ساختار وزارت خارجه در ورود به مسائل اقتصادی تغییر کند

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: در سال ۱۴۰۰ در بحث تولید، ابتدا باید دولت با کمک مجلس شورای اسلامی نظام توزیع را بازنگری و اصلاح و ساختار وزارت خارجه برای افزایش صادارت و ورود به مسائل اقتصادی تغییر کند.
هادی بیگی نژاد در گفت وگو با سادس، تولید را یکی از کلمات کلیدی مقام معظم رهبری طی چند سال اخیر دانست و اظهار کرد: ایشان معتقد هستند با حل شدن مسئله تولید، مسئله اشتغال حل می شود، ارزش پول ملی افزایش می یابد، آسیب های اجتماعی کاهش می یابد و قدرت اقتصادی و سیاسی کشور نیز افزایش خواهد یافت.

وی به توجه به بازار توزیع و نحوه فروش به عنوان مهمترین حلقه مفقوده تولید اشاره و تصریح کرد: توجه به بازار فروش و نحوه توزیع سبب رونق تولید می شود. چنانچه در نظام توزیع اختلال ایجاد شود، کشور با مشکلات جدی مواجه خواهد شد، همانطور که در حال حاضر با چنین مشکلاتی در زمینه فروش مرغ، روغن و سایر اقلام ضروری مردم مواجه هستیم که همه اینها نشان دهنده بیمار بودن نظام توزیع است.

بیگی نژاد ادامه داد: مجلس برای بازنگری جدی در نظام توزیع برنامه هایی دارد البته اجرایی شدن این برنامه، از نوشتن طرح اولیه، مباحثه نخبگانی و برطرف کردن ایرادات، اجرایی شدن آن در یک منطقه به عنوان پایلوت و سپس اجرایی شدن آن در سراسر کشور، حدود یک سال زمان می برد.

نماینده مردم ملایر در خانه ملت با اشاره به لزوم بازاریابی و صادرات پس از بازنگری در نظام توزیع، خاطرنشان کرد: افزایش صادرات یک کالا سبب افزایش کیفیت، تولید و میزان رضایتمندی مشتری می شود و برای افزایش صادرات باید ساختار وزارت خارجه را تغییر دهیم.

بیگی نژاد مطرح کرد: از آنجایی که وزارتخارجه در مسائل اقتصادی خود را موظف نمی داند و به طور قانونی هم امکاناتی برای ورود به مسائل اقتصادی در اختیارش نیست، باید اختیارات و ساختار قانونی برای این وزارتخانه تعریف شود تا بتواند با کمک رایزن های اقتصادی به بازاریابی در خارج از کشور پرداخته و صادرات را افزایش دهد.

وی با بیان اینکه برای افزایش تولید، ابتدا باید بازار فروش و صادرات را رونق بخشیم، گفت: راه اندازی خط تولید برخی کالاها تنها در صورت افزایش تقاضا و صادرات آن محصول، از نظر اقتصادی به صرفه است پس رونق بازار جهانی و افزایش صادارت، سبب راه اندازی خط تولید و افزایش کیفیت کالا خواهد شد.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: به طور مثال افزایش صادارت، بازاریابی و ذائقه سنجی سایر کشورها توسط رایزن های اقتصادی سبب رونق تولید مبل منبت ملایر خواهد شد، پس در سال ۱۴۰۰ در بحث تولید، ابتدا باید دولت با کمک مجلس شورای اسلامی نظام توزیع را بازنگری و اصلاح و ساختار وزارت خارجه برای افزایش صادارت و ورود به مسائل اقتصادی تغییر کند.

بیگی نژاد به تعریفی از پشتیبانی پرداخت و خاطرنشان کرد: مشکل بسیاری از پروژه های نیمه کاره و روی زمین مانده در کشور، عدم پیگیری پس از تخصیص اعتبار و صورتجلسه است. پشتیبانی یعنی کار باید تا به نتیجه رسیدن، ادامه پیدا کند.

وی در پایان به ضرورت طراحی پنجره واحد توسط مجلس شورای اسلامی در راستای مانع زدایی ها، تأکید و اظهار کرد: نبود پنجره واحد یکی از خلاهای تولید است که سبب ایجاد موانع دست و پاگیر بر سر راه تولیدکنندگان می شود. این پنجره واحد باید توسط یک کارگروه در مجلس شورای اسلامی، طراحی شود تا کارآفرینان و تولیدکنندگان برای راه اندازی کارگاه یا کارخانه تنها به یک مرکز مراجعه کنند و دچار سردرگمی نشوند.

انتهای پیام