیار چند کشور محدود است، ولی خوشبختانه دستگاه پیشرفته ونتیلاتور ایرانی در کنار تخت‌های بیمارستانی قرار گرفتند.

به گفته وی برخی از شرکت‌های دانش بنیان توانستند با پیچیده‌ترین فناوری‌ها، این محصول را تولید و مجوزهای لازم را از وزارتخانه بهداشت دریافت کنند.

قادری فر با اشاره به بازدید از یکی از شرکت‌های دانش بنیان ونتیلاتورساز مستقر در مشهد به همراه معاون علمی و فناوری رییس جمهوری، گفت: در این بازدید خط تولید جدید این شرکت برای ساخت دستگاه ونتیلاتور راه اندازی شد و با این اقدامات، در شرکت‌های دانش بنیان توان صادراتی این محصولات ایجاد شده است.

قادری فر با تاکید بر اینکه این شرکت‌ها در صورت دریافت استاندارد CE و اجازه وزارت بهداشت مبنی بر اشباع بودن بازار داخل، می‌توانند تولیدات خود را صادر کنند، اظهار کرد: اینها نشان دهنده این است که در یک بحران ملی که به گفته مقام معظم رهبری ما در رزمایش ملی حوزه سلامت قرار داریم، ورود شرکت‌های دانش بنیان توانسته است به خوبی به نیازهای داخلی کشور پاسخ دهد.

وی تاکید کرد: ما باید از این تجربه برای سایر حوزه‌ها الگوبرداری کنیم.

تولید واکسن کرونا

قادری فر با اشاره به وضعیت تولید واکسن کرونا در کشور، گفت: طبق اعلام وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چندین پروژه واکسن سازی توسط چند شرکت دانش بنیان در دست اقدام است و برخی از این واکسن‌ها وارد فاز کارآزمایی‌های بالینی شده است و امیدواریم این واکسن‌ها پس از طی فرآیند تحقیقاتی و اخذ تاییدیه‌های لازم از وزارت بهداشت، به زودی هموطنان شاهد ورود واکسن کرونا به صورت انبوه به بازار باشند.

رییس مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی ادامه داد: موضوع مهمی که در زمینه تولید واکسن کرونا و دارو و سایر ملزومات مبارزه با کرونا در کشور وجود دارد، خودباوری ملی است که در میان جوانان ایرانی و شرکت‌های دانش بنیان و فناور کشور ایجاد شده و توانسته است در بحرانی که کشور در آن قرار دارد، بسیار کمک حال باشد و ما بتوانیم از این شرایط سخت به زودی عبور کنیم.

وی تاکید کرد: حوزه معاونت علمی و فناری ریاست جمهوری محدودیتی برای حمایت از فعالیت‌های مرز دانشی شرکت‌های دانش بنیانی که بخواهند در حوزه مبارزه با کرونا انجام دهند، ندارد و آن دسته از شرکت‌هایی که در ۳ حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا فعال هستند، پس از اخذ کدهای مربوط از وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو مورد حمایت قرار خواهند گرفت.

قادری فر با اشاره به اجرای چند پروژه در درمان کرونا با استفاده از سلول‌های بنیانی، گفت: چندین پروژه در این زمینه در دستور کار قرار دارد، ولی پروتکل مشخص برای درمان کرونا با بهره گیری از سلول‌های بنیادی نه در ایران و نه در هیچ کشور دیگری به دست نیامده است، اما تحقیقات در این حوزه در دستور کار محققان ایرانی قرار دارد و در صورت مشاهده نتایج مطلوبی از این تحقیقات، پس از تایید وزارت بهداشت اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *