دومین تصویبنامه تنقیحی هیات وزیران

در آخرین جلسه هیات دولت در سال ۱۳۹۹ که روز چهارشنبه ۲۷/۱۲/۱۳۹۹ برگزار گردید، دومین تصویبنامه پیشنهادی معاونت حقوقی ریاست جمهوری در زمینه تنقیح تصویبنامه های هیات وزیران، در موضوع حمل و نقل ریلی (راه آهن) به تصویب رسید.

به گزارش سادس به نقل از معاونت حقوقی ریاست جمهوری، در این تصویبنامه‌ که با همکاری وزارت راه و شهرسازی (شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران) تهیه شده تمامی مصوبات هیات وزیران، کمیسیون‌های موضوع اصل ۱۳۸ قانون اساسی و نمایندگان ویژه رییس‌جمهور (موضوع اصل ۱۲۷ قانون اساسی) در موضوع حمل و نقل ریلی (راه آهن)، از ابتدای دوران مقرره‌گذاری در کشور (سال ۱۲۸۵) تاکنون، شناسایی و تنقیح شده است.

در این تصویبنامه بیش از ۱۸۰۰ مصوبه مربوط به موضوع مورد اشاره در قالب چهار (۴) فهرست تنقیحی «معتبر»، «منسوخ ضمنی و منتفی با اجرا»، «منسوخ صریح و باطل شده» و «غیرمعتبر با انقضای زمان»، دسته‌بندی و احصا شده است. ارایه مصوبات معتبر این حوزه حدود ۱۶ درصد کل مصوبات گردآوری شده می باشد در کنار احصای قوانین غیر معتبر از نوآوری‌های این تصویبنامه محسوب می‌شود که آثار زیادی در جهت آگاهی مردم و مجریان با حقوق و تکالیف خود، ایجاد رویه واحد و جلوگیری از تصمیمات مغایر و متفاوت در دستگاههای اجرایی و نیز پالایش و شفاف‌سازی نظام حقوقی به همراه دارد. در اعتبارسنجی این مصوبات، قوانین کشور، تصویب‌نامه‌های هیات وزیران، آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری و نظرات رییس مجلس شورای اسلامی مورد توجه قرار گرفته است. در این تصویبنامه پیش‌بینی شده که معاونت حقوقی رییس جمهور با همکاری وزارت راه و شهرسازی (شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران) به نحو مقتضی نسبت به نشر و اطلاع‌رسانی متن تنقیح شده این مصوبات، برای آگاهی مجریان و شهروندان اقدام خواهد کرد.

همچنین ارایه هرگونه پیشنهاد در آینده، جهت تصویب در هیات وزیران در موضوع مذکور، منوط به داشتن پیوست تنقیحی شده است.

انتهای پیام

دسته‌بندی نشده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *