به نوزادان حیات وحش و جوجه ‌پرندگان در فصل بهار دست نزنید

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران ضمن تشریح برخی چالش‌ها در سال ۱۳۹۹ گفت: یکی از بیشترین مسائلی که در فصل بهار با آن روبه‌رو می‌شویم دست زدن به نوزادان حیات وحش و جوجه ‌پرندگان و جابه‌جایی آن‌ها است.

محمد کرمی در گفت و گو با سادس یکی از چالش‌های مهم در رابطه با حیات وحش استان تهران طی سال ۹۹ را شیوع بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه در دماوند برشمرد و گفت: این بیماری باعث تلفات حیان وحش شد و این مساله خود می‌تواند آمار جمعیت آن‌ها را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

وی ادامه داد: از دیگر چالش‌هایی که در مناطق حفاظت شده و زیستگاه حیات وحش با آن روبه‌رو بودیم محدود شدن زیستگاه‌ها به‌ویژه محدود شدن زیستگاه قوچ و میش در منطقه ورجین بود. محدود شدن زیستگاه قوچ و میش از مهاجرت آن‌ها به عرصه‌های جنوبی‌تر و مساعدتر به‌ویژه در فصل زمستان برای یافتن علوفه مناسب جلوگیری می‌کند و مهاجرت این گونه به عرصه‌های مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران، ضمن بیان اینکه از مسائل مهمی که در فصل بهار که فصل زایمان و زادآوری حیات وحش است با آن مواجه می‌شویم دست زدن به نوزادان حیات وحش و جوجه ‌پرندگان و جابه‌جایی آن‌ها توسط مردم است، اظهار کرد: متاسفانه زمانی‌که مردم وارد عرصه‌ها و زیستگاه‌های طبیعی می‌شوند اگر جوجه یا بره ای را مشاهده کنند آن را می‌گیرند چراکه تصور می‌کنند آن‌ها توسط مادر یا گله خود رها شده‌اند و با زنده‌گیری و تحویل آن‌ها به محیط زیست در حق آن‌ها لطف می‌کنند این در حالیست که این اقدام تاثیرات بسیار مخربی بر حیات این نوزادان و جوجه‌ها می‌گذارد.

وی ادامه داد: بره‌ها و جوجه‌ها در این فصل توسط مادر خود رها نشده‌اند بلکه مادر این حیوانات به‌دلیل حضور انسان احساس خطر کرده و در مکانی امن ‌پنهان شده است تا با دور شدن انسان نزد به بره یا جوجه خود بازگردد اما اگر افراد به این بره‌ها و جوجه‌ها دست بزنند حیوان بوی انسان را می‌گیرد و مادر دیگر سراغ آن نمی‌رود و گله نیز دیگر این حیوانات را نمی‌پذیرند که این مساله حیات حیوانات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رییس اداره نظارت بر امور حیات وحش استان تهران اضافه کرد: اگر افراد اقدام به زنده‌گیری این حیوانات کنند و آن‌ها را به مراکز بازپروری و آزادسازی محیط زیست تحویل دهند این حیوانات دچار معضلات زیادی می‌شوند چراکه دیگر قابلیت بازگشت به طبیعت را نخواهند داشت و ما مجبور می‌شویم در نهایت آن‌ها را به باغ وحش‌ها و سایر مراکز نگهداری حیات وحش منتقل کنیم.

کرمی با اشاره به اینکه در سال ۹۹ جوجه عقاب و بره میش از جمله حیواناتی بودند که مردم به محیط زیست تحویل داده بودند، تاکید کرد: مردم در صورت مشاهده نوزادان حیات وحش و جوجه ‌پرندگان به آن‌ها دست نزنند و لازم است در اسرع وقت منطقه را ترک کنند تا مادر جوجه یا بره به سراغش آید.

انتهای ‌پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *