تمام‌ مشکلات کشور از عدم توجه به تولید نشات می‌گیرد

سادس/خراسان رضوی عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه تمام مشکلات ما از عدم توجه به تولید ناشی می‌شود، گفت: این موضوع تا حدی حائز اهمیت است که ارزش دارد ما همه سال‌ها را به نام تولید نام‌گذاری کنیم. 

احسان ارکانی در گفت‌وگو با سادس ضمن تبریک فرارسیدن سال نو با اشاره به اینکه شعار سال ۱۴۰۰ هم مانند چند سال گذشته در خصوص مسئله تولید است، اظهار کرد: در این چند سال اخیر، تاکید مقام معظم رهبری مشخصا بر مسئله تولید و حمایت از تولید بوده است. این نشان‌دهنده اهمیت فوق‌العاده مقوله تولید است. کلید حل مشکلات کشور ما تولید است‌. اگر روزی برسد که ما بتوانیم از اقلام خوراکی گرفته تا لوازم خانگی و خودرو را در داخل و به اندازه کافی و با قیمت و کیفیت خوب تولید کنیم، دیگر مشکلی در کشور وجود نخواهد داشت. 

وی با بیان اینکه تمام مشکلات ما از عدم توجه به تولید ناشی می‌شود، عنوان کرد: این موضوع تا حدی حائز اهمیت است که ارزش دارد ما همه سال‌ها را به نام تولید نام‌گذاری کنیم. تاکید رهبری هم بر تولید نشان‌دهنده جایگاه ویژه آن در کشور ما است و ایشان به درستی اشاره کردند که سیاست‌ها را باید با توجه به اینکه تحریم‌ همواره وجود خواهد داشت، ترسیم کنید. 

نماینده مردم نیشابور در مجلس ادامه داد: این نشان‌دهنده آن است که ما باید بدون توجه به اینکه وضعیت تحریم‌ها چه می‌شود، به بهبود اوضاع تولید داخلی بپردازیم. در این سال‌های اخیر ما همواره درگیر این بودیم که آیا غربی‌ها در نهایت تحریم‌ها علیه ما را لغو می‌کنند یا نه و از توجه به تولید داخلی غافل بودیم. امیدواریم در سال پیش رو توجه بیشتری به مسئله تولید و رفع موانع آن شود. 

ارکانی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم اشاره کردند که ما در سال ۹۹ وضعیت تولیدمان در بعضی از قسمت‌ها بد نبود و حتی در برخی از قسمت‌ها توانستیم به جهش در تولید هم دست پیدا کنیم، اما به طور کلی حوزه‌های مختلف تولیدی، همچنان نیازمند توجه بیشتر نه تنها از طرف مسئولین، بلکه از طرف مردم نیز می‌باشد. 

رئیس مجمع نمایندگان خراسان رضوی با تاکید بر اینکه تولید یک بحث چندوجهی است، افزود: وقتی فرهنگ‌سازی نشود و مردم اقبالی به کالاهای داخلی نداشته باشند، حتی اگر مسئولین از تولید داخلی حمایت کنند و تولیدکنندگان نیز محصول خود را با بهترین کیفیت عرضه کنند، باز هم حمایت واقعی از تولید رقم نخواهد خورد. تاکنون بسیار اتفاق افتاده است که تولیدکننده داخلی کشور ما مجبور شده‌ است مارک قلابی خارجی را به محصولات خود بچسباند تا مردم از آنها خرید کنند. 

وی با تاکید بر لزوم فرهنگ‌سازی بین مردم در خصوص خرید کالای ایرانی، بیان کرد: ما همه باید دست در دست هم بگذاریم تا جهش تولید اتفاق بیفتد، من هم به عنوان خدمت‌گزار مردم و نایب رئیس کمیسیون جهش تولید مجلس، در خدمت تمام کسانی که دغدغه تولید داخلی را دارند هستم و امیدوارم که در سال جدید، در کمیسیون ویژه جهش تولید، بتوانیم در خصوص حمایت از تولید و رفع موانع آن، گام‌های بیشتری را برداریم. 

ارکانی با بیان اینکه برخی از قوانین کشور از نظر تولیدکنندگان داخلی به عنوان ترمز تولید تلقی می‌شوند، گفت: مثلا برخی از قسمت‌های قانون تامین اجتماعی به گونه‌ای است که برخی از واحدهای تولیدی، با کوچک‌ترین نوسانی و به دلیل دیر پرداخت کردن بیمه کارگران خود، از سوی تامین اجتماعی با جریمه‌های سنگینی مواجه می‌شوند و بعضا این جریمه‌های انباشته منجر به توقیف حساب های آن واحد تولیدی و حتی تعطیلی یا پلمپ و ورشکستگی آن می‌شود. 

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: همچنین نحوه مواجهه بانک‌ها با واحدهای تولیدی در قبال تسهیلات پرداخت شده نیز نیازمند اصلاح است. اگر واحدهای تولیدی به علت نوسانات بازار نتوانند سر موعد قسط‌های خود را پرداخت کنند، بانک‌ها به سرعت اقدام به توقیف حساب و اموال و حتی مزایده و فروش آن واحد می‌کنند و این‌ها تولیدکنندگان را بیچاره می‌کند. 

وی همچنین به بیان مشکلات تولیدکنندگان در بخش گمرک پرداخت و افزود: در این قسمت نیز بخشنامه‌ها و تعرفه‌های متغیر و لحظه‌ای باعث می‌شود که تولیدکنندگانی که می‌خواهند یک ماده اولیه‌ یا ماشین‌آلات مورد نیاز خود را وارد کشور کنند، ناگهان در لحظه ترخیص از گمرک با افزایش قابل ملاحظه تعرفه مواجه می‌شوند که توان پرداخت آن را ندارند و به مرور دچار ورشکستگی می‌شوند، همین مسئله در مورد صادرکنندگان محصولات تولید داخل نیز صدق می‌کند. 

نماینده مردم نیشابور در مجلس با اشاره به اوضاع آشفته اخیر بازار مرغ، گفت: به هم ریختگی قیمت‌های خرید تضمینی محصولات کشاورزی و به هم ریختگی قیمت خرید و فروش گوشت قرمز و گوشت مرغ و فراورده‌های لبنی به بسیاری از واحدهای تولیدی ضربات سنگینی زد و این‌ها همه موانعی است که در سال جدید باید برطرف شود.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *